verwijderen vlekken van gitaar

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
hallo houtbewerkers,
naast het houtbewerken heb ik nog een andere hobby; gitaar spelen. Helaas kom ik daar niet veel meer aan toe... tot vandaag.
Alleen tot mijn grote schrik zie ik dat het rubber van het capodastertje vieze vlekken heeft achtergelaten op mijn favourite gitaar. De capodaster heeft zeker de hele zomer zo op de gitaar gezeten :oops:
Hebben jullie een idee hoe ik dat kan verwijderen?
De kop v/d gitaar is volgens mij gelakt met een een zeer matte lak.

Attached files
 

superfly

Actieve deelnemer
11 mei 2008
71
4
Bussum
Hallo Gandel69,
Lastig om te beoordelen a.d.h.v. een foto. Ik vermoed dat de lak door en door aangetast is(?)
Dat is snel gebeurt in contact met kunstof. De martin Care and feeding publicatie zegt. "Any type of solvent, especially those found in plastic, vinyl and leather straps, will mar the finish, as will alcohol, citricacid, aftershave lotion, insect repellent and a number of related substances". Maar de schade van vinyl ziet er meestal uit alsof de lak weggevreten is, zo'n zwarte uitslag heb ik nog niet eerder gezien. Een beetje wasbenzine kan je wel proberen (eerst op een klein plekje aan de achterkant) maar beslist niet met thinner of zo proberen de lak vliegt er dan vanaf.Als het echt door en door is zou ik er mee naar een ervaren hersteller gaan, de lak moet er dan echt af. Goede nieuws is dat een Martin altijd(?) met nitro cellulose gelakt is en dat is mooi te herstellen. Een Martin is in de regel geen goedkoop instrument dus ik zou er zonder ervaring niet zelf aan gaan knutselen.
Niet de ultime oplossing maar ik hoop dat je er iets aan hebt.

Grtz Wim
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.