Gatensjabloon gebaseerd op Festool MFT

Matpin

Nieuw lid
3 sep 2019
11
0
Ik ben dit draadje hoopvol beginnen lezen maar veronderstel dat het mooie initiatief niet langer bestaat? Mocht er echter nog een mal in omloop zijn kopieerde ik er graag enkele werkbladen mee...
 

FonSmkb

Actieve deelnemer
22 dec 2018
28
0
Zuid-Limburg
Ik kwam dit topic maanden geleden tegen en heb me al een paar keer voorgenomen iets met dit concept te doen.
Zojuist heb ik het hele topic nogmaals doorgelezen. Het is een fantastisch idee en een mooi gebaar vanuit Maja / Jan. Erg zonde dat het zo afgelopen is. Het lijkt erop dat er relatief weinig mensen mee geholpen zijn, terwijl er juist veel mensen zijn die interesse in een mal tonen en er waarschijnlijk dankbaar gebruik van hadden gemaakt (en de mal ook weer doorgestuurd naar de volgende geïnteresseerde).
Het is mooi om te zien dat er diverse voorstellen gedaan worden om het concept nieuw leven in te blazen, maar helaas is er (voor zo ver ik kan zien) geen actie ondernomen.

Daar wil ik graag verandering in brengen. Ik heb namelijk beschikking over een CNC machine (op mijn werk) waar ik af en toe een privé projectje op kan uitvoeren.
Als ik op die manier een aantal van jullie enthousiaste klussers kan helpen, wil ik dat natuurlijk graag doen.

Ik heb vandaag een freesmal gemaakt van 10mm okoumé multiplex. Mijn Festool 30mm kopieerring past perfect in de gaten (beetje kracht nodig om hem erin te krijgen) maar nu komt het: ik doe thuis vrijwel niets met hout en heb dus geen "bench dogs (?)" om te passen in de 20mm gaten. Ik ben dus op zoek naar iemand die mijn mal zou willen testen. Bij voorkeur in de regio Zuid-Limburg.
Zo kun je dus je eigen MFT werkblad frezen, het enige dat ik in ruil vraag is feedback. Uiteraard wil ik uiteindelijk alleen iets aanbieden dat perfect functioneert. Het zal meer een wegwerp principe worden dan de mooie plexiglas mallen.

Ik probeer een foto toe te voegen. De mal is gebaseerd op die van Maja / Jan, alleen zijn de 20mm gaten "heel" gelaten. Naar mijn mening werkt dat makkelijker/secuurder.
Graag hoor ik of er nog interesse is in een (klein) aantal van deze mallen.

Wordt vervolgd.

MFT Freesmal 1.jpg
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik heb wel interesse, mits je ze ook op wilt sturen (uiteraard op mijn kosten). Heb je een idee wat de prijs wordt van een mal?
 

FonSmkb

Actieve deelnemer
22 dec 2018
28
0
Zuid-Limburg
In dat opzicht ben ik van plan aan het oorspronkelijke idee vast te houden: het kostenloos aanbieden van de mal aan hobbyisten. Ik hoef er niets aan te verdienen, alleen eventuele verzendkosten moeten vergoed worden.

Ik wil de mallen maken van restmateriaal en in mijn vrije tijd. Dit brengt twee nadelen met zich mee:
- ik kan geen vaste levertijd aanhouden
- ik kan geen productie aantal garanderen

Tenzij er veel interesse is, dan moet ik gewoon wat plaatmateriaal inkopen en zal dat vergoed moeten worden. Maar meer dan kostprijs zal ik er nooit voor vragen.

Ik wil wel afstappen van het doorgeef systeem.
Ten eerste zal een multiplex mal meer last hebben van slijtage dan eentje van kunststof. Dus de mal wordt steeds minder zuiver.
Ten tweede blijkt uit de praktijk dat doorgeven gewoon niet werkt.
Iemand die netjes met deze mallen omgaat, kan ze natuurlijk alsnog doorgeven, ze zijn niet na 1 werkblad frezen al versleten.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Super actie @FonSmkb!

Hier heb ik ook wel interesse in.
Met de "nadelen" heb ik geen moeite.
Haast heb en ken ik niet, en een vaste levertijd ook niet.

Geduld is een schone zaak met dit soort dingen :)
 

FonSmkb

Actieve deelnemer
22 dec 2018
28
0
Zuid-Limburg
Is er iemand die beschikt over een 30mm kopieerring, 20mm frees en wat bench dogs? Wellicht iemand die al eens een dergelijke mal gebruikt heeft?
Die persoon zou mijn mal meteen kunnen testen zodat deze geoptimaliseerd kan worden (diameter van de gaten, aantal gaten etc). Er moet natuurlijk even kritisch naar gekeken worden.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Is er iemand die beschikt over een 30mm kopieerring, 20mm frees en wat bench dogs? Wellicht iemand die al eens een dergelijke mal gebruikt heeft?
Die persoon zou mijn mal meteen kunnen testen zodat deze geoptimaliseerd kan worden (diameter van de gaten, aantal gaten etc). Er moet natuurlijk even kritisch naar gekeken worden.

Ik heb een kopieerring 30 mm voor een Metabo, een 20 mm frees van Festool (spiraalfrees) en benchdogs van Veritas. Ik heb nu een werkblad wat ik heb gemaakt met een eigen mal. De gaten zijn echter minder nauwkeurig dan ik op basis van de mal had verwacht. Ik vermoed dat de gaten van de mal net iets te ruim zijn, waardoor er te veel afwijking zit tussen de onderlinge gaten.
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Is er iemand die beschikt over een 30mm kopieerring, 20mm frees en wat bench dogs? Wellicht iemand die al eens een dergelijke mal gebruikt heeft?
Die persoon zou mijn mal meteen kunnen testen zodat deze geoptimaliseerd kan worden (diameter van de gaten, aantal gaten etc). Er moet natuurlijk even kritisch naar gekeken worden.

Volgens mij heb ik de kopieerring, frees en bench dogs hier liggen. Woon zelf in Eygelshoven Zuid Limburg. Wellicht kan ik je helpen.
Net nog even nagekeken. Kopieerring is 27 mm. Is wel groot genoeg voor 20 mm Frees. Past op Festool OF1010.
 
Laatst bewerkt:

RoboW

Actieve deelnemer
31 jan 2019
137
35
Headvillage
Voor mijn MFTC heb ik ook een mal gebruikt ( 247wood ) en een festool 20mm frees, maar ben ook tot de conclusie gekomen dat deze frees iets te groot is waardoor de
gaten te ruim zijn voor de standaard bench dogs ....
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
IK denk eerder dat die benchdogs die 247wood mee levert, iets te klein zijn. Mijn Veritas benchdogs zitten wel strak genoeg in de gaten.
 

FonSmkb

Actieve deelnemer
22 dec 2018
28
0
Zuid-Limburg
Superkees, als jij in de gelegenheid bent om de mal op korte termijn te testen, mag je me een PM sturen met je adresgegevens. Dan komt de mal zsm jouw kant op!
 

Matpin

Nieuw lid
3 sep 2019
11
0
Fantastisch dat er terug leven in dit project komt! Ik woon aan de kust dus even testen wordt moeilijk... in de gaten van de mft past de 20mm frees perfect; zo doen ook de originele dogs dus denk dat het hoger aangehaalde probleem aan dogs ligt die net een maat kleiner zijn...
 

FonSmkb

Actieve deelnemer
22 dec 2018
28
0
Zuid-Limburg
Vandaag zijn er twee mallen de deur uitgegaan richting Superkees. Twee, omdat ik hem wat verschillende diameters wil laten testen.
30,1mm en 30,3mm voor de kopieerring, 20,1mm en 20,3mm voor de dogs.
Zo komt er al snel schot in de zaak :) Ik ben zeer benieuwd naar de bevindingen.

MFT Freesmal 2.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.