Gatensjabloon gebaseerd op Festool MFT

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Bedoel je zoiets? Door de gaten een kleur te geven zou je nog enigszins overzicht kunnen houden!
mft30-45-60-90.jpg

Maar stiekem zat de 45 graden ook al in het filmpje hierboven:
mft30-45-60-90v2.jpg
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Bedoel je zoiets? Door de gaten een kleur te geven zou je nog enigszins overzicht kunnen houden!
Bekijk bijlage 95497

Maar stiekem zat de 45 graden ook al in het filmpje hierboven:
Bekijk bijlage 95498

wat BRILJANT, zo gaaf als je zulke tekenskills hebt op de kompjoetert.

Die kleurentip is ook echt superslim. Een maatje van mij gaat een lastafel laten maken voor me, ik ga deze even laten zien aan hem, dan kan hij mijn gatenpatroon even aanpassen. Kost net zoveel geld, maar veel meer toepassingen zo.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Wat is eigenlijk de minimale dikte die nodig is voor een sjabloon zodat dit kan gebruikt worden?

dat ligt eraan of je met een kopieerring gaat frezen of met een gekogellagerde kopieerfrees.

de kopieerring heeft een bepaald hoogte die de dikte van de mal bepaalt.

En als je met een kopieerrfrees gaat frezen dan kan moet ie zo dik zijn dat je het lager erop kan laten lopen.

Ik weet alleen wel, van het frezen van mallen in zelfs heel hard V313 MDf dat zo'n kogellager wel uiteindelijk een voelbare baan gaat vormen, die "fout" kopieer je naar je benchdog gaten, en dat moet je niet willen. In staal of alu gaat dat niet gebeuren, maar hou hier mee rekening als je zachter materiaal gaat pakken.

Mijn voorkeur zou gaan naar een mal voor een kopieerring.
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Ik informeer er maar even naar omdat ik aan het kijken ben naar de mogelijkheid voor een mal in staal/inox/alu die ik op de laser kan snijden. Maar daar lopen de prijzen voor het materiaal natuurlijk snel op.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik informeer er maar even naar omdat ik aan het kijken ben naar de mogelijkheid voor een mal in staal/inox/alu die ik op de laser kan snijden. Maar daar lopen de prijzen voor het materiaal natuurlijk snel op.

ja dat klopt, je kan kijken naar een prijs voor 10 stuks ofzo, zet je de rest hier of op marktplaats te koop.

op MPstaan 1 of aanbieders met zulks te koop , zoek maar eens op "festool MFT"

heb je een eigen laser? dan is HPL /trespa/ compact plaat en optie? is dat te laseren?
 

FonSmkb

Actieve deelnemer
22 dec 2018
28
0
Zuid-Limburg
Ik heb op dit moment zo'n 60 namen op mijn lijst staan. 40 mensen zijn al voorzien, 20 wachten nog.
Helaas merk ik twee zaken op. Ten eerste is er een aantal mensen dat zichzelf op de lijst laat plaatsen, maar niet op mijn berichten reageert zodra er een mal voor hen klaar ligt. Wil je hem niet meer? Geen probleem, dan gaat hij naar de volgende. Maar zeg dat gewoon even.
Ten tweede merk ik dat ik er zelf moeilijk aan toe kom om de mallen te maken, tijd is schaars.

Dus is bij deze de lijst gesloten.

Wie er op dit moment op staat, mag zijn mal nog verwachten, maar er komt (voorlopig) niemand meer bij. Anders loopt de wachttijd alleen maar verder op.

Is je werkbank klaar en ligt je mal stof te verzamelen? Meld het dan hier, er zijn genoeg mensen die je mal kunnen gebruiken!
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Begrijpelijke reactie. In ieder geval bedankt voor al de moeite die je er al in heb gestoken!

(Hint to self: meteen reageren als ik een mailtje hierover krijg...).
 

jjust

Nieuw lid
9 mrt 2015
11
0
Noord-Holland
Mocht iemand een gebruikte mal over hebben dan hou ik mij aanbevolen. Uiteraard zijn de verzendkosten dan voor mij of ik kan hem komen halen in de regio Waterland.
 

The Fatal

Nieuw lid
27 jan 2018
6
0
Erg begrijpelijk.
als ik nog op de lijst sta of iemand heeft er een over, houd ik me aanbevolen.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Wat is er mis met het ouderwetse: 1:1 (=45gr), 1:2(= 60gr en 30gr), 1:3,4,5,6 (9.5gr) en 8 (7.1gr)
etc. etc?

Werkt (voor mij) al jaren prima met een “recht” raster en hoef je geen “maf” verspringend raster voor te hebben.

Ik denk dat ik het punt mis want Peter parfit is zo gek nog niet natuurlijk....



wat BRILJANT, zo gaaf als je zulke tekenskills hebt op de kompjoetert.

Die kleurentip is ook echt superslim. Een maatje van mij gaat een lastafel laten maken voor me, ik ga deze even laten zien aan hem, dan kan hij mijn gatenpatroon even aanpassen. Kost net zoveel geld, maar veel meer toepassingen zo.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Wat is er mis met het ouderwetse: 1:1 (=45gr), 1:2(= 60gr en 30gr), 1:3,4,5,6 (9.5gr) en 8 (7.1gr)
etc. etc?

Werkt (voor mij) al jaren prima met een “recht” raster en hoef je geen “maf” verspringend raster voor te hebben.

Ik denk dat ik het punt mis want Peter parfit is zo gek nog niet natuurlijk....

Ik ben bang dat je gelijk hebt. Met een vierkant raster kun je geen 60gr of 30gr krijgen met 1:2. Wel met 3:4.
 

WR1944

Oud hout
Echt?: https://socratic.org/questions/the-...atio-3-2-1-what-is-the-measure-of-the-smalles
1:2 ratio is toch altijd 60 of 30 graden? (2 gaatjes naar links, 1 naar beneden?)


Maar nu slaat de twijfel toe..... 1:2 =26.6gr? (Nooit een probleem geweest maar toch.... morgen even nameten)

Bij mij slaat ook de twijfel toe. Ik had de rechthoek van 3:4:5 in gedachte maar ook dat heeft niets met 60gr of 30gr te maken. Sorry, het moet de stress rond het virus zijn. ;)

De zijden bij een rechte hoek met de overige hoeken op 60gr en 30gr zijn 1:2:wortel3 waar 2 op de schuine zijde slaat. Ik ben bang dat het niet mogelijk is om 60gr of 30gr te realiseren op een vierkante matrix.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.