Bruynzeel B/BB mahonie multiplex

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik had een tijdje geleden een 12mm mahonie multiplex plaat gekocht en laten zagen in 4 grote stukken.
Van te voren een tekening gemaakt hoe ik het ging gebruiken. Toen ik er eindelijk aan toe kwam
om het te verwerken viel me op dat er veel oppervlakte defecten in de dekfineren zitten.
Lijmvlekken, zelfs een gaatje etc.

Op de plaat zit een stempel (opgebouwd uit puntjes) met de aanduiding Bruynzeel B/BB.
Het is gekocht als een 'standaard' mahonie multiplex plaat, geen Suprahecht.

Toen ik naar de leverancier terug ging en zei dat ik verwachtte dat de plaat een A/B was (omdat
Jumbo platen die ik vroeger had dat ook altijd waren), zei hij dat B/BB eigenlijk A/B was.

Ik kan op internet niet echt vinden hoe dat zit met B/BB. Weten jullie dat?
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Dank voor je reactie, maar ik zie daar niet dat B/BB hetzelfde is als A/B, of lees ik er overheen?
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik zie daar dat B/BB dus duidelijk anders is dan A/B. Ik kon me dat eigenlijk al niet voorstellen. Het betekende voor mij dat ik een groot deel van de plaat niet kan gebruiken omdat die bedoeld was om transparant af te werken. De verkoper zei dat ik niet kon verwachten dat een plaat foutloos is. Ik weet het niet zeker, maar heb het gevoel toch misleid te zijn door deze verkoper.
 

Sidney

Actieve deelnemer
30 nov 2012
57
0
Ik heb onze schuur afgetimmerd met B/BB standaard (hardhout) multiplex van Sleiderink uit Oldenzaal - niet alle platen waren perfect, maar er zaten er toch echt wel foutloze bij!
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
A is niet hetzelfde als B
A is foutloos en B mag een klein foutje bevatten.
Maar als je niet aangegeven hebt dat je A kwaliteit op 1 kant wilde kan je de verkoper niet kwalijk nemen dat je een B gekregen hebt.
 
P

Pel

Guest
@Duncan, zeker heeft die verkoper jou een l.lverhaal verteld, met B/BB kwaliteit voor A/B kwaliteit te verkopen, met A/B kwaliteit heb je een kant van de plaat die perfect is. Sidney, de kwaliteit eisen zijn erg hoog bij Bruynzeel, op het oog kan de plaat goed zijn, maar iets kleur verschil is al genoeg voor ze af te keuren voor A/B kwaliteit, dan wordt het B/B kwaliteit.

Groet Pel.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Dit is een van de dingen die je elke keer weer tegenkomt in de houtvoorraad in de 'werkplaats', en er dan weer boos over wordt.:mad:
Meerdere slechte ervaringen bij deze houthandel en ik heb hen ook gezegd dat ik geen hout meer bij hen ga kopen.
Eigenlijk niet druk over maken, want allemaal negatieve energie.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Nee, dat is niet hetzelfde. A-kwaliteit is haast perfect. B valt ook heel goed mee, maar BB heeft al wat meer onvolmaaktheden en is dus niet zo geschikt als zichtzijde. Dit lettersysteem slaat enkel op de kwaliteit van de fineren. Bij grote rommel heb je dikwijls ook nog gaten tussen de lagen als je begint te zagen.
 
P

Pel

Guest
Nee Duncan, dat is niet waar, anders zouden ze B/BB ook wel gewoon A/B noemen.

Groet Pel.



!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.