Gatensjabloon gebaseerd op Festool MFT

FonSmkb

Actieve deelnemer
22 dec 2018
28
0
Zuid-Limburg
De overige 4 mallen zijn gisteren verstuurd naar:

- Guido76
- Zky
- Matpin
- rijsdijk

Succes ermee allemaal! Op- en aanmerkingen zijn welkom, zodat de volgende mallen eventueel verbeterd kunnen worden.
Ik heb al wat materiaal klaar staan voor 5 stuks, dus zodra er tijd voor is worden die meteen gemaakt.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Zojuist de MFT mal ontvangen. Dat gaat snel zeg. Nu eerst even mijn zelfgemaakte bench dogs nog zoeken die ik ooit eens gemaakt had op maat van een 20mm ecotools freesje.
 

FonSmkb

Actieve deelnemer
22 dec 2018
28
0
Zuid-Limburg
Aangezien heel wat mensen zo gul zijn geweest om bovenop de verzendkosten nog wat extra's over te maken, heb ik een kleine investering gedaan in de vorm van twee bench dogs. Zodat ik zelf ook even kan testen hoe het frezen functioneert mbv de mal. En natuurlijk de passing in de mal controleren.
Ik dacht dat mensen al snel zouden kiezen voor de goedkoopste optie qua freesjes, dus een 20mm frees met ondersnijder van Ecotools. Deze had ik toevallig al en heb ik vergeleken met een freesje van Leitz (zo'n beetje het andere eind van het spectrum...).

Allereerst de bench dogs. Werden snel geleverd en zien er netjes uit, dus complimenten aan 247Wood.
Ze zijn een mooie 19,9mm en passen strak (echt strak) in de gaten van de mal.

20190921_130940.jpg

De frees van Ecotools is precies 20,00mm maar maakte een gat van 20,31mm...

20190921_131711.jpg
20190921_131844.jpg

De Leitz frees is 19,87mm en maakt een gat van 20,06mm.

20190921_131732.jpg
20190921_131815.jpg

Het resultaat is een dog die te veel speling heeft en daardoor los in het gat valt (Ecotools, links) en een dog die mooi strak, maar niet te strak in het gat past (Leitz, rechts).

20190921_131932.jpg

Bij het frezen voelde ik ook duidelijk verschil tussen de twee. Met de Leitz frees kon ik in één keer door de 18mm plaat frezen (eigenlijk boren). Met de Ecotools frees moest dit in een aantal stapjes, maar het bleef moeizaam.
Je ziet ook duidelijk aan het gele freesje dat 'ie het zwaar heeft gehad (waren maar drie gaten). De Leitz frees was al flink gebruikt trouwens, de Ecotools frees was nog nieuw.

20190921_131632.jpg

Mijn conclusie is dus: beter wat meer geld uitgeven voor een kwalitatief betere frees. Maar ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere mensen..!

Ps. De gebruikte bovenfrees is een Festool OF 1400.
 
Laatst bewerkt:

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik heb ook zo'n ecotools 20mm freesje met ondersnijder en 2 zelf gedraaide benchdogs van messing. Die benchdogs zijn niet heel zuiver. 1tje is 19.96mm en de ander 20.06mm.

De dog van 19.95 valt zo in het gat en kun je er zo uit tillen. Die van 20.06 moet je in het gat drukken en aan de dog kan ik het hele plankje optillen.

Dus de ecotools frees lijkt best zuiver te zijn maar het zijn spotgoedkope dingen dus zullen niet allemaal even zuiver zijn.

Morgen ga ik een plaatje maken met alle gaten, kijken hoe dat gaat. De kopier ring past er echt superstrak in.
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Zou iemand aub een foto willen maken, wat een kopieerring en frees betekenen?

Ik heb een kanten frees van katsu, kan het hier ook mee?

Hij heeft een schacht van 6,8 en 10 mm

Alvast bedankt.

Gr Danny1984

https://www.aimtools.co.uk/collections/wood-working/products/101750

Danny,

Ik kreeg van jou een privé bericht over welke freesbit ik gekocht had maar kan geen bericht terug verzenden, uw inbox zit namenlijk vol ;)
Ik zet het antwoord gewoon hier, misschien hebben andere mensen er ook iets aan!

Ik heb deze bij de lokale dealer van CMT gehaald, maar hij is ook online te verkrijgen (wel soms duurder als bij een dealer in een verkooppunt, ik heb de mijne +- 7 euro minder betaald)

https://www.fixami.be/cmt-174-200-11-hwm-groeffrees-20-x-20-x-8mm.html

Zo eentje is het, vooral kijken dat in het midden van de frees ook een snijvlak zit, dan kan je er ook mee boren.

Hier is de datasheet:

https://www.garnotec.be/upload/pdf/garnotec_2013_111.pdf

Mvg,

Christophe
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Zou iemand aub een foto willen maken, wat een kopieerring en frees betekenen?

Ik heb een kanten frees van katsu, kan het hier ook mee?

Hij heeft een schacht van 6,8 en 10 mm

Alvast bedankt.

Gr Danny1984

https://www.aimtools.co.uk/collections/wood-working/products/101750
Allereerst voor de duidelijkheid, je bedoelt spantang 6 en 8 en 10 mm denk ik.
Voor gebruik van frezen met een schacht van 6 en 8 of 10 mm.

Voor zover ik het kan zien kan er geen kopieerring op deze kantenfrees gemonteerd worden?
En kan je met deze kantenfrees tijdens het frezen op en neer?

Zo niet, dan word het wel heel erg moeilijk om deze mal te gebruiken en zuivere gaten te frezen.

Mvg,:).
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Dag Christophe, bedankt voor je bericht.

Ik ga hem bestellen.

En spaander, ook jij bedankt voor je bericht, ik heb contact gehad met gereedschappro een zij kunnen een base leveren wat een kopieerring in past.

Probleem opgelost :)
Bedankt voor jullie berichten vrienden.

Gr Danny1984
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Dan moet je je frees wel consequent op de zelfde manier over het bord bewegen, daar je frees waarschijnlijk niet exact gecentreerd zal zijn. Heb ik ook met mijn Metabo. Geen probleem, mits je goed oplet.
 

erikst

Nieuw lid
1 mei 2015
5
0
Zojuist heb ik ook de mal binnengekregen.
Snelle test met de kopieerring van festool (of1010) laat zien dat dit een topproduct is. De ring zit mooi strak en geen speling.
Ook even de benchdogs (Walko 20mm Benchdogs) getest en ook deze zitten strak en zonder speling in de gaten.

Het echte werk om de gaten te frezen moet nog even wachten totdat ik ruimte gemaakt heb (ligt nog wat verfwerk te drogen), maar heb alle vertrouwen in een geweldig eindresultaat.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik ben gister van vakantie gekomen, en daar lag ook een prachtige mal op mij te wachten.

Ik ben er zeer blij mee.

Nog een paar onderdelen bestellen, en dan gaan we los.

Hartelijk dank voor deze gave stunt.

Gr Danny
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik kwam van de week toch een gat tegen die niet op de juist lijn lag. Waarschijnlijk mijn frees 180 graden gedraaid bij dat gat.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Zijn er ook foto’s van het eindresultaat
Ben wel benieuwd naar de verschillende werkbanken
Mvg leroy
 

FonSmkb

Actieve deelnemer
22 dec 2018
28
0
Zuid-Limburg
HBhout en bernad zijn aan de lijst toegevoegd.

Ik heb inmiddels weer een aantal mallen af, dus er gaan weer berichten de deur uit. Ook staat er materiaal klaar voor nog een aantal, die verwacht ik over een week of 2 af te kunnen maken.
Op dit moment staat de teller op 19 verstuurde mallen en in totaal 33 geïnteresseerden. Ik hoop dat er binnenkort wat foto's voorbij komen van werkbladen die men gemaakt heeft..!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.