Wat is dat toch met steigerhout?

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Goh, ik ben ook eens een keer op bezoek geweest bij de werkplaats van Piet Hein Eek en wat ik daar zag heeft weinig indruk gemaakt. Ik bedoel maar je betaalt makkelijk 10.000 euro voor een keuken waarbij de lades niet eens zacht sluiten, maar bij een beetje een zetje klappen ze dicht en veren ze terug open tot halverwege... dat kan je toch moeilijk serieus nemen. In het atelier zijn de meest prominente machines dan ook: afkortzaag, compressor met niet/nagelpistool, schuurmachines, epoxy-emmers, tafelzaag.

Ik heb respect voor wat hij uit de grond heeft gestampt, maar niet voor de bouwwijze van wat hij meubelstukken noemt. Ik werk zelf uitsluitend met afvalhout, maar ik zorg er wel voor dat het product dat uit mijn deur komt, gebouwd is voor het leven.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Piet Hein Eek lifte ook mee met de dutch design hype. En uit eindelijk wordt zijn naam toegevoegd bij de postmodernistische ontwerpers.

Ik vind dat PHE tekort gedaan wordt. Je kunt van alles over hem beweren, maar niet hij geen eerlijke materialen gebruikt. Dan zou ik eens naar de zogenaamde keukenboeren kijken (Mandemaker, Brugman, Keukengigant), die met droge ogen reclame maken met wel 50% korting en een x aantal gratis apparaten, terwijl ze afschuwelijk slecht en goedkoop materiaal gebruiken. Wat zij aan marge pakken is een veelvoud van wat PHE doet. En dat vind ik persoonlijk heel kwalijk, om nog maar te zwijgen over wat de Kwantums, Poco's en al die andere ketens aan sh*t durven te verkopen.

Ik heb twee eiken tafels van PHE, op maat gemaakt (13 en 11 jaar geleden aangeschaft) en die zijn heel goed geconstrueerd. Verder heb ik van wijlen mijn vriendin een terrasfauteuil in sloophout met eiken armliggers & dat ding zit gewoon goed in mekaar. Je mocht willen dat alle meubelfabrikanten op zo'n niveau zouden werken…

Einde van rant-modus. : )
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Maar om PH Eek discrediet te doen vind ik jammer

Ik vind dat PHE tekort gedaan wordt

Jazeker geef ik m'n smaak en ik doe 'm niet tekort vind ik want ik heb wel gezegd dat het een slimme man is.
Hij heeft ook een bloeiend bedrijf opgebouwd en dat is prima natuurlijk en ik gun het hem echt wel.
Ik bekijk het puur vanuit de meubelmakers traditie en meubelkunst historie en dan vind ik het niet veel om het maar zo te zeggen.
De eerste kastjes die ik een jaar of 20 geleden zag vond ik er niet uitzien.
Stroken pallethout met elkaar vastgezet, kieren hier en daar, beetje schots en scheef dus mijn smaak was het zeker niet.
Ik begrijp niet goed hoe PHE trots kan zijn op zoiets qua ontwerp.
Als ik dit zie denk ik dat hij nog nooit van een vlakvandikte bank heeft gehoord; http://scraphacker.com/pietheineek/
Dan denk ik, dat heeft een goedwillende onhandige klusser in elkaar gezet die geen geld had voor wat anders.
Ze noemen het hier ook upcycling ipv recycling, slim gevonden zo'n woordspeling qua marktwaarde maar ik noem het eerder Downcycling met hoofdletter D.
Ik kreeg meteen de associatie met het Downsyndroom maar daar zal ik maar niet op verdergaan. :p
IK heb al eerder gezegd dat ik zeker een voorstander van gerecycled hout ben maar maak er iets leuks van, da's toch niet zo moeilijk?
Ik vind zijn ontwerpen wat dat betreft nergens op lijken.
M'n opa heeft na de tweede wereldoorlog uit geldgebrek een bankstel gemaakt van oud hout en hij was geen meubelmaker maar het zag er nog wel redelijk uit.
Ik kan het gewoon niet zo goed begrijpen dat je veel geld uitgeeft voor iets wat je zelf beter ken maken om het maar zo te zeggen.
Natuurlijk is smaak een heel persoonlijk iets dus al vind ik het niets dan kan een ander het prachtig vinden, da's waar.
 
Laatst bewerkt:

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik vind het best dat de meeste hier het gebruik van steigerhout verafschuwen maar ik heb er het afgelopen jaar wel lekker mee kunnen werken. Voor mij is het een hobby, ik ben geen meubelmaker of timmerman maar verpleegkundige.... Door de prijzen die ik overal zag dacht ik, ik ga het zelf eens proberen. En zo heb ik ook voor enkele oud collega's wat gemaakt, van een tafeltje tot een tvmeubel en een buiten zithoek tot een hoogslaper.
Degene voor wie ik het gemaakt heb waren allen tevreden en omdat ik het niet "in productie" maak heb ik de tijd genomen om alles echt strak en netjes te maken. Er staan vast nog wel wat foto's hier op het forum. Juist door het steigerhout ben ik me verder gaan interesseren in houtbewerking, probeer bijvoorbeeld voor mijn werkbank (in vuren) wel gebruik te maken van pengat verbindingen. En ik probeer redelijk wat mee te krijgen op YouTube en probeer thuis weleens wat uit.
Zonder de hype van steigerhout had ik nu niet deze hobby gehad. Het is dus maar hoe je het bekijkt.
 

Beiredelarue

Actieve deelnemer
23 mrt 2015
58
2
Schiplaken, België
Alhoewel dat ik aboluut geen fan ben van de steigerhout hype vind ik het wel mooi wat ik via de link van willem1958 te zien krijg. Ik ben het ook volledig eens met zijn (willem1958) visie, maar ik ben me ook bewust van dat hoe eenvoudig het ook lijkt het zeer moeilijk is om met zo weinig middelen zoals hij doet met gerecycleerd hout, je zo een mooie dingen kan maken. Naar mijn insziens is die mens ook meer bezig met het kunstzinnige aspect dan met het meubelmaker aspect. Je moet wel het onderscheid maken tussen kunst en estetiek. Elk heeft zij sterke kanten maar bij de combinatie van de twee is het dikwijls van hoe makkelijker het lijkt, hoe moelijker het is....
 

WR1944

Oud hout
Ergens werd gesproken over barnwood. Ook al is de westerse beschaving maar een vijftal eeuwen op het Amerikaanse continent aanwezig en begon Europa zich zo'n 250 jaar geleden in Noord Amerika te manifesteren, aan oude schuren is er hier een ruim aanbod. En er zijn mensen die grif betalen voor een cabin van oud schuurhout gemaakt. En er is natuurlijk ook een serie over op de TV.
http://www.diynetwork.com/shows/barnwood-builders
Het zijn onderhoudende uitzendingen en zo nu en dan steek je iets van de historie op, zowel van het bouwen als van de periode waarin het gebouwd werd.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik denk dat sloop hout en misschien ook steigerhout een heel ander moeilijkheids aspect met zich mee brengt dan andere houtsoorten. Even simpel gezegd als je de juiste gereedschappen hebt en wat van timmeren af weet kan je een mooie hoogglans notenhouten kast maken die een bepaalde groep mensen altijd mooi zal vinden omdat het binnen een bepaald kader past wat vroeger breedt geaccepteerd werd. Persoonlijk heb ik niet zoveel met meubels waarbij strak nog niet strak genoeg is. Ik denk dat de kunst van sloophout is om met hele simpele materialen iets moois te maken. En om het mooie daarvan te zien moet je een bepaalde smaak hebben en niet iedereen heeft dat (gelukkig) maar ik kan van sommige meubels in steiger of sloophout zeker wel het mooie zien, en juist om dat met zulke materialen te doen is een kunst.
 

wouter36

Nieuw lid
3 jan 2016
21
0
valt nog wel mee hoor ik zit voor komend jaar nog helemaal vol om spullen van steigerout te maken.en maak spullen voor een winkel hier in de buurt loopt nog steeds goed.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
maar ik kan van sommige meubels in steiger of sloophout zeker wel het mooie zien, en juist om dat met zulke materialen te doen is een kunst.

Smaak is altijd een persoonlijk iets en als er plek is voor zoiets, prima.
Voor mij hoeft het echt niet altijd een supermooie notenhouten kast te zijn want veel Deens en Japans design is door zijn eenvoud heel mooi.
En heel doordacht ook, daar heb ik heel veel respekt voor want wat die Japanners maken dat hoef ik niet te proberen met al die ongelooflijke verbindingen.
Daar zie ik wel een stuk vakmanschap aan af.
En als je een blokhut in Canada neemt die vooral funktioneel is en gemaakt van het hout uit de omgeving dan is dat heel begrijpelijk en dan heb je het over een heel ander soort afwerking natuurlijk.
Het moet vooral funktioneel zijn, da's het belangrijkst.
Ik ging een beetje door op PHE want ik ontdek weinig vakmanschap en die afgebladderde verf op houtdelen en veel hout wat met de tacker in elkaar gezet is dan zie ik maar weinig ambachtelijkheid.
Het is natuurlijk wel de beste manier om te laten zien dat het sloophout is;) maar mijn ding is het niet.
Als ik zie hoe littleart hierboven het smaakvol verwerkt dan kan het er goed uitzien want daar zie je hoe deze getracht heeft op zijn/haar manier het te integreren in een goed geheel.
En je kan veel zeggen maar dat ziet er toch heel anders uit dan PHE.
Maar goed, nogmaals: ieder z'n mening hoor. :)

Om nog even op het recycle/millieuvriendelijk aspect terug te komen: volgens mij is de meest millieuvriendelijke manier meubels te maken die een aantal generaties meegaan en waar misschien na een jaar of 20 'ns een keer iets opnieuw verlijmd moet worden (stoel bijv) of een nieuw scharnier in een deurtje.
Chinezen gebruikten lang geleden helemaal geen lijm en hadden fantastische verbindingen.
Dat deden ze omdat mensen arm waren en op die manier het heel makkelijk was om na vele jaren een onderdeel te vervangen zodat daarna bijv de tafel weer vele jaren mee kon, er ging weinig hout verloren op die manier.
Van dat soort efficiëncy zouden we in het westen nog wat kunnen leren.
En misschien is dat wel niet realistisch denken in de huidige tijdgeest maar misschien is het wel een hele realistische manier van in het leven staan maar da's een heel andere discussie uiteindelijk.
 
P

Pel

Guest
Ik kon niet meer op zijn naam komen, hij was mij compleet ontschoten, ik wordt toch een dagje ouder, Google maar eens op Sam Maloof dan zie je nog eens wat meubels maken inhoud. Tot op hoge leeftijd doorgewerkt, hij ontwierp meubels hij maakte en verkocht ze, er was een lange wachttijd als je een stoel bij Sam bestelde, maar dat was dan ook zeker de moeite waard.

Groet Pel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ja Pel, ik was z'n naam wel'ns tegen gekomen in FWW en da's wel even andere koek.
Leuk dat je 'm weer even in de herinnering brengt.
Het mooiste van z'n ontwerpen vind ik dat de verbindingen zo mooi één geheel vormen, het wordt op die manier alsof een meubel zo gegroeid is, heel organisch en prachtig vooral!
Nou heb ik me wel meer verbaasd over het niveau in FWW trouwens want elke keer op de showpagina zag je hoogstaand meubelmakers werk en ook van houtsoorten of het gratis is.
Ik heb wel 'ns een tafel volledig uit ebben gezien, dat moet wat gekost hebben.
 
P

Pel

Guest
Hier is hij op hoge leeftijd zo uit de hand en op het oog aan het werken gewoon ongelofelijk, hij zat inderdaad in het hogere prijs segment maar dan had je ook wat. Ik heb eens een anekdote gelezen over hem op internet, dat een pas getrouwd stel bij Sam een eettafel met vier stoelen heel graag zouden hebben, echter zij konden dat onmogelijk betalen. Sam stelde toen voor dat ze iedere week een klein bedrag aan hem betaalde, wat ze konden missen, toen de tafel afbetaald was leverde Sam een prachtige tafel af, en zo ging het ook met de stoelen, een voor een.

Groet Pel.



https://www.youtube.com/results?q=Sam+Maloof+Masterclass+01
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.