Gatensjabloon gebaseerd op Festool MFT

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Wat ik begrepen heb zijn er 2 maten bij de Veritas benchdogs 20mm (bij opmeten 19,9mm) en ook imperial 3/4 inch (19,05 mm).
Ik heb via Ebay een ander merk benchdogs gekocht en die zijn exact 20 mm.
Mijn gaten zijn met het Parf system geboord en daar passen de Veritas 19,9mm en de andere van 20mm strak in.
Dus denk ik dat je de gaten niet groter dan 20mm moet boren/frezen.

Mvg, :).
 
Laatst bewerkt:

FonSmkb

Actieve deelnemer
22 dec 2018
28
0
Zuid-Limburg
Dan verwacht ik dat 20,1mm goed zal zijn. Mijn 30,0mm ring past namelijk met wat moeite in het 30,1mm gat, dat mag wel 30,2mm worden (30,3mm is in elk geval te ruim icm Festool ring).
Maar dat is juist waarom er getest moet worden. Het zijn kleine aanpassingen die geen moeite kosten, maar wel een groot effect op het functioneren van de mal hebben.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Dan verwacht ik dat 20,1mm goed zal zijn. Mijn 30,0mm ring past namelijk met wat moeite in het 30,1mm gat, dat mag wel 30,2mm worden (30,3mm is in elk geval te ruim icm Festool ring).
Maar dat is juist waarom er getest moet worden. Het zijn kleine aanpassingen die geen moeite kosten, maar wel een groot effect op het functioneren van de mal hebben.
Is het gat dan exact 30 mm en de ring ook?

Ik heb ondervonden dat het allemaal wat makkelijker werkt als de randen van het gat iets afgerond worden.
UJK heeft daar een tooltje voor zie filmpje op 4:19 maar ik heb het met de bovenfrees met afrondfrees R2 gedaan.
Ook voor klemmende benchdogs heeft Peter Parfitt ook iets gemaakt 10:35 om deze eruit te halen.

https://www.youtube.com/watch?v=AMnAyBrFHCE

Mvg, :).


 

FonSmkb

Actieve deelnemer
22 dec 2018
28
0
Zuid-Limburg
De ring is (met een analoge schuifmaat gemeten) netjes 30,0mm. Het gat is ingesteld op 30,1mm. Ik verwacht dat het materiaal een beetje ruw wordt van het frezen, waardoor de effectieve diameter iets kleiner wordt.
Alle kanten zijn uiteraard afgerond met een r1,5 bovenfreesje.
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Ik ben ook zeer geinteresseerd! Heb (nog) niet het gereedschap maar wil al jaren mijn werkbank voorzien van een haaks gatenpatroon.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik ook, heb ook een werkbank, maar geen gaatjes.

Als er ooit een freesblad beschikbaar komt houd ik me warm aanbevolen :)

Gr Danny1984
 
Laatst bewerkt:

RoboW

Actieve deelnemer
31 jan 2019
137
35
Headvillage
Heb de boel nog even nagemeten, de gaten in mijn mftc geboord met een festool frees 20 mm zijn dus 20,3 a 4 geworden ....
dat is dus te ruim : (

De gebruikte mdf plaat wasniet een goede kwaliteit volgens mij, wellicht dat het ook iets uitmaakt
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.823
387
38
Enkhuizen
ook het invallen met de frees dien je in meerdere bewerkingen te doen dus niet in een keer door de plaat.
Ook moet er geen speling op de assen van de machine zitten dus een goede freesmachine helpt zeker.
 

RoboW

Actieve deelnemer
31 jan 2019
137
35
Headvillage
ook het invallen met de frees dien je in meerdere bewerkingen te doen dus niet in een keer door de plaat.
Ook moet er geen speling op de assen van de machine zitten dus een goede freesmachine helpt zeker.

Gedaan met nieuwe OF1010 met orginele kopieer ring en uiteraard met beleid...
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik ben ook erg geïnteresseerd in de mal. Heb net een nieuwe bovenfrees dus alleen nog een freesje 20 erbij.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
IK heb de mal van FonSmkb mogen testen en ik ben er zeer content mee. Ik had over de post twee mallen kregen. Eén met gaten 30.3 en één met gaten 30.1. Met de laatste heb ik mijn werkbank van nieuwe gaten voorzien. Hierbij heb ik de mal eerste evenwijdig in de lengte gelegd, gaten geboord, en zo verder in de breedte van de tafel. Vervolgens de mal een kwartslag gedraaid, en zo meer gaten. Een enkele keer koste het moeite om de gedraaide mal te positioneren in twee gaten van 20.1 mm, die in twee verschillende series waren geboord, maar een tik van de hamer loste dat wel op.

Vervolgens verschillende combinaties van gaten getest met een vierkante plaat waar ik zeker van was dat die haaks was. Nergens ook maar iets van speling te ontdekken. Ook benchdogs lang de plaat er uit getrokken en in een ander gat terug gestopt. Overal paste dat met een lichte weerstand van de plaat. De mal (met gaten 20.1 en 30.1) doet dus zijn werk uitstekend. De zwakste schakel is toch mijn Metabo bovenfreesje. De geboorde gaten zaten zichtbaar niet in het midden van de 30 mm gaten. Maar met consequent de bovenfrees in de zelfde positie houden, is dat geen probleem. Al lonkt nu wel een OF 1010. Soms klemde de bovenfrees even bij het verwijderen, na het frezen van een gat, maar dat was niet hinderlijk. Met het plaatsen heb je er sowieso geen last van, omdat de je frees met twee handen en zijn eigen gewicht makkelijk in het gat duwt. De 20.1 gaten zijn ook prima. Er zit geen voelbare speling in de plaat, wanneer met 2 benchdogs vast gezet.

De mal met de 30.3 gaten heb ik niet gebruikt. Die zijn duidelijk te groot voor mijn kopieerring.
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
392
112
Zuidoost Brabant
IK heb de mal van FonSmkb mogen testen en ik ben er zeer content mee. Ik had over de post twee mallen kregen. Eén met gaten 30.3 en één met gaten 30.1. Met de laatste heb ik mijn werkbank van nieuwe gaten voorzien. Hierbij heb ik de mal eerste evenwijdig in de lengte gelegd, gaten geboord, en zo verder in de breedte van de tafel. Vervolgens de mal een kwartslag gedraaid, en zo meer gaten. Een enkele keer koste het moeite om de gedraaide mal te positioneren in twee gaten van 20.1 mm, die in twee verschillende series waren geboord, maar een tik van de hamer loste dat wel op.

Vervolgens verschillende combinaties van gaten getest met een vierkante plaat waar ik zeker van was dat die haaks was. Nergens ook maar iets van speling te ontdekken. Ook benchdogs lang de plaat er uit getrokken en in een ander gat terug gestopt. Overal paste dat met een lichte weerstand van de plaat. De mal (met gaten 20.1 en 30.1) doet dus zijn werk uitstekend. De zwakste schakel is toch mijn Metabo bovenfreesje. De geboorde gaten zaten zichtbaar niet in het midden van de 30 mm gaten. Maar met consequent de bovenfrees in de zelfde positie houden, is dat geen probleem. Al lonkt nu wel een OF 1010. Soms klemde de bovenfrees even bij het verwijderen, na het frezen van een gat, maar dat was niet hinderlijk. Met het plaatsen heb je er sowieso geen last van, omdat de je frees met twee handen en zijn eigen gewicht makkelijk in het gat duwt. De 20.1 gaten zijn ook prima. Er zit geen voelbare speling in de plaat, wanneer met 2 benchdogs vast gezet.

De mal met de 30.3 gaten heb ik niet gebruikt. Die zijn duidelijk te groot voor mijn kopieerring.

De mal kan in productie dus ;) mooi nieuws
 

FonSmkb

Actieve deelnemer
22 dec 2018
28
0
Zuid-Limburg
Mooi! De 30,3 gaten had ik gemaakt voor het geval de Metabo ring wat ruimer zou zijn. Voor mijn Festool is 30,1 ook prima, dus dat wordt het.
Is het niet mogelijk om jouw ring te centreren met de doorn van een 1010? Dan hoef je geen nieuwe freesmachine te kopen, alleen de doorn.

En inderdaad, de mal kan in productie. Ik had al wat restmateriaal uit de houtcontainer gevist dus ik kan er al snel mee aan de slag.
Ik heb een lijstje bijgehouden van geïnteresseerden, die zullen binnenkort een privé bericht ontvangen ivm verzenden.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
De ring is (met een analoge schuifmaat gemeten) netjes 30,0mm. Het gat is ingesteld op 30,1mm. Ik verwacht dat het materiaal een beetje ruw wordt van het frezen, waardoor de effectieve diameter iets kleiner wordt.
Alle kanten zijn uiteraard afgerond met een r1,5 bovenfreesje.
Dit was ik nog vergeten te melden,
“Dit is weer een geweldig initiatief en ik hoop dat dit nu zonder problemen tot in lengte van dagen doorgaat, bedankt FonSmkb.”
Mvg, :).
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Mij mag je ook een bericht sturen, ik begin binnenkort eindelijk met een maken van een mobiele werk/afwerkbank. Nu, ik las in het begin dat je er geen vergoeding voor hoeft te hebben, alleen de verzendkosten, maar wat mij betreft mag je 5 euro voor de moeite rekenen, uiteindelijk doe je toch wel de moeite om half het actieve forum van een plaat te voorzien :eek: Dit initiatief wordt ten zeerste geapprecieerd!

Groeten,

Christophe
 
Laatst bewerkt:

FonSmkb

Actieve deelnemer
22 dec 2018
28
0
Zuid-Limburg
Ik heb ook wel interesse in een echte goede mal. Misschien kun je mij ook op de lijst zetten.

Dat kan zeker. Eerder schreef je dat je een 27mm kopieerring hebt. Wil je een standaard mal voor 30mm of zal ik hem voor je aanpassen naar 27mm? Dat is geen enkele moeite namelijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.