Alaskan saw mill

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Is die MS661 sterk genoeg voor zulke dikke bomen? Zou het bv niet beter zijn om de 880 te nemen? die heeft toch behoorlijk mee cc.
(oops, heb over de eerste pagina heen geklikt, waarin je het een en ander over de 404 en 3/8 uitlegt)
Of heb je aan de 661 genoeg.
Zaag zelf met een husqvarna 576, heb er nu een meter blad op liggen, kan t wel trekken maar voor dikkere bomen zal ik dan ook wel zwaardere zaag moeten hebben.
Twijfel nog aan een husqvarna 3120 of 390/395, of anders een stihl....
husqvarna 390 is dan bijna gelijkwaardig aan die 661.. Heb je nog wat gebruikerservaringen met die 661?
 
Laatst bewerkt:

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Is die MS661 sterk genoeg voor zulke dikke bomen? Zou het bv niet beter zijn om de 880 te nemen? die heeft toch behoorlijk mee cc.
(oops, heb over de eerste pagina heen geklikt, waarin je het een en ander over de 404 en 3/8 uitlegt)
Of heb je aan de 661 genoeg.
Zaag zelf met een husqvarna 576, heb er nu een meter blad op liggen, kan t wel trekken maar voor dikkere bomen zal ik dan ook wel zwaardere zaag moeten hebben.
Twijfel nog aan een husqvarna 3120 of 390/395, of anders een stihl....
husqvarna 390 is dan bijna gelijkwaardig aan die 661.. Heb je nog wat gebruikerservaringen met die 661?


met een 660 is het idd niet echt rap zagen.
ik zaag met een 090 en die heeft ook nog wel eens moeite met brede stammen. mijn ervaring is dat er 2 dingen erg belangrijk zijn: koppel en snelheid. zonder torc heb je niks aan snelheid, dan loopt de zaag steeds vast. mijn 090 heeft heel veel koppel, maar zaagt daardoor wel langzamer.
ideaal is een 2 koppige zaag. Marck van der zee heeft bijvoorbeeld een dergelijke zaag gebouwd.

succes iig roeliepoelie
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
Is die MS661 sterk genoeg voor zulke dikke bomen? Zou het bv niet beter zijn om de 880 te nemen? die heeft toch behoorlijk mee cc.
(oops, heb over de eerste pagina heen geklikt, waarin je het een en ander over de 404 en 3/8 uitlegt)
Of heb je aan de 661 genoeg.
Zaag zelf met een husqvarna 576, heb er nu een meter blad op liggen, kan t wel trekken maar voor dikkere bomen zal ik dan ook wel zwaardere zaag moeten hebben.
Twijfel nog aan een husqvarna 3120 of 390/395, of anders een stihl....
husqvarna 390 is dan bijna gelijkwaardig aan die 661.. Heb je nog wat gebruikerservaringen met die 661?

Ik heb zelf de ms880. maar ik kan je zeggen dat je met een 661 sneller kan zagen door een stam als met een ms880. de kracht is meer bij de ms880 maar het toerental licht veel lager!!
We hebben ze wel eens naast mekaar gehouden in de stam en de 661 wint elke zaagsnede.
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
met een 660 is het idd niet echt rap zagen.
ik zaag met een 090 en die heeft ook nog wel eens moeite met brede stammen. mijn ervaring is dat er 2 dingen erg belangrijk zijn: koppel en snelheid. zonder torc heb je niks aan snelheid, dan loopt de zaag steeds vast. mijn 090 heeft heel veel koppel, maar zaagt daardoor wel langzamer.
ideaal is een 2 koppige zaag. Marck van der zee heeft bijvoorbeeld een dergelijke zaag gebouwd.

succes iig roeliepoelie

Koppel is inderdaad belangrijk maar je moet de zaag het werk laten doen. je kunt elke zaag vast krijgen ik zet rustig de ms880 stil als ik ermee in de boom zit. ondanks ik er daar niet optimaal voor sta. uiteindelijk is het allemaal lood om oud ijzer.

Miss leuk om keer filmpje te maken van beide zagen. heb ze allebei met een 150cm zwaard. dan kunnen kijken waar het verschil zit inderdaad.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
...mijn ervaring is dat er 2 dingen erg belangrijk zijn: koppel en snelheid....
Daar is een naam voor: vermogen [kW]
Vermogen = hoeksnelheid maal koppel

Bij elke zaag en ook een kettingzaag heb je ook te maken met effecten ten gevolge van de snijsnelheid.
Spaanafvoer en warmteontwikkeling bijvoorbeeld worden hier in grote mate door bepaald.
Ook belast je bij een laag toerental (dus hoog koppel bij gelijk vermogen) de constructie veel zwaarder met hogere slijtage of beschadiging tot gevolg.

Zonder het uitgebreid te testen zegt mij vermoeden dat je met een traag draaiende zaag als de 880 wellicht even snel kunt zagen alleen dat je de ketting dan anders zult moeten slijpen. (spaanbegrenzers lager).
Je hebt er in de praktijk weinig aan want de zaag zal eerder vastlopen, het wordt allemaal gloeiend heet en het slijt harder.
Daarnaast moeten al die snippers ergens heen en dat wordt knap lastig als je een grote afname hebt, lage snelheid, en een boom van 1,5m breedt.

Oftewel, ik heb weer eens een theoretische onderbouw gegeven voor iets wat iedereen al weet:rolleyes:: Een hoge kettingsnelheid zaagt lekker.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
@ niekoss, wat zijn de toerentallen van die twee zagen dan?
Kan zo op de site van stihl er niks over vinden.
Weet jij misschien ook wat dan van husqvarna een goede zaag voor de alaskan mill zou zijn?
Zoals gezegd, heb nu de 576, mooie zaag, vergelijkbaar met de 460 van stihl.
Maar wil ook nog een keer een grotere zaag aanschaffen, en zit daarom nog beetje te twijfelen tussen de 390/395 of de zwaarste van husqvarna, de 3120...
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
@ niekoss, wat zijn de toerentallen van die twee zagen dan?
Kan zo op de site van stihl er niks over vinden.
Weet jij misschien ook wat dan van husqvarna een goede zaag voor de alaskan mill zou zijn?
Zoals gezegd, heb nu de 576, mooie zaag, vergelijkbaar met de 460 van stihl.
Maar wil ook nog een keer een grotere zaag aanschaffen, en zit daarom nog beetje te twijfelen tussen de 390/395 of de zwaarste van husqvarna, de 3120...

Ik weet niet waar jezelf woont?
Ik kom uit Enschede, week of 4 terug op de groene vakbeurs bij husqvarna staan praten.
Kwam te spraken wat we deden en wat voor zagen, nou hebben we er een stuk of 15 op moment allemaal STIHL.
En dat stak hun natuurlijk, Van hun kant kwam het aanbod om eens met alle vergelijkende modelen van husky langs te komen zodat we ze een week of 2 kunnen proberen.
Zelf kijk ik er wel naar uit. Ben echt een merk gek van STIHL maar als je dat ene husky hoort jeukt het wel om eens te proberen.
Wanneer ze langs komen zal ik wel eens delen als ze bellen. misschien een optie om dan zelf eens te proberen met een sawmill.
En anders maak ik er wel een review van!!!
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Dat is toch een goed idee van husqvarna om bij jullie langs te komen met hun assortiment.
Heb thuis alles van husqvarna, niet omdat ik dat merk beter vind als Stihl, maar omdat er een husqvarna dealer dicht in de buurt zit.
Op t werk zaag ik met Stihl, veel met de 461 en de 880.. (die laatste is idd een beest) prima zagen, kan er altijd goed mee werken.

Maar, omdat ik thuis alles van husqvarna heb, inclusief diverse (langere) bladen is het voor mij beter om bij husqvarna te blijven.
Hoef ik alleen de zaag zonder zaagblad te kopen. Voor de zwaarste zaag die ik neem moet ik dan toch een XXL blad er bij kopen..

Ben benieuwd naar jou ervaringen..
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Zie nu pas dat je ook oet Enske komt. Mocht je binnenkort nog eens wat hulp nodig hebben tijdens een zaterdagje zagen in de buurt... Lijkt me leuk en leerzaam :cool:
 
3 feb 2017
7
0
Hallo houtliefhebbers, ik haak ook mar aan bij deze interessante discussie, met dank aan nie kosten. Heb zelf sinds kort een ms880 3/8 overbrenging met een 120cm logosol rip blad. Rip ketting van stihl oilomatic en zaag nu een eik van een kleine meter diameter. 300cm lang
Het frame heb ik zelf in elkander gebakken en doet het prima. Foto's volgen. Vond de de granberg wat duur

Ik wil het eea perfectioneren en benieuwd naar jullie ervaringen wat me opvalt na een aantal zaagsnedes is het vollopen vd ketting het vast koeken van zaagsel in combi met hitte. Hoeveel zagen jullie met een scherpe ketting bij een dusdanige lengte houtsoort en diameter, ooit gedacht over waterkoeling en extra oliekoeler. Enzovoort.

Benieuwd naar de reacties!
Gr hylke van niel
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Dat komt prima uit Hylkeniel!
K'ben ook bezig met een 120 cm klaar te stomen
DSCN2052.jpg
en vroeg me ook af of er extra watertoevoer nodig is?
Niet zozeer om te koelen, maar om de houtpulp makkelijker uit de snede te verwijderen.
Ik heb ergens een systeem gezien met watertoevoer op de kop van het zaagblad.
En dat leek goed te werken.
Brengt natuurlijk extra gewicht met zich mee...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
klik op antwoorden, dan zie je boven het tekstveld een soort menu balk, 3e icoontje van rechts staat een vierkante afbeelding (iets met een boompje er in, maar moeilijk te zien) daar klik je op en dan kan je bladeren door je pc/tablet of een url plaatsen dmv een foto site (photobucket oid)
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Dit draadje is even aan me voorbij gegaan.
Om kort te reageren op de snelheid/koppel discussie. Ik denk idd dat jullie gelijk hebben dat snelheid meer bepalend is dan koppel. Ik merk wel dat mijn ms660 wel snel stil staat bij een snede van 70cm breed, maar misschien heeft dat ook met mijn ongeduldigheid te maken.

Wat betreft water toevoer: koeling/smering is altijd een goed idee. Ik kan 3 redenen bedenken waarom water/olie wenselijk is.

1: om slijtage aan de ketting en het blad tegen te gaan is het belangrijk overmatige hitte ontwikkeling tegen te gaan. wrijving tussen het hout en de ketting en wrijving tussen de ketting en het blad zorgen beide voor hitte ontwikkeling. Bij hogere temperaturen slijt metaal veel sneller dan bij lagere temperaturen. Als metaal echt warm wordt gaat het ontladen en wordt gehard staal zacht. Hierdoor slijt het nog veel sneller.
2: om te zorgen dat je ketting niet telkens vast loopt zijn 2 oliepunten een goed idee bij een zwaard langer dan 80cm
3: misschien wat minder voor de hand liggend, en minder belangrijk. door het zagen zal het hout ook warm worden en uitzetten... dit kan er ook voor zorgen dat je zaag makkelijker vast komt te zitten.

Verder is het leuk om wat foto's te zien daarvoor dank.

Als laatste een vraag van mezelf:
Ik ben bezig een elektrische kettingzaag te maken. Hiervoor heb ik een 19kw motor.... genoeg koppel dus. Nu vraag ik me af hoeveel koppel je max op een 404 ketting kan zetten voordat deze daaraan kapot gaat? iemand ervaring/ suggesties?

gr
Rik
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.