Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Houten balken behandelen

In ons huis zitten houten plafond balken met een dragende functie. De vorige eigenaar heeft deze allen heel donker laten beitsen/lakken (?).
    Wij hebb de balken afgelopen november laten zandstralen met het gewenste lichtere resultaat. Enkele weken later hebben we de ballen laten impregneren tegen houtworm etc.
    Afgelopen weekend hebben we switch paladur extra mat op de balken gezet. Gelijk zo met een kwast uit het blik op de balken. Nu zijn de balken weer vrijwel net zo donker als voor het zandstralen. Wat hebben we fout gedaan?
    Reden dat we balken hebben willen afwerken met een lak is vanwege de bescherming en goed schoon kunnen maken van de balken nadat je bijvoorbeeld gegourmet hebt onder die balken.
    Ik hoor de reacties graag.

Gebruikt product is sudwest paladur extra matte lak op terpentine basis.

Het is achteraf gemakkelijk om het te zeggen, maar een proefstukje doen in een onzichtbaar hoekje?

Je hebt gelijk. We waren echter in de naïeve veronderstelling dat het terug op zou drogen in de originele kleur. Net zoals dit was gebeurd na het impregneren.
    Waarschijnlijk moet ik mijn hulpvraag anders stellen: zijn er nog mogelijkheden dit te herstellen? En vandaar ooktober de vraag wat we foutot hebben gedaan om kans op herhaling te voorkomen.

Het impregneren tegen houtworm doet eigenlijk 'niks' met het hout - het impregneermiddel is meer dan 99% oplosmiddel, en minder dan 1% biocide (waarschijnlijk permethrin. Het oplosmiddel vervliegt, en de hoeveelheid permethrin (kleurloos) is te weinig om ook maar enig effect op het uiterlijk van het hout te hebben. Je mag het visuele effect van impregneren tegen houtworm dus nooit vergelijken met het visuele effect van welke afwerking dan ook...

Ik ken geen manieren om een gelakt stuk hout lichter te maken behalve wit schilderen of de lak er af halen - dus wéér zandstralen of schuren/schrapen.

Over wat er dan op moet is hier een topic: http://www.woodworking.nl/showthread...leur-van-eiken

Jurriaan, bedankt voor je reactie. Hier was ik al bang voor. Maar dan weten we nu wel wat onze opties zijn .

Wat je nog zou kunnen overwegen is ergens een plank kopen van hetzelfde materiaal als jullie balken en die mee laten stralen, dan heb je een proefstuk om een paar afwerkingen naast elkaar te proberen.

Jammer dat het niet uitpakt zoal jullie graag willen hebben. Blijkbaar is het hout dan van een soort die wat donker optrekt na behandeling met blanke lak. Meestal wordt hout door schuren lichter van tint. Weet je welke houtsoort het is? Ik vraag me af of je het effect van de houtwormbestrijding mogelijk teniet doet als je weer gaat schuren of stralen. Misschien dat je de ongediertebestrijder daarvoor eerst nog even kunt raadplegen, zodat je weet wat de eventuele consequenties zijn.

Veel succes met de verdere verbouwing!

Fons

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Wat is de reden van de houtwormbehandeling? Houtwormen eten normaal geen behandeld (geschilderd) hout.

Forum Rechten