Paar pennen gedraaid in een verloren momentje....

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Maar vrijwel elke kunststof heeft als nadeel dat het niet 'verspaant', het afgenomen materiaal komt er in een lange sliert vanaf die zich overal om heen draait, en je uiteindelijk ook vaak het zicht op het snijvlak ontneemt. Regelmatig stoppen en 'swarf' (zal ik het maar even noemen) verwijderen dus...
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Die acrylpen is fantastisch mooi.
Ik heb er ook liggen, maar nog nooit eentje ervan gedraaid.
Moet ik zeker eens doen.
Dikke pluim Renger.
 

Broertie

Actieve deelnemer
20 nov 2016
52
0
Holten
Vandaag maar eens geprobeerd mijn eerste gesegmenteerde pen te maken:
Pen 11.jpg
Houtsoorten Rosewood en beuk met slaap met een accent van een oud Freebee-pasje. Al zeg ik het zelf: leuk resultaat voor een eerste keer van een amateur...
Klopt het trouwens dat beuk met slaap erg bros is om te draaien? Was elke keer wel opletten bij de overgang van het harde rosewood naar het zachte brosse van de beuk, voor je het weet haal je een grote hap ineens weg...

Met vriendelijke groet,

Renger
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Klopt het trouwens dat beuk met slaap erg bros is om te draaien?

Kan, maar hoeft niet. Is afhankelijk van hoe ver de schimmel het hout reeds heeft aangetast. Vaak wordt hout met slaap 'gestabiliseerd' (met een kunsthars geïmpregneerd). Als je 'punky' hout tegenkomt als je al aanhet draaien bent kun je het in-situ behandelen (eventueel meerdere keren) met CA-lijm...
 

Broertie

Actieve deelnemer
20 nov 2016
52
0
Holten
Over CA lijm gesproken.... Het geheel is afgewerkt met 8 lagen CA lijm. ( Lang leve de Act*on met zijn 3 tubetjes voor 39 cent, het filiaal in Rijssen heeft inmiddels zijn voorraad bij mij in de schuur liggen! ;) )
 

Broertie

Actieve deelnemer
20 nov 2016
52
0
Holten
Goedenavond,

Ik had nog wat cocobolo en acryl liggen en ik dacht dat daar wel wat mee te combineren viel:
Eerst wat zaagwerk:
gezaagd.jpg
Toen moest er gelijmd worden in mijn zéér geavanceerde lijmhulpstuk:
gelijmd.jpg
Met dit product als eindresultaat:
Pen 15.jpg
Mijn welgemeende excuses voor de wazige foto's, de combinatie van een matige camera op de telefoon met een nóg matiger fotograaf doet geen wonderen, maar het gaat om het idee. Het geheel is afgewerkt met 3 lagen bijenwas, omdat ik wel van een béétje glans hou, maar niet zoveel als je bereikt met CA-lijm.

Opbouwende kritiek is meer dan welkom!

Met vriendelijke groet,

Renger
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.558
Gaanderen
Mooie pennen. Je kan ook ca glue gebruiken en dan materen. Je hebt dan een betere bescherming dan met was. Hoe mat je hem wil kan je zelf bepalen. Staalwol of vloeibare schuurmiddelen.
 

Broertie

Actieve deelnemer
20 nov 2016
52
0
Holten
Hierbij mijn eerste ervaring met aluminium draaien in een gesegmenteerde pen. Gekozen voor een keltische knoop gemaakt van 0,8mm dik alu ingelegd in (volgens mij) cocobolo. (mocht iemand wel zeker weten wat de juiste houtsoort is, hoor ik het graag) Als lijdend voorwerp heb ik een Gatsby pen gebruikt. Afwerking 4 lagen CA lijm en in het kader van: baat het niet, dan schaadt het niet 2 lagen bijen- met carnaubawas.
20170524_185817.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het lijkt me wat te donker voor vers gedraaid cocobolo (da's meestal (veel) meer oranje - maar ook afhankelijk van waar het vandaan komt). Ik zou zo op het eerste gezicht eerder aan Rio Palissander denken. Rook het hout ergens naar bij het draaien, en zo ja, waarnaar?
 

Broertie

Actieve deelnemer
20 nov 2016
52
0
Holten
Ik heb geen opvallende geur oid geroken bij het draaien. Wel was het zo dat het draaiafval heel erg fijn was, net grof zaagsel zeg maar. En ja, mijn beitel was vlijmscherp, dus daar zou het niet aan gelegen kunnen hebben... ;)
 

Broertie

Actieve deelnemer
20 nov 2016
52
0
Holten
Vandaag eens een "Love pen" gedraaid... Eerst maar eens het resultaat:
Pen 26.jpg Pen 26a.jpg
Wat me opviel tijdens het draaien was dit: de wanddikte van de dop is vele malen dunner dan die van het pengedeelte:
Pen 26b.jpg
Het gevolg is dat wanneer je de pen van acryl draait, het dopgedeelte veel meer doorschijnt dan het pengedeelte, je ziet het niet erg op de foto, maar het verschil is in het echt significant. Ik denk dat het een pen is die beter tot zijn recht komt als je hem van hout maakt.
Voor de rest vind ik het een erg mooie pen, ik heb ook nog de vulpenversie, die ga ik binnenkort ook eens draaien.

Met vriendelijke groet,

Broertie
 
P

Pel

Guest
Een mooie feestelijke pen, dat is mijn interpretatie.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.