"cutlist" generator

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
(Ik hoop dat ik deze post in de goede categorie zet - het gaat over tekeningen, dus ik denk van wel :) )

Binnenkort moet ik een hoop paneeltjes zagen voor stuk of twintig lades in vier verschillende afmetingen. Ik zat dus te puzzelen op efficient "versnijden" van standaard multiplex panelen. Omdat ik ook maar een nerd ben, vroeg ik me af "Heeft er niet iemand daar een goeie layout-tool voor gemaakt op internet?". Ik weet dat Sketchup een "cutlist" plugin heeft, die heb ik nog niet geprobeerd. Ik kwam ook deze tegen, die gelijk heb geprobeerd:

http://www.optimalon.com/online_cut_optimizer.htm

Je kunt een gratis account maken en dan een "Free Online Panel (2D) Cut Optimizer"-project aanmaken. Daarin geef je op wat de maten van het materiaal zijn en de maten van de verschillende te zagen delen. Je kan ook details opgeven over het schoonsnijden van de panelen en de breedte van het zaagblad en ook varieren in "layout-strategie". Daarna laat je'm rekenen en als resultaat krijg je keurig een zaag-overzicht!

Geen aandelen, maar blij verrast over deze tool! Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Leuk om te zien! Ik had zelf een keer een zaagprojectje dat ik door een houtzagerij liet doen. Ik had zelf (om het aantal zaagmeters te beperken) een opzet gemaakt, maar hun tool kwam met een heel ander zaagplan. Blijkt dat zij optimaliseren op de hoeveelheid hout die je na afloop nog overhoud. Achteraf blij om, door het grotere reststuk kon ik daar later nog een klein ander projectje uit halen.

Is dus ook wel leuk om te weten welke tool hoe optimaliseert....
 

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Waarschijnlijk ruimschoots te laat, maar voor de geïnteresseerde bestaat er tegenwoordig ook een (wrs meerdere) smartphone apps voor, op android bv. CutList Optimizer
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.