Zaagsnede scheef onder 45 graden

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Hallo,

Als ik het zaagblad van mijn zaagtafel op 45 graden zet en ik zaag een stuk 18 mm multiplex over een lengte van ca 25 cm, is het hout aan het eind van de snede 1 mm smaller dan aan het begin. De resulterende snede is dus niet parallel aan de geleider. Bij een normale 90 graden snede zijn de resultaten zeer precies.

Waar zou dat aan kunnen liggen? Zou het kunnen zijn dat het zaagblad niet 100% parallel loopt aan de zaagrichting? Maar als dat zo is, dan zou ik dat toch ook bij een normale snede moeten merken, toch?

Ter info: Ik gebruik een oude Metabo tk256 zaagtafel met een vrij dun blad (1.7 mm).

Groet,

Martijn
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Al eens gekeken of de tafel vlak is? Andere methode is om de druk op het werkstuk gelijk te houden, daarvoor zijn voldoende hulpstukken te vinden. Als de druk namelijk ongelijk is heb je zo die ene mm te pakken.
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Hi Martijn,

Bij een cabinet zaagtafel zitten er vaak tussen het gietijzertafelblad en het cabinet waar de motor in staat shims (zeer dunne vulplaatjes) - zodat de trunions (ophangschalen) waar de motor in rust allebei even ver van de bovenkant van het blad staan

Is dat niet het geval dan kan je problemen krijgen zoals jij die beschrijft bij het kantelen van het zaagblad. Dus onder een hoek in de lengte richting zagen.

"Voor" of "achter" staat dan te hoog of te laag. Bij een "recht" zaagblad heb je er geen last van.

Ik weet niet of jij dat kan corrigeren met jouw tafel - vraag: heeft het voorheen wel goed gewerkt ?

grts
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Geen idee of het eerder goed gewerkt heeft. Ik heb de tafel onlangs van mijn pa overgenomen en dit is de eerste keer dat ik er een dergelijke snede mee maak.
Ik dacht zelf eerst dat het blad niet helemaal parallel zou staan omdat ik twee laagjes papier tussen het blad en de flens heb gedaan omdat het blad nét te smal was voor de tafel. Maar enige 'wobble' in het blad was me niet opgevallen dus ik dacht dat het daaraan niet kon liggen.

Maar bedankt voor de tip! Ik zal er eens naar (laten) kijken.
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Heb je een mitre gleuf of gleuven in je tafel blad ?

Zo ja, dan kan je doen wat @ Ronald L voorstelt - kantel je blad en meet voor en achter op de zelfde tand van het zaagblad en dat t.o.v. de mitre gleuf - als je daar verschil ziet dan heb je het probleem gevonden.

Maak anders eens een paar foto's van je tafel en post die hier - maakt het misschien wat makkelijker om een oplossing voor je te vinden

grts
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Het probleem wat je omschrijft heb ik ook bij mijn zaagtafel een Ferm volgens mij, als ik daarmee verstek wil zagen wordt de geleiderail weg gedrukt is met de hand ook vrij makkelijk te bewegen hiermee bedoel ik het uiteinde dus niet waar die vast zit aan de tafel en krijg je dus ook geen rechte zaagsneden.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Je geeft aan dat je een vrij dun zaagblad gebruikt (1.7mm). Dat is inderdaad vrij dun.
Kan het zijn dat het blad "wegloopt" tijdens het zagen?
Daar is vrij makkelijk achter te komen door een zaagblad van een "normale" dikte te gebruiken.

Groet,
Jan
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Ik heb wat foto's gemaakt waarop (denk ik) een stelschroef voor de ophanging te zien is...maar hoe plaats ik een foto bij dit bericht (via de mobiele versie van het forum)?
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Er is trouwens nog iets geks: ik heb ook een 45 graden snede in mijn crosscut sled gemaakt en als ik daarin de zaagsnede meet is de snede krom. D.w.z.: halverwege de snede is er minder hout verwijderd dan aan het begin en eind.
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Martijn,

foto plaatsen - ik werk met een desktop en daar is het simpel, je gaat naar insert image, browse naar de l.ocatie waar je foto staat en doe dan een upload. Mobile zou ik niet weten
Heb je een desktop, zet dan die foto op je PC en plaats hem dan op het forum

Ik heb zitten zoek naar een fofo van je zaagtafel op het internet maar vind niets.

De ophanging die je ziet - als dat een stelschroef is, zal dat hoogstwaarschijnlijk een stop zijn om 90 en/of 45 graden in te stellen

Zit de ophanging van de motor vast aan het tafelblad - of zit de motor in een soort (omkadering) "huis" waarop dan met bouten het tafelblad op is bevestigd ?
Als dit i.d.d. het geval is kan je - naar ik denk - je problem oplossen

Wat je crosscut aangaat - als ik je opmerking goed begrijp is dat hetzelfde problem - de hoek waarin je zaagblad staat verloopt naarmate je verder komt met je zaagsnede.
De hoek aan de voorkant van het zaagblad is dus niet gelijk met die aan de achterkant en dit ten opzichte van de bovenkant van je tafel.

Die crosscut is dan nu zeker helaas naar de vaantjes ?
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Hier zijn wat foto's (ik zit nu op de PC :) ):

Eerst even een paar foto's m.b.t. mijn laatste post over 'kromme zaagsnedes'. Hieronder zie je een foto van mijn crosscut sled. De afstanden die op het papier zijn geschreven zijn gemeten vanaf het hout aan de linkerkant van het zaagblad. NB: Mijn zaagblad kantelt naar rechts. In het midden van de snede lijkt de zaag iets meer te 'duiken' naar het tafelblad toe.
2016-12-31 11.05.31.jpg

Ik had dit effect bij mijn allereerste poging om verstek te zagen, een paar maanden geleden, ook al gezien. Dat was overigens zónder crosscut sled, maar direct op de tafel. De resulterende zaagsnede zag er toen (zeer overdreven getekend) zó uit:
Naamloos.jpg

Bij mijn pogingen van gisteren - ook direct op de tafel - kreeg ik alleen een scheve snede, maar die was wel mooi vlak, niet krom.



Hier zijn wat foto's van mijn zaagtafel:
2016-12-31 11.05.52.jpg

Hier heb ik de insert plate verwijderd:
2016-12-31 11.07.01.jpg

Close-up van de ophanging:
2016-12-31 11.07.54.jpg

Op de laatste foto zie je een schroef in het tafelblad. Aan de voorkant zit ook zo'n schroef. Zouden dit stelschroeven kunnen zijn?
Voor het gemak is hier een explode view van mijn zaagtafel (de betreffende schroef is nummer 46 op de tekening):
Knipsel.jpg
 

Bijlagen

  • 2016-12-31 11.05.31.jpg
    2016-12-31 11.05.31.jpg
    65,6 KB · Weergaven: 69

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
super - het wordt al wat duidelijker - heb je misschien ook een "exploded view" bouwtekening waarop je wat beter de ophanging van de motor kan zien?

Denk dat je gelijk hebt met bout #46, zo op de foto te zien hangt de schaal daar aan vast

is je blad van gieijzer? of gegoten aluminium ? is wat moeilijk te zien - op foto 2 zou ik zeggen gietijzer maar op foto 3 lijkt het wel alu ?

blijf wel even on line .....
 
Laatst bewerkt:

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
De moter en blad zitten in een eigen constructie. Ik zal straks de andere bouwtekening posten. De insert is alu en ik denk dat de rest vd tafel gegoten alu is. Ik gok dat ik dat kan testen met een magneetje?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Je geeft aan dat je een vrij dun zaagblad gebruikt (1.7mm). Dat is inderdaad vrij dun.
Kan het zijn dat het blad "wegloopt" tijdens het zagen?
Daar is vrij makkelijk achter te komen door een zaagblad van een "normale" dikte te gebruiken.

Groet,
Jan
Je kan toch niet zomaar een zaagblad van een andere dikte monteren. De dikte van het zaagblad wordt toch bepaald door het spouwmes. Een zaagblad dat afwijkt van het spouwmes kan toch niet goed werken. Maar op de foto zie ik helemaal geen spouwmes?
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Tja...zonder spouwmes heb je daar geen last van. Daarom zit die er bij mij ook niet meer op. Misschien niet 100% veilig, maar als je weet wat je doet en je iedere zaagsnede van tevoren in het hoofd afspeelt en rekening houdt met kick-back hoeft er niets mis te gaan.
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
@ Mathieu, hij zal het spouwmes #5 eruit gehaald hebben voor de foto - maar je hebt gelijk, spouwmes en zaagblad dienen wel compatible te zijn
ik haal overigens zelf mijn spouwmes er uit bij gebruik van mijn cross cut. Doe hetzelfde als ik mijn zero clearance gebruik, maar dan wil met een mini spouwmes van microjig, wat super werkt.


@klasseklus,

als de motor met ophanging in het cabinet #127 gemonteerd zit, en het blad met de bouten # 107 op # 127 gemonteerd zit, dan denk ik dat je problem optelossen is door voor of achter shims tussen het cabinet en de tafel te plaatsen
maar, ik wacht wel even op de detail tekening van de motor ophanging
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Tja...zonder spouwmes heb je daar geen last van. Daarom zit die er bij mij ook niet meer op. Misschien niet 100% veilig, maar als je weet wat je doet en je iedere zaagsnede van tevoren in het hoofd afspeelt en rekening houdt met kick-back hoeft er niets mis te gaan.
Als er bij mij iets misloopt is het vaak op een moment dat ik het niet verwachtte. Of dat ik dacht dat het veilig was maar niet zo bleek te zijn...
Jij kan wel rekening houden met mogelijke gevaren, maar het hout en de machine doen dat niet. Dat is gewoon: klinkt het niet, dan botst het. Met alle gevolgen vandien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.