Plankenvloer

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Hey allemaal,
Mijn neef ( en zijn vrouw) willen een plankenvloer in de badkamer. Ik dacht dat meerlagenparket ( met multiplex onderlaag en 5 à 6 mm toplaag ) het werken van de temperatuur/vochtigheidsschommelingen zou tegengaan, maar sommige handelaars beweren dat de planken massief moeten zijn .
Wat zou het beste zijn ?
gr,
Danny
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Een watervast verlijmde ondervloer met teakhouten latten met rubber naden zoals een bootdek heb ik wel eens in een badkamer gelegd naar tevredenheid
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Houtlook volstaat niet? Tegenwoordig al hele realistische houtlook tegels. Het is en blijft een natte cel en tegels zijn dan in mijn ogen wel 'the way to go'.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Je hebt tegenwoordig PVC met houtlook; waterdicht en nog warm aan de voeten ook. Ik zou NIET voor meerlagig parket gaan maar voor massief hout of parket; let op ruime marge bij de kanten.. De optie van bootdek is prima maar duur en een hoop werk.
Succes
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Hm, ik denk niet dat ze gecharmeerd zijn door 'lookalike' oplossingen. Ze willen vooral het warm uitzicht en ook het warm aanvoelen van hout. Mits het strategisch leggen van enkele badmatjes, denk ik niet dat er zo veel water op de vloer terechtkomt, en de badkamer is ook goed verlucht. De deur staat de ganse dag open en gaat in feite alleen maar dicht tijdens het gebruik van bad of (inloop)douche. Nog maar even rondkijken.
gr,
Danny
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik ken een badkamer waar 11 jaar geleden eiken wagondelen in zijn gelegd. Er werd een dikke laag vernis over gedaan. Volgens de schilder werd dat wel vaker zo gedaan. Ik weet niet of deze vloer nog bestaat of hoe het bevalt.
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Een watervast verlijmde ondervloer met teakhouten latten met rubber naden zoals een bootdek heb ik wel eens in een badkamer gelegd naar tevredenheid

Heb je gekeken naar deze vloer zoals die geadviseerd wordt op de site van AF? Goede uitleg, veel werk, maar voldoet ook als scheepsdek.

Rob
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Hey Rob, ik heb hun website bekeken. Maar zoals je zelf zegt : veel werk. En een scheepsdekvloer heeft niet echt het uitzicht van een 'klassieke' plankenvloer.
Hun gamma plankenvloeren hebben ze stopgezet.
gr,
Danny
 

tuoh

Oud hout
Een klassieke plankenvloer in een badkamer is toch altijd wat tricky vrees ik, als er water onder de vloer komt zijn de rapen gaar! Es is ook nog eens een gevoelige houtsoort voor blauwverkleuring als het hout wat lang nat blijft.
Dan is zo een meerlagenparket een betere keuze, hier kan je de stroken onderling verlijmen, je krijgt dan één gesloten vlak als je een watervaste lijm gebruikt. Voor werken moet je hier niet echt schrik hebben, de belasting is telkens maar kortstondig en zo snel reageert hout nu ook weer niet.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Ik neem aan dat het water niet rechtstreeks op de vloer komt.
maar in een douchbak of een badkuip.

Als er geen kinderen zijn en je let een beetje op krijgt die vloer alleen wat damp te verwerken en af en toe een paar druppels.
ik zou de vloer als vlonder uitvoeren op een waterdichte ondergrond (zoals bij een dakterras)
De planken in een paar lagen skylt zetten (rondom voor het leggen)
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
't Blijft natuurlijk een beetje gevaarlijk, hout in een vochtige omgeving. Misschien een 'watervaste' ondervloer en hout dat niet blauwgevoelig is. We gaan het nog even laten rusten.
Bedankt om mee te denken.
gr,
Danny
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Wij hebben al 17 jaar een eiken plankenvloer in de badkamer, genageld op 10x10 balken, porienvuller erop, en een laag of 5 vermis.
Dat werkt al die tijd al goed. Je moet er natuurlijk geen zwembad van maken in de badkamer.

Kris
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Wij hebben al 17 jaar een eiken plankenvloer in de badkamer, genageld op 10x10 balken, porienvuller erop, en een laag of 5 vermis.
Dat werkt al die tijd al goed. Je moet er natuurlijk geen zwembad van maken in de badkamer.

Kris

Je kan planken vernageld op balken in de verste verte niet vergelijken met een parket op een chape ... Als er bij jou water onder geraakt droogt het gewoon op of kan het weg... het komt in een min of meer geventileerde ruimte terecht (tussen de balken). Als het water onder de op chape verlijmde planken komt is het een en al miserie... Droogt niet snel genoeg op... hout begint te werken / schotelen... parket scheurt de chape uit elkaar etc...

Het zal allemaal wel kunnen, maar voor mij is het toch niet de verstandigste keuze om dit in een badkamer te leggen... Als je voor iets 'authentiek' wil gaan zou ik voor natuursteen of een antieke tegel ofzo gaan, maar dat is misschien zoiets als vloeken in de kerk gezien de aard van het forum... Het voelt natuurlijk ook niet warm aan...
 
Laatst bewerkt:

DRN

Nieuw lid
13 feb 2013
7
0
Bij mij in de badkamer ligt massief bamboeparket. Het de stranded caramelized variant, dus redelijk donker.
Hij is rechtstreeks op de chape gelijmd en daarna vernist. Ik weet even de naam niet meer, maar het was iets in twee componenten.

De vloer heeft nauwelijks last van vocht- en temperatuurwisselingen. We hebben hem zelfs doorgelegd van in de gang, zonder 'uitzetvoeg' aan de deur. De vloer ligt dus in twee temperatuurzones.
(en met de overschot van het hout heb ik een omkasting voor de spoelbak gemaakt).

Volgens mij dus een prima keuze voor een natte ruimte, als je natuurlijk een uitvoering vindt die je mooi vindt. Het ziet er niet helemaal hetzelfde uit als een traditionele plankenvloer.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Het zou dus wel lukken. Bamboe zal hun waarschijnlijk wel aanstaan. En een plankenvloer zoals op de foto's van bobmartin op (dunne) regels leggen zou ook een oplossing zijn, als er dan toch een beetje vocht doorkomt kan het in de chape trekken.
gr,
Danny
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Nee, niet op regels leggen.
De vraag is wat ze willen. In principe kan bijna elke houten vloer in de badkamer.
Op de ondegrond verlijmen, onderling verlijmen, het liefst geen v- groef en met de goede lak aflakken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.