Vraag Startrite Tilt Arbor

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Hoi allen,

Sinds vanmiddag ben ik trotse bezitter van een Startrite Tilt Arbor.
De machine is nog prima in orde, met wat liefde en aandacht is hier een prima zaagtafel van te maken.

Alleen de langsgeleider die er origineel op zit vind ik niet echt top. Deze is verstelbaar dmv een tandwieltje wat in tandjes loopt en is aan de achter te fixeren. Zijn er mensen hier die ervaring met zo'n zaag hebben, en speciaal met de originele langsgeleider?

Voor de rest ontbreekt het spouwmes, misschien heeft iemand er toevallig nog één liggen ter overname?

Laatste vraag die ik heb is om hier een degelijk onderstel onder te maken, zodat eea verrijdbaar is. Omdat het ding geloof ik 170 kg weegt moet dit wel stevig geheel worden.

IMG_8845[1].jpg

IMG_8847[1].jpg

IMG_8844[1].jpg

Kan deze nou ook op 230V? niet dat het nodig is want als het goed is heb ik volgende week krachtstroom in m'n schuurtje :eek:
Het kabeltje ligt al klaar om in gegraven te worden.

IMG_8848[1].jpg

Scheelt het trouwens veel, 1500W op 230V of 1500W op 380V?

Bedankt voor jullie antwoorden.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Als onderstel heb ik deze van HBM. Die bevalt me prima, en de machine is makkelijk te verrijden. Ik heb een gevlinderde betonvloer. Op tegels oid zal het wat moeizamer gaan, maar zo te zien aan jouw foto's heb jij ook een gevlinderde vloer?

hbm-01400_jpg-1920x1080-6192c37c8d.jpg

De geleider werkt bij mij goed. Als de geleider niet goed meer is vast te zetten is, zit er aan de achterkant van de geleider (aan het uiteinde) een stelschroef om de hendel aan de voorkant wat strakker te zetten. Misschien helpt dat al meer? En is het tandwieltje niet versleten?

En wat betreft een spouwmes. Mocht je niks kunnen vinden, zou je er één van een oud cirkelzaagblad kunnen maken.

Qua vermogen 230 of 380 kan ik je niet aan helpen. Ik heb alleen ervaring met de 380 versie.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Hij kan op 220v 3 fasen. Dit komt nog voor in belgie. Verder maakt het geen verschil met zagen. Ik heb een wadkin zaagmachine. Deze heeft ook zo'n langsgeleider en ik heb er nooit problemen mee . Ik had een extra spouwmes, maar daar heb ik al iemand van het forum blij mee gemaakt. Een spouwmes van een wadkin past dus ook op een startrite.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Dat strakker zetten met stelschroef wist ik ja, alleen lijkt er aan de voorkant juist bij het draaien wat speling op te zitten. Misschien is inderdaad het tandwieltje versleten. Werkt de geleider bij jou echt nauwkeurig op de halve mm jelmer?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik kan er aardig precies mee werken. Ik heb er ook een maat op staan waar ik de geleider mee op maat kan zetten, alleen ben ik gewend om met een stalen meter de geleider te stellen.
Ik heb ook iets speling in de geleider, maar daar heb ik mee leren werken denk ik. De zaag is zo precies als dat je zelf bent.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.