Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 8 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 76
    Athanor
    Guest

uitbreiding werkplaats

In dit topic laat ik de vorderingen van de uitbreiding van mijn werkplaats zien.
    Ik krijg graag tips, zeker waar het de inrichting betreft.

Groet van Fons.

Attached files

Re: uitbreiding werkplaats

Dag Fons,

Waarom stort je eerst schuimbeton? Heeft dat te maken met je ondergrond (veen oid), of is er een andere reden?

gr, Wim

Athanor
    Guest

Hallo Wim,

Ik heb daar een paar overwegingen voor. Als eerste omdat het zeer goed isolerend is, mijn huidige werkplaats/garage is ook 's winters goed droog ook, zoals ook de rest van ons huis dat geheel op schuimbeton staat. Daarnaast maak ik tegelijk met de uitbouw van de werkplaats een uitbouw aan het huis, waar ik zeker schuimbeton voor wilde gebruiken. Omdat de inzetkosten van de leverancier relatief hoog zijn heb ik de pomp gelijk gebruikt voor de fundering van de werkplaats. Ik ben voor de zware machines dan natuurlijk nog wel een hardere afwerkvloer nodig, want schuimbeton is "zo zacht als boter".

Fons

oké, onder mijn nieuwe werkplaats wil ik 'gewone' isolatie plaatsen, rechtstreeks op de zandgrond van RC 3.0, daaroverheen beton, vloerverwarming en dan de cementdekvloer. Heb jij hier nog tips bij?

Athanor
    Guest

Lijkt me een goed werkbare oplossing als de kwaliteit van de cementdekvloer voldoende is. In mijn huidige werkplaats is een vloer van mindere kwaliteit gelegd. Gevolg is dat de vaste poten van mijn Robland combinatiemachine door de vloer gaan, ik heb een deel uitgebroken en daar beton ingestort. Ben nu van plan met de uitbreiding de hele vloer te vervangen door beton. Mijn aannemer had het over speciale cementdekvoer, geschikt voor zware belasting, ik meen dat er dan een kunststofvezel in wordt verwerkt.

De isolatieplaten die je wilt gebruiken moeten drukvast zijn als er een betonvloer op komt, dus geen gewone "tempex" platen.

Soms twijfel ik nog wel eens over een betonvloer, kan minder comfortabel zijn en vallend gereedschap kan beschadigen. Volgens mij is op de Felder dsicussiegroep hierover eens een uitgebreide uitwisseling geweest.

Dat wordt een serieuze werkplaats Athanor! Ga je met hout of met stenen bouwen? Als je in hout bouwt heeft dopeling vast nog wel wat timberframe adviezen en ook ons forumlid timmerman heeft al eens wat moois laten zien, http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=10&t=124.

Veel succes met de bouw, ik volg het met aandacht.

jaap

Ja, ik ben het met jaap eens, dat het een flinke werkplaats wordt, zou haast wensen dat ik zoveel ruimte had voor zo'n werkplaats, maar je moet roeien met de riemen die je hebt, dus doe ik dat dan ook maar.
    Ben wel benieuwd naar de houtconstructie hoe die wordt uitgevoerd, althans ziende de foto's veronderstel ik dat het houtbouw wordt.
    Veel succes. Ad

Athanor
    Guest

De werkzaamheden vorderen gestaag..... De grond is aangeheeld en de terassen rond de fundering zijn weer aangelegd. De basis voor de opbouw van de wanden is gereed. Inmiddels heb ik een deel van de wand van de bestaande bouw gesloopt en een draagbalk aangebracht voor de dakbalken van de uitbouw en het uitzetwerk voor de wanden verricht.

Ik ga de bouw uitvoeren in houtskeletbouw die ik "in het werk opbouw". Omdat wij een Finse blokhut als woonhuis hebben word de aftimmering van de werkplaats uitgevoerd met zg. schijnlogs waardoor het geheel goed bij de woning past.

Er zijn natuurlijk prachte traditionele bouwwijzen als timberframing en oerdegelijk klassiek timmerwerk, maar mijn doel is snel mijn werkplaats weer klaar hebben en dan andere houtverbindingen maken. De productie van mijn tuinstoelen is zelf stil te komen liggen!

Fons

Attached files

Athanor
    Guest

Update van de werkzaamheden

Vorige week ben ik er uitgeregend! Ik was net begonnen met de dakisolatie aanbrengen toen de eerste stortbui me overviel. :cry: Dakplaten dus maar weer onder het dekzeil en de zaak verder afgedekt. Tussendoor op een droge zaterdag nog wat Pavatexplaten aangebracht en een betere wind en waterkering gemaakt om wat bouwmaterialen droog te houden. Zo was er vorige week toch tijd voor een dagje naar de beurs HOUT..... Vandaag de dekzeilen weer verwijderd en de komende dagen weer aan de slag!

Tot zover de update.
    Groet van Fons

Attached files

Volgen Piet krijgen we nog een paar mooie dagen Fons!! Veel succes, het ziet er veelbelovend uit en je hebt er wel wat voor over om straks onderdak te kunnen knutselen. Ik neem er vast 1 op!!

jaap

Forum Rechten