uitbreiding werkplaats

A

Athanor

Guest
Hubert. zei:
waarom heb je gekozen voor een houten vloer op balken en geen betonvloer?
dat lijkt me een stuk prettiger werken, ook met het oog op geluidresonanties :|

wordt wel erg mooi trouwens! :cool:
Hallo Hubert,

Je vraag was me even ontgaan, merk ik nu :oops:
Ik heb een tijd geleden een afzonderlijk topic over de werkplaatsvloer gemaakt, zie http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=3&t=280&p=1870&hilit=werkplaatsvloer#p1870

Ik moest de ene vloer 27 cm omhoog brengen en begreep dat een betonvloer niet zo gezond is om op te staan. Ik heb de houten vloer aangebracht op stevige balken met een extra ondersteuning in het midden dus max. 1.50 m vrijhangend. Ik denk dat er niet zo snel sprake is van geluidsresonanties, voor mijzelf niet snel hinderlijk omdat ik toch geluidsbescherming draag. Verder liggen de vloeren vrij van de wanden, waardoor geen overdracht naar de buitenwand bestaat zodat het tuinplezier van de buren niet snel bedorven zal zijn.....

Groet van Fons
 
A

Athanor

Guest
Weer even zicht op de voortgang. Het plafond heb ik aangebracht en ben nu bezig om de werkbank te verplaatsen. Geeft al een idee van de prettige en lichte werkruimte die ik daar krijg.

Fons






Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Fons, ik zie wat me nu pas opvalt een daklicht, wat natuurlijk erg fijn is.
Je werkzaamheden met zoveel mogelijk daglicht in je werkplaats, en zeker bij je werkbank is het beste wat maar denkbaar is. Merk dit zelf ook als ik detailwerk te doen heb dat ik niet genoeg daglicht heb, moet dan extra lamplicht erbij zetten, ondanks het feit dat ik een raam vlakbij heb, en de deur wijd open staat. Jouw voordeel van een uitbreiding van je werkplaats, goed erover na denken, wat je zeker ook gedaan hebt.
In elk geval het wordt een mooie werkplek, en als ik het zo inschat ga je je oude werkbank gebruiken om er een nieuwe van te maken.
Ik heb een tijd contact gehad met Don Taylor, een Amerikaan die simpel een gat in de muur van zijn huis gemaakt heeft, en een corridoor naar zijn werkplaats heeft gemaakt, zodat hij vanuit zijn huis direct in zijn werkplaats kan komen, zoner buiten te hoeven komen.
Zelfs heeft hij er een klein keukentje voorzien van alle gemakken, zoals een koffiezet apparaat, TV, computer, en zelfs heeft hij er een bed staan. Misschien wat overdreven, maar deze jongen heeft geen vrouw meer in huis, die was het beu om hem telkens te zien verdwijnen in zijn werkplaats, en nam dus de benen. Gekke lui eigenlijk die Amerikanen.
Zo zie je maar dat het best leuk is om je hobby te hebben, maar je moet niet alles uit het oog verliezen.
Mocht ik eens in het hoge noorden komen, zou ik het best leuk vinden om je werkplaats paleis eens met eigen ogen te komen bewonderen.
Beste groeten. Ad
 
A

Athanor

Guest
Hallo Ad,

Je bent van harte welkom als je naar Fryslan komt!! Stuur dan maar een PB voor adres en telefoon. Ik verplaats de oude werkbank in zijn geheel naar het nieuwe deel. (zie foto's) Het is wel mijn wens om nog eens een fraaie gemoderniseerde werkbank te maken, in de traditie die je op veel sites van de amerikanen ziet. Maar dat duurt nog wel even voordat ik daaraan begin. Want mijn vrouw is erg tevreden over de resultaten die ik bereik, maar er valt nog wel wat te klussen in huis, zoals een flinke boekenkast in de hal waar haar IMac een mooie plaats in kan krijgen ;)

Fons




Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Athanor zei:
Hallo Ad,

Je bent van harte welkom als je naar Fryslan komt!! Stuur dan maar een PB voor adres en telefoon. Ik verplaats de oude werkbank in zijn geheel naar het nieuwe deel. (zie foto's) Het is wel mijn wens om nog eens een fraaie gemoderniseerde werkbank te maken, in de traditie die je op veel sites van de amerikanen ziet. Maar dat duurt nog wel even voordat ik daaraan begin. Want mijn vrouw is erg tevreden over de resultaten die ik bereik, maar er valt nog wel wat te klussen in huis, zoals een flinke boekenkast in de hal waar haar IMac een mooie plaats in kan krijgen ;)

Fons
Bedankt Fons, ga ik zeker doen om je een PM te sturen als ik besluit om naar het hoge noorden te gaan.
Groeten. Ad
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
ik heb mijn vrouw ook maar weer eens laten kijken naar je werkplaats. wow,wow om echt jaloers te worden. moet zo'n mooie werkplaats niet ingewijd worden met een feestje? ben altijd wel te porren voor een borrel!!hahaha

ga zo door!!!

rick
 

M.deJong

Nieuw lid
17 aug 2009
1
0
Top! Ziet er echt geweldig uit.
Ik wil zelf ook kozijnen maken voor mijn nieuw te bouwen schuur.
Mag ik vragen wat voor formaat planken/balken je hebt gebruikt voor het kozijn?

Veel plezier met de nieuwe ruimte.


Mark
 
A

Athanor

Guest
Dank voor de goede wensen! Ik ga in de herfst verder met het verbeteren van de inrichting van de werkplaats en laat dan wel weer eens wat vorderingen zien.

Het raamkozijn heb ik van standaard grenen kozijnhout gemaakt, volgens mij in de kopmaat 70x120 mm. Het kozijn voor de deuren heb ik gelamineerd in vier lagen kopmaat 80x30 mm en daarna geschaafd en gezaagd tot kozijnprofielen van ook weer ongeveer 70x120. De deuren zijn gemaakt uit drie lagen grenen (vanwege de slisverbindingen) kopmaat 100x20, daarna op een breedte van 90 geschaafd. Zoals je gezien heb zijn die zonder sponningen gemaakt, die heb ik met de glaslatten gemonteerd.

Groet van Fons
 
A

Athanor

Guest
Ik had de hoop al wat eerder jullie de vorderingen van de werkplaats te laten zien, maar daar is de afgelopen winter bar weinig van gekomen. De tijd en energie is in andere klussen gaan zitten. Omdat de chaos is de werkplaats steeds groter werd heb ik in april/mei besloten eerst maar eens wat aan de berging van vele platen hout te doen. Zoals je op de foto ziet is er steeds meer tegen elkaar gestapeld dat tot een onoverzichtelijke hoeveelheid materiaal leidt.

Ik heb gekozen voor een verrijdbare opslagwagen, waarop ik plaatmateriaal overzichtelijk kan opslaan en platen hout, balkwerk en korte reststukken kwijt kan. Door de verplaatsbaarheid kan ik dan overal goed bij en zonodig ruimte in mijn werkplaats vrijmaken wanneer dat nodig is.
Om te beginnen moest ik een basisframe maken, waarvoor ik SLS/CLS heb gebruikt met halfhout hoekverbindingen.


Vervolgens heb ik op de montagetafel de frames voorgemonteerd die zullen moeten dienen als steun voor het plaatmateriaal en tevens een rek vormen voor de planken.

Hier zie je een van de frames en de balkjes waarop die komen, om vervolgens op het basisframe te worden gemonteerd.
In de volgende posting volgt de rest :cool:


Attached files
 
A

Athanor

Guest
Omdat het frame op wielen van 15 cm hoogte komt te staan wil ik t.z.t. deze loze ruimte benutten door er een aantal laden onder te maken. Daarom moest ik al vooraf ladelopers bevestigen. Het geheel wordt de log om later nog even om te keren ;)

Hier een detail van de ladelopers en een gemonteerd wiel.

Het basisframe is hier klaar, er komt nog een plaat multiplex van 10 mm. op.

De montage van de drie frames met lengtebalkjes voor het verband.

Hier het voorlopige eindresultaat wat ik zo snel mogelijk ben gaan vullen met de rondom ligeen materialen.


Ik denk er nog aan om op het deel waarbij de frames haaks op de basis staan (rechts) een aantal bakken te maken waarin ik korte restanten en kleine plaatresten kwijt kan. Misschien kunnen daar ook scharnierende "deksels" op komen zodat ik een werkplateau heb. Mogelijk zelfs een plek voor de afkortzaag.....

Ik merk echter wel dat met deze wielen de inmiddels zwaarbeladen houtwagen nogal wat spierkracht vraagt om te verplaatsen :(

Tot zover deze tussenstand.

Fons

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Ja, ja, wie spaart die heeft wat.... Ik heb echter bij het inrichten al een flinke schifting gemaakt en daarmee het materiaal dat ik regelmatig van de en plek naar de andere verhuis weggedaan. Maar zo als je gezien hebt ligt er nog het nodige, dat ik zo effectief mogelijk wil opslaan.

Fons
 
A

Athanor

Guest
Eindelijk weer eens een vervolg op de inrichting van mijn werkplaats. In de afgelopen "stille" periode heb ik mijn werkbank verplaatst en de wand daarachter omgebouwd tot een kastruimte voor gereedschappen en hulpmiddelen. Deze wand is voorheen voor korte tijd een buitenwand geweest en geisoleerd met 10cm steenwol. Ik heb de steenwol verwijderd omdat het nu een tussenwand is van de werkplaats en bergruimte voor tuingereedschap. Deze 8,9 cm diepe ruimte heb ik benut met planken en ophangmiddelen voor gereedschap, zowel in de kasten als op de deuren. De deuren heb ik per segment van de houtskeletconstructie gemaakt. De werkbank heeft daaronder een plaats gekregen.

Fons






Attached files
 

viny

Nieuw lid
10 aug 2011
15
0
Dat ziet er inspirerend uit.
Is wel wat anders dan mijn plekje,maar ooit wil ik ook de schuur uitbouwen met 4,40 meter in de breedte maar mijn ega wil het zon terras nog niet missen.messchien over een jaar of 2 kan ik gelijk even sparen want dan is het geen low budget.

en verder sjapo hoor
 
A

Athanor

Guest
Nog wat af te maken

Een van de klusjes die er bij zijn blijven liggen heb ik afgelopen week afgemaakt. Zoals jullie in een eerder deel van dit topic kunnen lezen heb ik een houten vloer in de werkplaats gelegd. Waar ik overigens erg tevreden over ben! ik moest nog altijd een oplossing zoeken voor de opstap naar de verhoogde vloer. Van de laatste restjes van de Lariks vloerdelen heb ik een oploop gemaakt door de plank delen schuin af te zagen en met wat polymeerkit en schroeven te bevestigen. zie hierbij de foto's, waarbij de entree nu echt af is! (zie voor het zaagwerk dit topic: http://woodworking.nl/showthread.php?5642-Werken-met-de-Hammer-C31 )

Fons

De onafgewerkte situatie
IMG_0239.jpg

De oploop delen voor de entree bevestigen
IMG_0242.jpg

En hier het bereikte eindresultaat!
IMG_0243.jpg
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
De afzuiging van de machines

Hier een wat uitgebreide beschrijving van de oplossing die ik voor de afzuiging heb gemaakt.

De afgelopen winter heb ik met intervallen aan deze klus gewerkt. Ik had een afzuigunit met een 2pk motor die volgens mij een redelijke capaciteit heeft. Daar heb ik later een fijnstoffilter van Buitelaar op gekocht. Ik wou echter de lawaaimachine wat wegwerken in een kast en een vast leidingsysteem aanbrengen met aansluitingen bij de machines met slangen. Daarvoor heb ik de oude mobile unit gesloopt en de ventilator aan het plafond gehangen. In een naastliggende kast heb ik het filter en de stofzak geplaatst. Omdat is spuugzat was van de irritaties bij het wisselen van de stofzakken ben ik tegelijk daar een oplossing voor gaan zoeken. Op de oude unit moest ik de zakken met een spanband vastklemmen, maar elke keer zakte er weer een deel van de zak onder de band uit. dan vaak maar oplossen met tape, wat met een stoffige rand vaak niet plakken wil... Dus ik heb in de inbouwkast een nieuwe oplossing voor de stofzakbevestiging gemaakt. Verder heeft mijn zwager een afstandsbediening voor mij in elkaar geknutseld, zodat ik de afzuiging vanachter de machines kan starten en stoppen.

Hieronder de foto's van het project.

Fons


Achter deze deuren is het allemaal weggestopt!
IMG_0299.jpg

Eerst de oude unit slopen.
IMG_0152.jpg

Het fijnstoffilter.
IMG_0153.jpg

De ventilatorunit naar het plafond hijsen en bevestigen. Met rubbers tussen de unit en de balken om trillingen te dempen.
IMG_0150.jpg

Overzicht van de kast die ik enigszins geïsoleerd heb.
IMG_0155.jpg

Een scheidingswandje van gipsplaat met gat voor doorvoer voor de slang.
IMG_0169.jpg

Overzicht van de tweedelige kast.
IMG_0170.jpg

De stofzak onder het filter.
IMG_0296.jpg

Het inschuifdeel voor de stofzak.
IMG_0297.jpg

Het complete stoffilterdeel.
IMG_0295.jpg
 
A

Athanor

Guest
Afzuiging deel 2 --> 0verzicht van het leidingsysteem

Hierbij deel 2 met overzicht van de afzuigleidingen

Ik heb eerst gezocht naar een oplossing met originele afzuigleidingen en componenten van Felder. Daarbij kwam ik voor mijn plannen op een begroting van ruim € 600,--. Bij een webshop die hier ook vaak een ad. heeft was dat ongeveer hetzelfde. Dat vond ik wel wat gortig, daarom maar in de catalogus van Wildkamp gaan zoeken naar een Spiraliet oplossing. Bijgaand zie je de uitvoering daarvan die mij ongeveer € 275,-- heeft gekost. Werkt tot op heden prima!

Fons

IMG_0290.jpg


IMG_0287.jpg


IMG_0289.jpg


IMG_0291.jpg


IMG_0292.jpg


IMG_0293.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
En hoe is de afzuiging nu op de machines? Merk je iets van verlies door de opvoerhoogte en lengte van de buizen?

Remco
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.