Geïmpregneerd tuinhout verder behandelen?

AdrieH

Actieve deelnemer
21 apr 2014
43
0
Niet echt een woodworkingvraag misschien, maar toch: Ik zit er aan te denken om weer wat verhoogde bedden te gaan maken in de moestuin en in de kas. Om dat enigszins betaalbaar te houden lijkt me geïmpregneerd tuinhout de beste keuze, althans de meest economische.
Nu heb ik dat in het verleden ook al eens gedaan en toen was de ervaring niet geweldig vond ik: na 5 jaar waren de meeste planken rot, ondanks dat het geimpregneerd was. Dat waren overigens maar planken van 18 mm dik, dus ik wil nu sowieso voor dikker hout gaan van ongeveer 40 dik.
Maar ik zit dan nog steeds met de levensduur. Zou het de levensduur verder verlengen als ik het geïmpregneerde hout voordat ik het gebruik ook nog eens te behandelen met bruinoleum/ecoleum? In theorie heb je dan 2 beschermingen immers?
Of maakt dat niets uit en is het zonde van de moeite?

 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
En ik zou ook nog (ongeacht het soort hout) worteldoek aan de binnenkant nieten. Zo hou je de grond vrij van het hout, wat de levensduur ook verlengt.

En wat je ook nog zou kunnen doen, is de houten bakken niet in de grond zetten, maar van bijv. Betonbandjes een onderlaag maken waar je de bakken op zet.
 
Laatst bewerkt:

AdrieH

Actieve deelnemer
21 apr 2014
43
0
Jan bedankt voor de reactie, ik had hem eigenlijk zo al wel verwacht ;).
Ik moestuinier al jaren en heb me dan ook al redelijk verdiept in het al dan niet schadelijk zijn van geïmpregneerd hout in de (moes)tuin. En dat valt de laatste jaren gewoon mee. Vroeger zat er arsenicum in wat je uiteraard niet in je eten wilt hebben. Maar het gebruik daarvan in als impregneer is al sinds 2004 als ik het goed heb verboden. Ook op toonaangevende engelse (moes)tuinierfora wordt het gebruik van "treated wood" niet meer afgeraden en wordt het ook veelvuldig toegepast.

Natuurlijk heb ik ook gekeken naar Robina etc. maar dat gaat bruin niet trekken voor de hoeveelheid die ik nodig heb.

Mijn oorspronkelijk vraag staat overigens nog steeds: voegt een extra laag bruinoleum/ecoleum iets toe qua levensduur? Ik blijf benieuwd! ;)
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Niet echt een woodworkingvraag misschien, maar toch: Ik zit er aan te denken om weer wat verhoogde bedden te gaan maken in de moestuin en in de kas. Om dat enigszins betaalbaar te houden lijkt me geïmpregneerd tuinhout de beste keuze, althans de meest economische.
Nu heb ik dat in het verleden ook al eens gedaan en toen was de ervaring niet geweldig vond ik: na 5 jaar waren de meeste planken rot, ondanks dat het geimpregneerd was. Dat waren overigens maar planken van 18 mm dik, dus ik wil nu sowieso voor dikker hout gaan van ongeveer 40 dik.
Maar ik zit dan nog steeds met de levensduur. Zou het de levensduur verder verlengen als ik het geïmpregneerde hout voordat ik het gebruik ook nog eens te behandelen met bruinoleum/ecoleum? In theorie heb je dan 2 beschermingen immers?
Of maakt dat niets uit en is het zonde van de moeite?


Naast de giftigheid waar al wat over gezegd is is het meeste geïmpregneerde hout vurenhout.
En juist vurenhout kan je eigenlijk niet impregneren door de anatomie hiervan. Je bent spekkoper als het impregneermiddel er 2 a 3 mm diep ingedrongen is.
Bij elke kleine beschadiging ben je dus je bescherming van het impregneren kwijt...
 
P

Pel

Guest
Hout wat in aanraking komt met aarde en regelmatig nat is, wordt helemaal rot, ook als je er bruinoleum of ecoleum op strijkt. ik kan mij nog herinneren dat we een eiken biels in de grond zette voor een afscheiding die was meen ik na ± 6 jaar zo rot als een mispel. Zo zag je er niet veel aan maar op ± 12 cm onder de grond was hij helemaal door gerot, eigenlijk bleef hij staan omdat er planken aan zaten.

Groet Pel.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Als het perse hout moet zijn, ga dan eens op zoek naar hardhouten steenschotten. Ik heb daarmee bijna 25 jaar geleden verhoogde bedden mee gemaakt in mijn moestuin en die staan er nog steeds. Die schotten kosten toendertijd erg weinig, maar dat zou tegenwoordig wel eens anders kunnen zijn, gezien de huidige trendy status van die dingen.

Beton doen het ook prima en dat is vaak voor niks (grindtegels van 40x60 bijvoorbeeld) of voor weinig te krijgen.

Succes!!

Groets, Rob.
 

ReinPeelen

Nieuw lid
17 okt 2016
16
0
Hellevoetsluis
Als hout verzadigd wordt met een olie, dan valt het rotten wel mee. Het vereist nogal wat werk: Olie verdunnen met wasbenzine o.i.d. totdat het net zo dik is als water en dat een keer of 10 opbrengen zodat het mengsel diep doordringt in het hout. Herhaling is de kracht in dit.

Groet Rein.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Even dit oude topic heropenen. Wie heeft er ervaring met de oorspronkelijke vraag van topicstarter?

Ik zit namelijk met dezelfde vraag. Het gaat om een speeltoestel in de tuin, half jaartje oud. Hoe kan het hout (geïmpregneerd grenen) het beste nabehandeld worden om rot en verkleuring door weer en wind zo lang mogelijk te rekken? Uiteindelijk zal het een keer gebeuren met geïmpregneerd grenen, maar liefst zo laat mogelijk.

Olie of beits liggen voor de hand lijkt me. Beits is wat bewerkelijker over een paar jaar bij herbehandeling? Ik weet niet wat het beste werkt/samengaat met geïmpregneerd hout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.