Review: Narex steekbeitelset

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Afgelopen week heb ik onderstaand aangeschaft:
https://www.baptist.nl/houtbewerker...steekbeitelset-met-houten-heft-in-houten-kist
Had namelijk al veel positiefs over deze fabrikant gehoord en er zijn zelfs meerdere draadjes van op het forum.

Laat ik beginnen met dat ik al 30 jaar Nooitgedacht beitels heb en regelmatig gebruik en die bevallen goed.
Wel is het zo dat je die vaak moet slijpen/wetten want de zogenaamde standtijd is erg kort en er zitten snel krassen op.
Dat was één van de redenen om eens naar iets anders uit te kijken.

Ze zitten in een nette kist en de beitels zijn goed ingevet. Schuimrubber houdt ze op hun plaats.
De beitels zien er netjes uit en de handvatten zijn groot te noemen, dus niet voor mensen met kleine handen. Ze liggen lekker in de hand, zijn niet echt glad afgewerkt maar enigszins ruw.

Eerst de achterkant vlakken, want dit is een goed gebruik na de aanschaf en is zeker nodig bij deze set.
Dit viel vies erg tegen. Vooral op nr 20 heb ik wel een uur of 3 staan zwoegen. Ik was bijna zover om die terug te brengen.
De nr 6 is bij lange na niet vlak, maar wel bij het snijvlak. Nr 24 heeft ook iets een holling maar niet bij het snijvlak en de rest van de set was redelijk vlak.
Gelukkig had ik nog een diamantenset uit China, want ik denk dat van mijn watersteen 800 niets over was gebleven. Uiteindelijk alle beitels bij het snijvlak glanzend gekregen.
Ze zijn allen in een hoek van 25 graden geslepen dus dat is mooi meegenomen.
Bij het wetten kwam ik er achter dat er een enorm verschil is met de Nooitgedacht. Bij de Nooitgedacht kun je iedere trek op een 8000 steen op de beitel zien. Bij de Narex zie je niets en moet je zeker een paar keer trekken. Vandaar dat je al snel een poos aan het vlakken bent.

Ze zijn zo scherp te krijgen als een scheermes, zonder moeite.
Pluspunten: Kwaliteit van het staal
Minpunten: Het niet vlak zijn alle beitels van de achterkant, af fabriek.

Ik heb geen ervaring met andere beitels en zou ik dit opnieuw uitgeven met de wetenschap van nu?
Geen idee, andere sets zijn al snel duurder en het verschil moet ergens vandaan komen.
 

koenta

Actieve deelnemer
15 apr 2016
68
0
Hoi mensen,
Ik wil een setje Narex beitels aanschaffen maar twijfel tussen twee types.
Waarom zou je kiezen voor de Woodline plus (zonder metalen ring op het handvat) en waarom voor de Woodline profi (met metalen ring)
Is de versie zonder metalen ring minder/niet geschikt om met een houten hamer op te slaan?

Ik hoor het graag meningen/bevindingen.

Groet Koen
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik heb de complete set met de metalen ring en ben er tevreden over.
Volgens mij is het beitelgedeelte hetzelfde.
 

koenta

Actieve deelnemer
15 apr 2016
68
0
Mooi!
Ik was net de bestelling aan het afronden voor deze.
8-10-12-18 & 26 mm zijn morgen binnen als het goed is.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.