Het bouwen van mijn MFTC (ontwerp BenchWorks)

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Die kastvoetjes van camar bestaan ook in een versie waarbij het plastic gedeelte even breed is als de metalen buis. Met een beetje geluk kan je het plastic voetje van zo een ander pootje in dit buisje draaien...
 

w00t

Actieve deelnemer
11 aug 2016
47
5
Je probject is erg leuk te lezen/volgen Spaander !

(boorstandaard is als je even googled op "wolfcraft boorstandaard" ook nieuw voor €32,90 te vinden,
tevens is er hier op het forum ook een topic over mobiele boorstandaard)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
die boorstandaard voor uw handboormachine, dat is best een handig hulpje.
waar is die verkrijgbaar?

Baptist verkoopt ze onder de naam wolfcraft.

Je probject is erg leuk te lezen/volgen Spaander !
(boorstandaard is als je even googled op "wolfcraft boorstandaard" ook nieuw voor €32,90 te vinden,
tevens is er hier op het forum ook een topic over mobiele boorstandaard)

Ja maar ik ben goedkoper uit want heb het hier gekocht, http://www.axminster.co.uk/axminster-drill-guide-500458
Mvg,:).
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Mooi mooi mooi !!! :cool:

Ja, ja, ja, blijf het volgen:).

Die kastvoetjes van camar bestaan ook in een versie waarbij het plastic gedeelte even breed is als de metalen buis.
Met een beetje geluk kan je het plastic voetje van zo een ander pootje in dit buisje draaien...

Ja dat weet ik maar....... die voetjes (type 323) zijn niet in Nederland te krijgen.
De metalen buisjes zijn gelijk met de mijne (type 350) en van dezelfde leverancier (van Opstal).
Maar die voetjes hé, ik wil er nog wel een paar van hebben als je die kan leveren?

Mvg,:).
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Update 17.

Deel 36 Monteren van het werkbladframe en magneetjes in de onderlade

D36 01-02.jpg
D36 afb.1 – De montage bout om het blad te scharnieren
D36 afb.2 – Het werkbladframe aan de basiskast, voor de juiste passing het losse blad even onderin geplaatst

D36 03-04.jpg
D36 afb.3 – Even het werkblad droogpassen en kijken of het nog past, jeeh.
D36 afb.4 – Het werkblad ingeklapt en bij het vastzetten met de haakjes komen de voetjes klem tegen het frame

D36 05-06.jpg
D36 afb.5 – Ingeklapt zijn de verstelbare voetjes te breed en zit het te krap
D36 afb.6 – De voetjes ook afgedraaid van 48 naar 44 mm en kijken of het beter past

D36 07-08.jpg
D36 afb.7 – Dat ziet er beter uit, hier kan je ook goed zien dat de gaten er scheef ingeboord zijn
D36 afb.8 – 12mm gaten boren voor de magneetjes in de onderlade

Het stopblokje aan de onderzijde tegen het uitglijden van de lade moest er weer af omdat de lade na de wijziging van de maten
en het type van de systainers die ik in de basiskast wilde hebben er niet meer uitgetild kon worden.
Maar dan glijd elke keer tijdens het verplaatsen de lade eruit, toen heb ik dit probleem opgelost door er 2 magneetjes in te plakken.

D36 09-10.jpg
D36 afb.9 – Niet te diep anders kleven ze niet goed
D36 afb.10 – de magneetjes vastplakken

D36 11-12.jpg
D36 afb.11 – Het plak resultaat op de lade
D36 afb.12 – Het plak resultaat op het andere stopblokje achter in de kast

De onderlade blijft nu goed zitten en glijd er niet meer uit tijdens het verplaatsen.


Wordt vervolgd,
Mvg,:).
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Update 18.

Deel 37 De 20mm gaten boren in het werkblad met het Parf Guide System

Ik las kort geleden op het forum dat maja158 met een CNC machine een gatenmal had gemaakt
en die beschikbaar heeft gesteld voor forumleden een geweldig initiatief.
Helaas kwam dit voor mij te laat want ik had al dit systeem al veel eerder aangeschaft.

Als ik een CNC machine ter beschikking had zou ik dit ook een systeem van niks vinden maar te duur?
Het kost wel veel geld maar te duur is relatief en voor iedereen anders, als je het te duur vind moet je het niet kopen.
Het materiaal waarmee het Parf Guide System is gemaakt is van zeer goede kwaliteit.
Het eind resultaat van de gaten boren is precies aan de maat en perfect haaks, o.k. het kost wat maar ik houd van precisie.
Het is volgens mij geen systeem voor iemand die zijn brood ermee moet verdienen omdat het zeker niet snel werkt.
Maar voor een doe-het-zelver (zoals ik) en de hobbyist is het een goed systeem en prettig om mee te werken.

D37 01-02.jpg
D37 afb.1 – Het begin evenwijdig horizontaal recht aan de onderkant beginnen met de 3mm gaten
D37 afb.2 – De haakse hoek uitmeten met de 6–8-10 methode van Pythagoras aan de rechterkant uitmeten en boren

D37 03-04.jpg
D37 afb.3 – Hierna de Haakse hoek aan de linkerkant uitmeten en boren
D37 afb.4 – Dan de overige horizontale gaten boren

D37 05-06.jpg
D37 afb.5 – Alle 55 gaatjes van 3mm zijn voorgeboord
D37 afb.6 – Toen heb ik de 20mm aan de zijkanten en een verticale rij in het midden geboord

Bij de geboorde 20mm gaten bleek het MDF aan de onderzijde bij sommige gaten iets uitgebroken.
Peter Parfitt gebruikt in zijn instructie filmpjes ‘MDF Medite mr’ en was daar heel tevreden over, dat zou nagenoeg niet uitbreken.
Maar ik ga het vanaf nu anders doen en het eerst aan de onderzijde iets inboren.

D37 07-08.jpg
D37 afb.7 – Eerst dan maar een stukje in de onderzijde boren
D37 afb.8 – Dit gaat gemakkelijk en redelijk snel

D37 09-10.jpg
D37 afb.9 – Alle gaten zijn aan de onderzijde een stukje ingeboord
D37 afb.10 – Nu gaan we aan de bovenkant beginnen

Het boren van 20mm gaten met het Parf Guide System wordt voortgezet in deel 37a.


Wordt vervolgd,
Mvg,:).
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Update 19.

Deel 37a Vervolg 20mm gaten boren met het Parf Guide System in het werkblad

D37a 01-02.jpg
D37a afb.1 – De gaten vanaf de bovenkant doorboren
D37a afb.2 – We schieten lekker op nog maar een paar te doen

D37a 03-04.jpg
D37a afb.3 – En ja hoor hier is het laatste gat
D37a afb.4 – Alle 55 gaten zijn geboord

D37a 05-06.jpg
D37a afb.5 – Dat ziet er goed uit maar de randen zijn toch wel scherp
D37a afb.6 – Dus toch maar even afronden met R2 met mijn oude Bosch(je)

D37a 07-08.jpg
D37a afb.7 – Dat gaat lekker snel en is leuk om te doen
D37a afb.8 – En ook de onderkant

D37a 09-10.jpg
D37a afb.9 – Dat ziet er goed uit, zie het verschil met het gat rechtsonder
D37a afb.10 – Ook de randen van het blad worden niet vergeten

Omdat ik de scherpe randen van de gaten later heb afgerond had ik het voorboren in de onderzijde niet hoeven doen.
Het uitbreken was maar heel weinig en het kwam omdat je bij het laatste stukje boren er doorheen schiet.

Wordt vervolgd,
Mvg,:).
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Leuk verslag!
Ik sta ook op het punt om een PGS te kopen (bouw van een Paulk Compact WB).
Om dat uitbreken te voorkomen had je eventueel een latje kunnen spannen onderaan het blad?
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Gereedschappro heeft de PGS momenteel aan introductieprijs (EUR 155, exclusief levering).

Een mens zou nog gaan twijfelen.

(Zelf blijf ik als een snul pegboard zoeken)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Leuk verslag!
Ik sta ook op het punt om een PGS te kopen (bouw van een Paulk Compact WB).
Om dat uitbreken te voorkomen had je eventueel een latje kunnen spannen onderaan het blad?

Gereedschappro heeft de PGS momenteel aan introductieprijs (EUR 155, exclusief levering).
Een mens zou nog gaan twijfelen. (Zelf blijf ik als een snul pegboard zoeken)

Het PGS systeem is inmiddels een stuk duurder geworden ik heb het nog voor £96,00 gekocht toen deze op €1,09 stond.
Het uit breken viel wel mee het waren soms rafelige randen geworden.
Een latje eronder en bij elk gat weer zitten klooien lijkt mij niet prettig werken of je moet er een hele plaat onder leggen.
Er zit een 3mm geleide puntje onder het boor/freesje dus dat gaat ook problemen geven denk ik, maar weet het niet zeker want ik heb dat niet uitgeprobeerd.

Waarom lenen jullie niet die gatenmal die maja58 beschikbaar heeft gesteld?
Daar kun je toch een kopie van maken en die gebruiken om de gaten van 20mm te boren/frezen.

Mvg,:).
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Ja, ja, ja, blijf het volgen:).



Ja dat weet ik maar....... die voetjes (type 323) zijn niet in Nederland te krijgen.
De metalen buisjes zijn gelijk met de mijne (type 350) en van dezelfde leverancier (van Opstal).
Maar die voetjes hé, ik wil er nog wel een paar van hebben als je die kan leveren?

Mvg,:).

Ik kom eind deze week in een gereeschapswinkel waar deze pootjes meestal op voorraad zijn. Als je dat graag hebt wil ik er een paar opsturen (laat in dat geval iets weten via PB).
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
@Spaander, prachtig project, mooie uitvoering, netjes! Waar heb je de verstelbare pootjes vandaan die je er nu onder hebt zitten?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.