Gatensjabloon gebaseerd op Festool MFT

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De reactie van Toxiq is niet netjes, maar jij hebt bijna een heel jaar helemaal nergens op gereageerd, terwijl je toch diverse PB kreeg van verschillende forumleden!

Groet Pel.

Vrije meningsuiting Pel.... ik ken trouwens nog veel lelijkere woorden, die zijn van het gehalte dat ze al gecensureerd mijn waffel uit komen, en wie mij kent weet dat dit niet gauw gebeurd ;)
 

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
Je moet wel pb lezen wilt je reageren. Maar snap het beeld dat is geschapen..
 
P

Pel

Guest
Je krijgt toch een melding bovenaan op de site dat je een PB hebt, maar goed het is te hopen dat het sjabloon nu terug komt bij Jan.

Groet Pel.
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Wel zonde dat dit systeem gestopt is.

Het idee van een flinke borg (ter grootte van de materiaalkosten + arbeidsuren + winst) zouden het systeem kunnen doen werken.
Maja158 heeft nu weer een mal blijkbaar.
Klant 1 die de mal wil lenen, stuurt aan Maja158 verzendkosten + borg.
Dan heeft Maja158 zijn geld binnen mochten ze nooit meer terug komen.

Klant 1 stuurt het door naar de volgende gegadigde, Klant 2, die aan Klant 1 ook verzendkosten + borg minus € 2 stuurt.
En dit steeds zo verder. Tot de mal uiteindelijk wellicht weer bij Maja158 terugkeert.

Waarom steeds opnieuw minus € 2? Als de mal na een tour door Nederland weer terugkomt bij Maja158 hoeft hij een stuk minder te betalen dan het bedrag waarvoor de mal de eerste keer de deur uitging.
Was de eerste borg bijvoorbeeld € 200, dan is deze na 15 klanten, nog maar 170. Dan heeft hij € 30 verdiend. Is geen kapitaal, maar hij heeft dan al die moeite ook niet voor niets gedaan.
De mal zal na al die reizen en gebruiken waarschijnlijk ook niet vlekkeloos uit de strijd komen.

Komt de mal niet bij Maja158 terug, dan hoeft hij ook aan niemand meer de borg die hij van Klant 1 gekregen heeft terug te betalen. Dan is dat dus zijn winst.

Ik spreek over winst, maar wie zoiets organiseert, verdient een vergoeding om de frustratie goed te maken.

Wie denkt dat het ook zonder borg werkt, vergist zich in hoe mensen denken en handelen.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Wel zonde dat dit systeem gestopt is.

Het idee van een flinke borg (ter grootte van de materiaalkosten + arbeidsuren + winst) zouden het systeem kunnen doen werken.
Maja158 heeft nu weer een mal blijkbaar.
Klant 1 die de mal wil lenen, stuurt aan Maja158 verzendkosten + borg.
Dan heeft Maja158 zijn geld binnen mochten ze nooit meer terug komen.

Klant 1 stuurt het door naar de volgende gegadigde, Klant 2, die aan Klant 1 ook verzendkosten + borg minus € 2 stuurt.
En dit steeds zo verder. Tot de mal uiteindelijk wellicht weer bij Maja158 terugkeert.

Waarom steeds opnieuw minus € 2? Als de mal na een tour door Nederland weer terugkomt bij Maja158 hoeft hij een stuk minder te betalen dan het bedrag waarvoor de mal de eerste keer de deur uitging.
Was de eerste borg bijvoorbeeld € 200, dan is deze na 15 klanten, nog maar 170. Dan heeft hij € 30 verdiend. Is geen kapitaal, maar hij heeft dan al die moeite ook niet voor niets gedaan.
De mal zal na al die reizen en gebruiken waarschijnlijk ook niet vlekkeloos uit de strijd komen.

Komt de mal niet bij Maja158 terug, dan hoeft hij ook aan niemand meer de borg die hij van Klant 1 gekregen heeft terug te betalen. Dan is dat dus zijn winst.

Ik spreek over winst, maar wie zoiets organiseert, verdient een vergoeding om de frustratie goed te maken.

Wie denkt dat het ook zonder borg werkt, vergist zich in hoe mensen denken en handelen.

Er was geopperd toen om het als groepsaankoop te gaan doen. Maar dat wou maja158 toen niet.
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Als er mensen zijn die interesse hebben in een mal of een kant en klare plaat voor heb werkbank wil ik wel kijken wat er mogelijk is voor een forumprijs in zowel hout, kunststof als aluminium. De nieuwe freesmachine is inmiddels binnen en werkend. Hierop kan ik platen verwerken tot 4m20x2m10.
 

mostudio

Actieve deelnemer
22 aug 2017
62
0
Den haag
He jongens .... Ik ben machinebouwer van beroep ,als je een rvs plaat laat lasersnijden van zeg maar a3 formaat 1mm dik met gaten er in zijn de koste ongeveer 50 a 60.euro enkel stuks ga je naar 10 platen dan betaal je ongeveer 30 euro per plaat.
Okee hij is 1 mm dik denk je maar als je die dan op een mdf plaat plakt en de gaten in de mdf overmaats maakt heb je een onverslijtbare mal

En vergeet een ding niet laser snijden op pro kwaliteit is haaks op de 0.01 en de gaten zijn op de 0.02 rond en maats gesneden daar kan echt geen home made cnc tegen op.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Je kunt er ook voor kiezen om een Parf Guide System set te verhuren volgens dezelfde methodiek. Die kost net geen 160 euro. Ik denk dat een gemiddelde woodworker er wel twee, drie tientjes voor over zou hebben om die een week in de sjop te hebben. Nu nog de vraag wie dat gaat beginnen? Dat is toch een beetje liefdewerkoudpapier, hm?
 

mostudio

Actieve deelnemer
22 aug 2017
62
0
Den haag
Als er intressen is in het snij werk wil.ik best eens een snij tekening maken en een balletje op gooien voor een leuk aantal als er mensen er intressen in heeft maar wel met een minium van 10 stuks dan wordt het leuk om een eigen mal te hebben. Hoe meer er mee doen hoe lager de prijs uitkomt.

En het maakt mij niet uit als er nog een extra gaten patroon bij gesneden moet worden vb een 32mm pilot hol of iets dergelijk
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
He jongens .... Ik ben machinebouwer van beroep ,als je een rvs plaat laat lasersnijden van zeg maar a3 formaat 1mm dik met gaten er in zijn de koste ongeveer 50 a 60.euro enkel stuks ga je naar 10 platen dan betaal je ongeveer 30 euro per plaat.
Okee hij is 1 mm dik denk je maar als je die dan op een mdf plaat plakt en de gaten in de mdf overmaats maakt heb je een onverslijtbare mal

En vergeet een ding niet laser snijden op pro kwaliteit is haaks op de 0.01 en de gaten zijn op de 0.02 rond en maats gesneden daar kan echt geen home made cnc tegen op.

Volgens mij is wat stekkenstim aanbiedt bepaald ´homemade´ komt een beetje over als ver..s wedstrijd
tolleranties van hondersten vind ik niet heel erg indrukwekkend
Dát gezegd hebbende is zelfs een homemade CNC over het algemeen zuiver genoeg om een dergelijke mdf platen te frezen
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Het grootste probleem met een mal is dat je heel snel een repeterende fout maakt. Het meest nauwkeurig zal waarschijnlijk zijn om het hele blad te cnc-frezen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat parfdog systeem het doet (die metalen constructie met geleidebussen.
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Er staan op YouTube verschillende filmpjes over het Parf Guide System.

Denk dat een systeem waarin dit
Parf Guide System systeem op tournee zou gaan door Nederland & Belgie niet snel zal werken.
Zometeen ontbreekt er een onderdeel, of is iemand er een beetje onhandig lomp mee omgegaan.
Dan gaat de een de andere verwijten dat het al stuk was toen hij/zij het ontving, of juist dat het compleet op de post was gegaan.
Gaat gedoe opleveren.
De mal was van een prachtige eenvoud. En als die stuk was gegaan, dan was er geen man overboord. Wel zonde natuurlijk, maar niet meteen vele tientallen Euro's aan gort.
 

WR1944

Oud hout
Ik was ook enigszins skeptisch waar het het Parf systeem betrof maar daar ben ik geheel van genezen. Ik heb een tafelblad van 1200 bij 600 geboord en over de gehele oppervlakte zat er geen merkbare afwijking in de gatdiameters of de afstanden tussen de gaten. Ook de haaksheid was precies voor zover ik het kon meten met mijn framing square. Die framing square had ik eerst gecontroleerd met een nauwkeurige winkelhaak van Woodpeckers.
Disclaimer: ik heb geen belang in welke vorm dan ook in de producten van Peter Parfitt. ;)
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Als je het systeem gebruikt zoals omschreven EN de gaatjes in de beide latten zijn zeer nauwkeurig geboord (vooral voor wat betreft onderlinge afstand) dan is het volgens mij een wiskundige onmogelijkheid dat de lijnen niet haaks t.o.v. elkaar staan.
 

WR1944

Oud hout
Als je het systeem gebruikt zoals omschreven EN de gaatjes in de beide latten zijn zeer nauwkeurig geboord (vooral voor wat betreft onderlinge afstand) dan is het volgens mij een wiskundige onmogelijkheid dat de lijnen niet haaks t.o.v. elkaar staan.

Dat is precies wat ik probeerde over te brengen. Het hele systeem valt of staat met de nauwkeurigheid van de onderdelen. Toen ik het pakket ontving en een bus in het gat van de mal deed viel het me meteen op dat het "zuigend" paste. Die ervaring herinnerde ik me nog van m'n opleiding tot instrumentmaker op de LTS. De manier waarop de bus in de mal gleed gaf mij gelijk het vertrouwen in het systeem.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Volgens mij is wat stekkenstim aanbiedt bepaald ´homemade´ komt een beetje over als ver..s wedstrijd
tolleranties van hondersten vind ik niet heel erg indrukwekkend
Dát gezegd hebbende is zelfs een homemade CNC over het algemeen zuiver genoeg om een dergelijke mdf platen te frezen

ik vind het een beetje jammer dat het, volgens mij, sympatieke voorstel van mostudio nu zo wordt weg gezet. 30 euro lijkt mij niet teveel voor een nauwkeurige mal. Misschien anders beter om dit aanbod in een eigen topic te zetten?
 

mostudio

Actieve deelnemer
22 aug 2017
62
0
Den haag
ik vind het een beetje jammer dat het, volgens mij, sympatieke voorstel van mostudio nu zo wordt weg gezet. 30 euro lijkt mij niet teveel voor een nauwkeurige mal. Misschien anders beter om dit aanbod in een eigen topic te zetten?

Ik bedoelde het ook niet rot tegen een home made mal.
Ik heb het paff systeem zelf na gebouwd op mijn werk en ja het werkt super. Maar het staat en valt bij de precies als je iets op de 0.001 mm presie wil dan.moet je al.op 0.0005mm gaan werken.
Ik ben eigenaar van een zelf gemaakte epoxy graniet freesbank als je zoekt op het cncforum op mostudio dan zie je het bouw verslag er van.

Ik weet hoe moeilijk het is om een x en Y as haaks te zetten van een bank daar sluipt gauw een tolerantie in van een paar honderdste even voor de duidelijkheid als je een metaal werkstuk 20 graden extra opwarmt zet het al meer uit dan een honderdste.

De mal die gesneden wordt op een laser machiene is geen hobby BOB ding daar kan je bijna een huis van kopen.

Het ging mij er alleen om dat veel mensen graag een mal willen hebben die precies en slijtvast is en eigenlijk niets mag kosten. Ik vind de prijzen die ik op internet tegen kom erg hoog voor een kunstof of trespa mal.
Dat komt omdat ze gevreesd zijn daar gaat veel tijd in zitten en lasersnijden gaat 3 x zo snel en de kosten dat de machiene aan het werk is betaal je immers.

Ik wil er best tijd insteken om een mal te teken met meer handigheidjes er in voor inlay te maken en het 32mm systeem voor rijboringen en scharnieren te boren en wie weet wat je er nog meer in kan dauwen
En een woodworking.nl logo te graveren er in.
We zijn immers trots op de site toch.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.