Bovenfrees als vlakbank

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok. Kan wel even duren :rolleyes:

Ik wel
Ik heb dezelfde routerbit (andere leverancier, wel via ali, dus zal wel dezelfde zijn !?)
Onlangs heb ik een tafel gebouwd van ca 220x110, daar heb ik in vier keer (twee 2 lagen van iedere zijde) afgefreesd
De bit doet wat het moet doen, zelfs met grote afname, helft van de diameter en 3mm diepte waren geen probleem, de houtsoorten waren Mahonie, eiken, noten, wenge en nog wat harde soorten

na 4 lagen had ik niet echt het gevoel dat de bit veel scherpte was verloren maar door zijn grote diameter is deze wss wel makkelijk aan te scherpen

In ieder geval was de aankoop van een 1/2 inch spantang voor mijn Festool OF2200 een prima uitgave, net zo duur als een bit in nederland met dit verschil dat ik nu vaker een 1/2 inch bit in china kan kopen voor een paar centen
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Even een schop tegen een oud topic: deze manier van vlakken, hoe verhoud die zich tot een vlakbank? De freesbeweging is anders, maar het resultaat, is dat vergelijkbaar? Ik ben een beetje aan het dubben om een oude 2e hand vlak en vandiktebank te kopen, maar die zal niet heel vaak gebruikt worden. Voor het zelfde geld heb ik een nieuwe en goede bovenfrees, die ik vaker zal gebruiken.

Ongetwijfeld duur het met een bovenfrees een stuk langer voor het zelfde resultaat, maar als ik met die bovenfrees hetzelfde resultaat kan behalen, is het voor mij wel een overweging.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
dat zal vooral aan de tijd liggen die je hebt om iets te vlakken, als je dit filmpje wat hier pas langskwam, als voorbeeld neemt kun je met ruimte, een goede vlakke ondergrond best redelijk snel iets vlakken. Een van de dingen is dat als je het door de vlakbank gooit, je in een paar minuten klaar bent, maar als je met de frees aan de bak moet ben je uren verder om hetzelfde te bereiken.
 
P

Pel

Guest
Een bovenfrees dient er voor bijvoorbeeld een profiel ergens aan te frezen, een vlakbank is er voor een stuk hout vlak en haaks te schaven, dat zie ik je met een bovenfrees niet doen.

Groet Pel.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom niet? Dat is juist de titel van dit topic (wat ik niet zelf heb geopend). Daarbij zijn er genoeg voorbeelden te vinden op internet. Wat Fantic schrijft, bewerkelijk, dat geloof ik wel ja. Waar ik vooral benieuwd naar ben, is het resultaat na "schaven" en schuren. Is dat gelijkwaardig aan een vlakbank?
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.181
353
Etten-Leur
Ik denk dat je de bovenfrees-als-vlakbank moet zien voor kleinere en kortere werkstukken dan waar je een vlakbank voor gebruikt. Bijv voor snijplanken met kopshout. Of voor hele grote werkstukken waar je vlakbank te smal voor is (ik zag een groot tafelblad gevlakt worden met zon bovenfrees). Een bovenfrees heeft wel meer mogelijkheden dan een vlakbank trouwens, zie ook de reactie van Pel. Het ligt er dus maar aan wat je wilt maken met dat gereedschap. groeten, hans
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Vlakken zal alles zijn wat ik zelf op maat zaag. De afweging is met name tussen een oud en groot stuk gereedschap en een klein, nieuw en veelzijdiger stuk gereedschap. Tijd speelt voor mijn hobby's geen rol. Op Youtube een filmpje gezien, waarbij iemand in een kwartier tijd een plank van ca. 40 cm x 2 m doet (één zijde). Dat is best te overzien. Een dergelijke brede plank ga ik toch al niet kunnen doen met een Scheppach of Kity.

Ik ga er nog maar eens een paar nachtjes over slapen, maar ik neig heel hard richting een Triton TRA 001
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
De houtsoort zal ook een rol spelen want het ene materiaal laat zich strak verspanen terwijl andere dat niet zo doen. Ik denk dat deze oplossing best werkt wanneer je de tijd hebt en zorgvuldig werkt.

Een 2e bovenfrees is overigens altijd handig, zo hoef je bij bepaalde klussen niet telkens van gereedschap en afstelling te wisselen. Want ook al heb je de tijd... indien dit idee je aanspreekt koop dan een machine die compatibel is met gereedschap en hulpstukken die je al hebt, liniaal ed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.