Alaskan saw mill

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Dat komt prima uit Hylkeniel!
K'ben ook bezig met een 120 cm klaar te stomen
Bekijk bijlage 60485
en vroeg me ook af of er extra watertoevoer nodig is?
Niet zozeer om te koelen, maar om de houtpulp makkelijker uit de snede te verwijderen.
Ik heb ergens een systeem gezien met watertoevoer op de kop van het zaagblad.
En dat leek goed te werken.
Brengt natuurlijk extra gewicht met zich mee...

waarschijnlijk heb je het systeem an granberg gezien. een auxiliary oiler kit. Of anders een druppel systeem van lucas samills.
succes
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Hoy Rik,
op het kop van het zaagblad stond een omgekeerde waterkan en via een slangetje liep er water op de ketting ...
nu stel ik me de vraag, waar voeg je best water toe?
op de kop, net voor de zaagsnede begint?
of daar waar de ketting het motorblok verlaat?
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Hoy Rik,
op het kop van het zaagblad stond een omgekeerde waterkan en via een slangetje liep er water op de ketting ...
nu stel ik me de vraag, waar voeg je best water toe?
op de kop, net voor de zaagsnede begint?
of daar waar de ketting het motorblok verlaat?

Aan de kant waar de ketting de motor verlaat is deze al gesmeerd/gekoeld door de oliepomp van je zaag. het is verstandiger deze net na de neus van je blad te plaatsen waar de ketting weer richting de motor gaat. als je het net voor de neus plaatst zal veel van het water/olie weer van de zaag af worden geslingerd door de centrifugale krachten bij de neus.

overigens gebruik ik hele goedkope zonnebloem of arragide olie aan de neuskant van de zaag.

hier een link naar de oiler kit
http://alaskanmill.co.uk/product/auxillary-oiler-kit/

https://www.youtube.com/watch?v=eqo6tyJIUoo

als je nog vragen hebt hoor ik het wel
 
3 feb 2017
7
0
Die bladen van logosol zijn goed gehard zeg.. toch wel een aardige kolomboor snij olie en cobalt boren maakte het alsnog een pittige klus. Gaatje in een m8 boutje geboord en klaar is de externe olietoevoer. Nog niet getest maar hoop dat het vollopen van de ketting met zooi verminderd. Daarnaast draai ik de olietoevoer van de 880 weer terug naar half ipv geheel open.

Dank aan rik voor de info, als ik allerlei forums doorlees zijn er veel voor en tegens mbt de water koeling, ik ga eerst het verschil met de externe olie toevoer bekijken en is dit niet naar tevredenheid is dan maar even kijken wat water koeling doet.

Oh en foto's plaatsen lukt nog steeds niet..

Gr hylke
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
Hier weer een aantal foto's van het planken zagen,
En het ophalen van een stam Amerikaans eiken, 4,10 lang meter doorsnede.
Deze ligt ook weer klaar voor de Stihl;)
IMG_8861.jpg
IMG_8862.jpg
IMG_9050.jpg
IMG_9062.jpg
IMG_9069.jpg
IMG_9086.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_9111.jpg
    IMG_9111.jpg
    98,3 KB · Weergaven: 263

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
Afgelopen weekend een leuke voorraad stammen overgehouden aan een 2 daagse klus.
We moesten een 7 tal eiken naar beneden halen op lastige plaatsen.
We hebben gebruik gemaakt van een hoogwerker met bereik van 21 meter, 220 pk trekker met haak arm systeem, en een mobiele kraan om de stammen op te kunnen laden.
Tevens hebben we meerdere filmpjes en foto's beschikbaar, Bij interesse wil ik ze wel posten.
Alle stammen gaan we weer zelf verzagen tot planken.
De grootste stam heeft een doorsnede van 140 cm.

IMG_0251.jpg

IMG_0228.jpg

IMG_0232.jpg

IMG_0236.jpg

IMG_0237.jpg

IMG_0238.jpg

IMG_0246.jpg
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Mooi werk, mannen! Mochten jullie gewoon op dat kunstgras, althans dat lijkt het te zijn?
 

broekhuis

Nieuw lid
11 mei 2011
22
4
Wat ik me afvroeg: Jullie verzagen zo te zien flink veel kuubs met die alaskan. Wordt het zo langzamerhand niet interessant om naar een bandzaag te gaan in plaats van ketting?
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
De moeilijke bereikbaarheid voor transportmiddelen tot de plaats waar de stam ligt (binnen- of achtertuin, dicht bos of natuurgebied,e.a.) en/of de hoge transportkosten naar je thuis (waar je dan nog de stam moet gaan verzagen) geven dikwijls de voorkeur om als amateur ter plaatste te kiezen voor een sawmill.
Zo kun je, naargelang je eigen beschikbare transportmiddelen (met logger tot bij aanhanger), al een aantal verzaagde planken vervoeren, desnoods in meerdere keren.
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
Voor ons zou het inderdaad interessant zijn voor een bandzaag, echter is er niks zo groot te verkrijgen wat ook mobiel te gebruiken is.
We hebben de intentie om ooit nog soort van lintzaag machine te maken net als Matt Cremona.
Transport en bereikbaarheid spellen vaan mee, maar wij zagen alles op 1 locatie waar we onze planken ook laten drogen.
We hebben in ons netwerk wel zulke connecties om alles te kunnen vervoeren en of zelf te gebruiken zonder kosten.
Een beetje geven en nemen bij iedereen en je krijgt alles voor elkaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.