uitbreiding werkplaats

A

Athanor

Guest
Hallo Jaap en alle geinteresseerde lezers,

Het is inderdaad wel tijd voor een update. In de winterperiode heb ik vooral in de huidige werkplaats aan de kozijnen en deuren gewerkt. Door familieomstandigheden was in november /december de vaart in de verbouwing er echter ook wat uitgeraakt. Daarnaast heb ik me ook wel verkeken op de bewerkelijke manier die ik heb gekozen voor de kozijnen en deuren. Om kromtrekken tegen te gaan heb ik die in 3 of 4 lagen hout gelamineerd en daarna verder bewerkt. Door de lage temperatuur in de werkplaats tijdens de vorst heb ik regelmatig het lijmwerk uitgesteld. De komende dagen zal ik een uitgebreid fotoverslag plaatsen van die werkzaamheden. Waar ik voor de "vorstverlet" gebleven was is de betimmering van de buitenwanden. Ook hieronder foto's van de eerste aanzet voor kozijnen en deuren.








Attached files
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Erg grondig je eigen gelamineerde kozijnen maken uit ruw grenen planken... Petje af. Ik was al drie keer naar de bouwmaat gelopen en de ingekochte kozijnen op wat meerpunten vastzetten tegen ernstige kromtrekkingen.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Nou Fons, je bent goed bezig en niet te benauwd om er echt werk van te maken. Gelukkig is het bijna voorjaar, zo de mouwen opstropen om de ramen en de deuren af te krijgen.
Ad
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Je hebt het maar goed voor elkaar! Prachtige werkplaats. Mooie in hoogte verstelbare rollentafel heb je, welk merk is die en waar zijn die te koop?
 
A

Athanor

Guest
@ zuma
Ja ik ben geinspireerd geraakt door de gelamineerde kozijnen en ramen van onze Finse blokhut. Die zijn erg degelijk en houden zich al 10 jaar goed zonder kromtrekken. Verder hoef ik het niet economisch te verantwoorden en moet je denken dat er een meubelmaker aan het timmeren slaat....

@ Ad de Crom
Ik krijg inderdaad de kriebels nu de dagen lengen en (af en toe) het weer beter is, tijd om wer buitenom aan de slag te gaan!

@ Kjelt
Maar wel een overvolle werkplaats, vandaar de uitbreiding; en dan maar afwachten of het er dan overzichtelijker gaat uitzien ;)
De rollentafel heb ik vorig jaar bij Herman Buitelaar (HBM_Machines) gekocht. Was toen in de Actie voor ruim 100 euro. Wel handig, maar als ik hem helemaal uittrek buigt hij door. Dat is volgens mij goed op te lossen door er een balkje van de juiste hoogte tussen te plaatsen. Wordt wel weer kunst-en vliegwerk dan :(

Onderstaand de foto's van het werk aan het raamkozijn. Dat heb ik wel uit massief grenen gemaakt, het waren kortere lengtes die ik nog goed recht en haaks kon schaven.







Attached files
 
A

Athanor

Guest
Hierbij het vervolg van de winterarbeid voor mijn werkplaats. Het zijn de foto's van de constructie van de deuren. Drie lagen grenen gelamineerd. Voor de slisverbindingen had ik de middelste laag al zuiver op lengte gezaagd. Bij het lijmen had ik een paar hulpschroeven aangebracht tegen het verschuiven van de lagen onderling. Door de 'zwevende' lijmlaag kreeg ik echter toch nog verschuiving bij het aandraaien van de lijmtangen, tot ruim 1 mm toe. Dan later toch nog maar even door de vandiktebank gehaald. Had ik met de houtmaten gelukkig wel rekening mee gehouden. Voor het lamineren van de boven en onderstijl had ik een hulpstuk gemaakt om de borsten van de slisverbinding zuiver gelijk en haaks te krijgen (helaas geen foto van gemaakt)











Attached files
 
A

Athanor

Guest
Vervolg-vervolg van het werk.

Hierbij het overzicht van het afmaken van de deuren. Ik heb een plaat MDF van 38 mm. gekocht als montagetafel. Hierop heb ik alle kozijnen en deuren gelijmd. De haakse hoek van de tafel was een zuiver richtpunt om de onderdelen haaks te monteren en te verlijmen. met wat extra hulpstukken kon ik de deuren zo goed verlijmen. In de hoeken van de slisverbindingen heb ik later nog deuvels gelijmd en met proppen afgedekt (aan de binnenkant) De boven- en onderstijl heb ik met een spanband naar elkaar toe getrokken. De sponningen heb ik met glaslatten gemaakt.







Attached files
 
A

Athanor

Guest
Stand van zaken op 9 maart jl.

Afgelopen weekend heb ik ook het deurkozijn in de wand gemonteerd. De deuren had ik al in de werkplaats pasgemaakt, afgehangen en tochtstrippen aangebracht. Het is nu wachten op de glaszetter, ik hoop volgende week alles glasdicht te hebben.

Tot zover de update van het werk.

Groet van Fons







Attached files
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Beste Athanor,
Pfffff, mijn complimenten voor jouw resultaten! Ik vind het prachtig wat je hier gemaakt hebt. Ben vooral enthousiast over de dubbele deuren. Eerst een foto van de ruwe planken en een paar foto's later het eindresultaat, het ziet er heel goed uit.
Leuk ook om alles te kunnen volgen met foto's, het geeft een goed beeld hoe anderen zaken aanpakken en uitwerken. Vind je oplossing met de spanbanden voor de druk in lengterichting een mooi oplossing.
Heb je misschien tzt nog een foto van hoe alles er van binnen uitziet? Ben ik nieuwsgierig naar.

Bart
 
A

Athanor

Guest
Hallo Bart,

Leuk om zulke complimenten te krijgen! Het was een hele klus, en voor het eerst dat ik zoiets onderneem, maar ben zeker tevreden over het resultaat.

Ik zal de komende tijd de foto's van de vorderingen weer plaatsen, dan komt ook het binnenwerk aan bod. En niet te vergeten de inrichting, lay out van de machines, afzuiging etc. Is nog steeds een puzzel die in mijn hoofd speelt......

Fons
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Fons, ik heb vanmorgen eens op mijn dooie gemak en met een bak koffie (om helemaal wakker te worden), al die foto's die je gepost hebt zitten bekijken.
Alles wat je maakt ziet er professioneel uit, zelfs houd je er rekening mee om op een goede manier scharnieren aan de deuren te maken. Ook de slisverbindingen vind ik erg goed, sterke verbinding en eenvoudig te maken gezien de gelamineerde constructie. Gaat never nooit meer los. En alles past perfect. Mijn complimenten!!
Klaar ben je zeker nog niet, afzuigingen, electra, afwerken, enzovoorts.
Ik zal je eerlijk vertellen als ik bij je in de buurt zou wonen, zou ik het geweldig leuk vinden om mijn jeukende handen te laten wapperen bij jou. Hier geniet ik van. Zoals ik zie ben je goed voorzien van de benodigde machinerien, maar je hebt er ook de werkplaats voor. Ik moet het maar doen met mijn draaibank en inventiviteit, in mijn kleine werkplaats. Verschil moet er nu eenmaal zijn, ook al ben ik best jaloers.
Groeten. Ad
 
A

Athanor

Guest
Hallo Ad,

Ik begrijp dus dat ik je geholpen heb de koffietijd zinvol door te brengen ;)
Dank voor de complimenten! Wel pech dat je aan de andere kant van het land woont, anders had ik mooi een goed hulp erbij (en natuurlijk veel houtdraailessen). Ik realiseer me dat ik een riante werkplaats aan het realiseren ben. Daarna moet ik natuurlijk wel laten zien dat er ook wat in geproduceerd wordt :cool: Maar we kunnen allemaal aan jouw werk zien dat een kleine werkplaats absoluut geen belemmering is om zeer fraai werk te maken! En zelfs je eigen machines :roll:

Groet van Fons
 
A

Athanor

Guest
Dit weekend heb ik de stelling tegen de achterwand van mijn oude werkplaats verwijderd en de achterwand doorgebroken. Met deze doorbraak is het aangebouwde deel een geheel met de huidige werkplaats geworden. Nu kan ik voor het eerst ervaren wat een prachtige ruimte ik krijg in mijn nieuw werkplaats. Ziet er nu al magnifiek uit!!







Attached files
 
A

Athanor

Guest
Beste mensen,

Het is weer hoog tijd voor een volgende update van de bouwwerkzaamheden. De afgelopen weken heb ik de laatste buitenwand betimmerd. Daarna de beplating op de binnenwanden, gevolgd door het plaatsen van de vloerbalken. Vervolgens vloerplaten gelegd, en balkjes op de betonvloer in het oude deel. Daarna kon ik de Lariks vloerdelen aanbrengen, die klus heb ik vandaag afgerond. Ondertussen ook de vloer en de wanden in de lijnolie gezet. Ook is de bekabeling voor alle contactdozen gelegd (230V en 380V).

Nu volgt de bekabeling voor de verlichting en het aanbrengen van het plafond. Maar eerst wat foto's van de afgelopen periode.

Fons






Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Fons, in een woord PRACHTIG, man het lijkt wel een chalet. Mooie vloer hoor. Zag ik nou tegels op cement gezet waar je de steunbalken oplegt? En wat een mooi weertje he om lekker te werken, vindt je niet.
Ad
 
A

Athanor

Guest
Ja Ad, mooi weertje. Daarom maar af en toe ook een klusje buitenom opzoeken :)

Hieronder nog een foto van de partij Lariks voor de vloer die het "chalet-idee" geeft. De vloerbalken steunen op straatklinkers, die ik met een ruime klodder specie op goede hoogte heb gebracht. De klinkers laten geen optrekkend vocht door, waar ik overigens niet bang voor ben omdat de schuimbetonlaag van 50cm kurkdroog blijft. zie foto.

Groet van Fons




Attached files
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
waarom heb je gekozen voor een houten vloer op balken en geen betonvloer?
dat lijkt me een stuk prettiger werken, ook met het oog op geluidresonanties :|

wordt wel erg mooi trouwens! :cool:
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Athanor zei:
Ja Ad, mooi weertje. Daarom maar af en toe ook een klusje buitenom opzoeken :)

Hieronder nog een foto van de partij Lariks voor de vloer die het "chalet-idee" geeft. De vloerbalken steunen op straatklinkers, die ik met een ruime klodder specie op goede hoogte heb gebracht. De klinkers laten geen optrekkend vocht door, waar ik overigens niet bang voor ben omdat de schuimbetonlaag van 50cm kurkdroog blijft. zie foto.

Groet van Fons
Ja zie je wel, had ik het toch goed gezien, very clever, en genoeg dwarsbalken om de vloer stevig genoeg te maken. Eigenlijk hetzelfde als bij mijn vloer in mijn woonkamer, alleen is daar nog een tussenmuurtje precies in het midden onder de balkenlaag. Ook is daar een betonvloer aanwezig als basisvloer. Ben daar diverse keren onder geweest (kruipruimte) en nooit vocht geconstateerd.
Nou nog electrische power en je kunt aan de slag.
Fons, succes.
Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.