LimaSierra's buizenradiorestauratie - Slachtoffer 1: de Britse Decca.

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Die donkere vlekken bij de knoppen zou wel eens huidvet kunnen zijn. Van de vingers die het bediende.
En die zwarte nerven? Stof? Misschien kan je het weg blazen met hoge druk lucht?
Of met een wattenstaafje met alcohol? Maar daardoor zou het vuil ook kunnen verdunnen en juist verder in de nerf laten vloeien.
Pfff, lastig.
 

LimaSierra

Nieuw lid
12 sep 2016
20
0
De zwarte vlekken zijn na schoonmaken en ontvetten vrijwel helemaal verdwenen. Het zwart in de nerven, tsja, het doet nog het meest denken aan verweerd hout. Ik krijg het er niet af/uit. Het wordt minder hoe langer ik schuur, maar iets te lang en ik zou door het fineer heen gaan. Zal wel door de hitte van de buizen zijn gekomen.
Hij is nu ontvet en geschuurd. Hij ziet er nu helemaal egaal van kleur uit, met uitzondering van de bovenkant. Voor een 77 jarige radio zitten er weinig echt diepe krassen en deuken in. Ik ga het zo laten, morgenavond komt de eerste laag lak.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Misschien zei ik het al eerder,maar dan nog een keer: Een mooi onderwerp. De manier waarop je over je vorderingen en afwegingen schrijft (met veel foto's), maakt het tot een heel mooi forumwaardig :))) verslag.
Ik ben misschien extra getroffen omdat ik een zwak heb voor oude radio's (maar mezelf heb kunnen weerhouden mijn al zo brede hobbyaandacht nog verder te versnipperen).

mvg
klaas0639
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Heb toevallig gisteren een hele serie fimpjes van een Amerikaanse meubelrestorator gezien & die gebruikt een warm sapje met afwasmiddel ("Dash") om fineer schoon te maken, oxaalzuur voor verkleuringen (wel het hele object behandelen), een heatgun om lijmverbindingen los te maken, etc. etc. Super interessant:
https://youtu.be/wsWFhffNitA

Thomas Johnson heet de man.
 

LimaSierra

Nieuw lid
12 sep 2016
20
0
@ Klaas: bedankt! Stiekem is dit gewoon een heel uitgebreid plot om toegang te krijgen tot de 'te koop' afdeling, alle koopjes voor jullie neus weg te pikken en het met een flinke winstmarge op Marktplaats te doen belanden... Sorry! ;)

Goed. De eerste laag lak zit er op. Viel nog niet mee, ik nam voor de eerste kant (bovenkant) veel teveel lak op de roller. Daarnaast heeft deze lak nogal de neiging om belletjes te vormen. Uiteindelijk na een bovenkant en de zijkant te hebben gedaan, kreeg ik door dat er erg weinig lak in de roller moet zitten. Met een beetje druk rollen, en vervolgens zonder druk gladrollen. Ik denk dat iedere kant er een beetje anders uit gaat zien, maargoed, hij is er niet slechter van geworden. In ieder geval is er niets fout gegaan dat niet op te lossen is met een vel schuurpapier :)

Hij is hier nog nat. Oplettende kijkers zullen een paar plekjes zien waar onvoldoende dekking is - dat zag ik ook pas bij het heldere fotoflitslicht. De schuur is niet heel best verlicht. Maar ik was uiteindelijk uitgekomen op 'zo min mogelijk lak gebruiken' voor het gladste resultaat.

EmoZZUpl.jpg


Ik ben in ieder geval best tevreden over de lak die ik heb gekocht. Ik had 'm in eerste instantie gekocht voor mijn grote wandmeubel op goed geluk. Het betreft J.W. Ostende 'Decomode' hoogglans lak op terpentinebasis. Is nu uit het assortiment. Na personeelskorting en vanwege de opruiming kon ik er 3 kopen voor 4 euro per pot van 0,75 liter.

En dan nu wachten tot de lak droog is.
Edit: Het is inmiddels 12 uur later. De terpentine is vervlogen maar hij is nog kleverig. Ik weet dat deze lak heeeeeel langzaam droogt...


Edit2: 24 uur later en de lak is nog steeds niet droog - eerder olieachtig. Droogt nog langzamer dan een dikke laag lijnolie. Hij staat gewoon in een verwarmde slaapkamer. Van een eerdere test weet ik dat ie uiteindelijk wel opdroogt (zij het na een paar dagen), maar destijds had ik een kwast waar nog minerale olie aan zat gebruikt en dacht ik dat het daar aan te wijten was. De twee andere potten heb ik even getest... Volgens mij klopt er wat niet met in ieder geval de pot waar ik de radio mee heb gedaan.
 
Laatst bewerkt:

LimaSierra

Nieuw lid
12 sep 2016
20
0
Update: de lak is eindelijk stofdroog, maar nog niet hard. Ik heb de andere twee potten ook getest - twee van de drie drogen gewoon heel slecht. De ander is na 24 uur ook nog niet helemaal droog, maar nog wel acceptabel.

Mocht je dus naar de Praxis gaan, en bij de uitverkoop/assortimentswisseling denken 'goh, wat een goedkope lak', bewaar dan de bon en test eerst even of die lak wel in orde is!
 

LimaSierra

Nieuw lid
12 sep 2016
20
0
Ja, hij droogt ook wel, maar echt acceptabel vind ik het niet. 24 a 36 uur vind ik acceptabel...
En oud - ouder dan 3 jaar zal het niet zijn. Waarschijnlijk 1 jaar ofzo. Een 'oud' potje Ruwa Jachtlak droogt nog in 24 uur.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wat raden jullie aan als reinigings/ontvettingsmiddel? Als ik gewoon wat massief hout in huis schilder, gebruik ik vaak 96% alcohol. Ammonia zie ik ook vaak, maar omdat daar water in zit, zou het de lijm van het fineer wel eens op kunnen lossen.

Alcohol ontvet niet heel erg goed. Daar is het feitelijk niet hydrofoob genoeg voor. Ammonia ontvet ook niet - dat breekt vet af (verzeept het, althans plantaardige en dierlijke olien en vetten - minerale olie doet het helemaal niks mee - ook niet oplossen) waarna de afbraakproducten (voldoende) in het water van de ammonia-oplossing oplossen om verwijderd te worden. Daarnaast heeft ammonia ook effecten op hout en andere materialen. Ik zou het meestal niet gebruiken en anders alleen op glas en intacte lakoppervlakken. Voor het ontvetten van dit soort oppervlakken zou ik, al naar gelang werkwijze, doel en materiaal iets als wasbenzine, aceton (of MEK), of ethylacetaat gebruiken. Of peut, maar dat alleen als je grote hoeveelheden vettig materiaal moet verwijderen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Wat ik doe als ik een mooi resultaat wil hebben met lakken is de eerste laag met een plamuurmes in natte lak afmessen. Hierna schuren en normasl verder behandelen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Of peut, maar dat alleen als je grote hoeveelheden vettig materiaal moet verwijderen.

Ik ken de benaming 'peut' alleen als terpentine. Maar daar wordt het vaak alleen maar vetter van.
Is 'peut' een officiële naam voor iets? En dan niet terpentine?

Als iets echt ontvet moet worden gebruik ik ook wel eens Thinner. Maar dat is zulke zooi, dat ik dat tegenwoordig alleen nog maar met speciale handschoenen en koolstoffilter-masker doe. Vroeger wel eens niet, maar daar had ik dan de hele avond last van. Dat heb ik snel afgeleerd.
 

LimaSierra

Nieuw lid
12 sep 2016
20
0
Zo, we zijn er. Na drie lagen en veel geduld is dit het resultaat. Niet perfect (de Decomode/JWO lak is niet perfect glad opgedroogd zoals gehoopt - heeft een beetje 'sinaasappelhuid) maar hij is desondanks heel mooi geworden!
Fouten waar anderen van kunnen leren:
- Gebruik geen goedkoop schuimrollertje
- Als je lak tijdens het rollen al de neiging heeft om heuveltjes te vormen, verdun 'm dan. Mijn lak was dik en stroperig.
- Een theedoek lijkt weliswaar pluisvrij, maar is dat beslist niet.

Voor:
047Iagb.jpg


Na:
P1280115.jpg

Bij daglicht zal ik nog wat foto's maken, of een video van 't werkende toestel, voor wie dat leuk vindt. Een grote positieve verrassing was dat de kleuren aan de voorkant een stuk dieper zijn geworden.

Er resteert nog één ding, en dat is een doekje vinden dat een soort goud met rood patroon heeft. Het doek wat er nu in zit is stiekem een stukje gordijnstof met bloemetjes...
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een juweeltje!! Als de lak goed uitgehard is, kun je deze volkomen vlak schuren en polijsten. Alle ongerechtigheden kun je er dan uit halen en je kunt zelfs de hoeveelheid glans bepalen..
Met een schuimrolletje kun je onwaarschijnlijk strak werken. Met de roller verdeel je de lak, hoe beter je verdeelt, des te kleiner de kans op een zakker. De opgebrachte dikte, de duovloeibaarheid, de kwaliteit van de lak zorgt dan voor een glad resultaat.

Maar gefeliciteert met dit resultaat!! Ook al voor het behoud van dit erfgoed!

jaap
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Pracht van een radio geworden.
Top man!
Vind ook het geluid van de knop als 'm uit zet leuk, echt zo ouderwets (logisch ook)
Die Nederlandstalige zender op de middengolf...dat klonk niet slecht trouwens.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik ken de benaming 'peut' alleen als terpentine. Maar daar wordt het vaak alleen maar vetter van.
Is 'peut' een officiële naam voor iets? En dan niet terpentine?

Als iets echt ontvet moet worden gebruik ik ook wel eens Thinner. Maar dat is zulke zooi, dat ik dat tegenwoordig alleen nog maar met speciale handschoenen en koolstoffilter-masker doe. Vroeger wel eens niet, maar daar had ik dan de hele avond last van. Dat heb ik snel afgeleerd.

Peut is geen officiële aanduiding, maar kan is meestal gedefinieerd als een aardoliedestilaat zwaarder dan benzine. Het kan variëren van petroleum (wat wij dus onder petroleum verstaan - officieel heet dat petroleumether of nafta) via diesel tot terpentine.

Gebruik je diesel dan wordt een oppervlak daar niet vetvrij van - motorbrandstoffen bevatten allerlei toevoegingen die na verdampen, als je ze als oplosmiddel gebruikt, achterblijven. Petroleum is normaliter een puur destillaat en bevat dus geen vettige toevoegingen. Het verdampt alleen wat langzaam. Als ik bijvoorbeeld petrolie gebruikte om fietskettingen schoon te maken (werkt beter dan vluchtiger oplosmiddelen) spoelde ik vaak na met wasbenzine om de ketting sneller droog te krijgen. Ook terpentine zou normaliter geen vettige of nietvluchtige toevoegingen mogen bevatten, maar niet alle terpentine is gelijk. Er is geen wettelijke standaard voor terpentine...

Als ik peut roep bedoel ik meestal petroleum. En die haal ik, zo lang het nog kan, bij de pomp - hoewel de brandstofleveranciers die een pomp met petrolie (lampolie bijvoorbeeld) hebben staan steeds schaarser worden. Ik gebruik het ook voor mijn petrolielampen (Coleman, Petromax), voor mijn brandertje (Optimus), en voor een petroliestel (zo'n ding met twee lonten).

Thinner is niet heel veel schadelijker dan petrolie. Het is in essentie ook een aardoliedestillaat, en bestaat klassiek uit de aromatische fractie (alkylbenzenen), waar petrolie voornamelijk uit alifatische componenten bestaat. 'Thinner' is wat vluchtiger dan petrolie, en je zult er bij gelijkblijvende blootstellingsperiode dus ook meer van inademen - en dus eerder koppijn van krijgen - maar fundamenteel is het effect vergelijkbaar met dat van petrolie. Zou je dezelfde tijdsduur met wasbenzine werken (nog vluchtiger) dan wordt het effect waarschijnlijk nog heviger. Het heeft in dit geval dus minder met de aard van de stoffen te maken maar vooral met de vluchtigheid - blootstelling.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.