Alaskan saw mill

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
Hier een verslag van een uit de hand gelopen hobby van mij en een maatje van me,
Een jaar of wat geleden zijn wij uit de hobby samen bomen gaan verwijderen voor klanten, Dit alles met behulp van klimtechnieken.
Alles door ons zelf geleerd en kijken naar filmpjes van anderen op youtube, Nu klusje of 100 kan ik zeggen dat we toch wel goed bezig zijn.
Nog nooit iets mis gegaan en altijd keurige reacties van onze klanten, zo goed zelfs dat we via via klussen krijgen aangeboden meerdere keren in de week.
Aangezien wij dit als hobby doen en dus niet als ons dagelijks brood is het aanbod dus groot genoeg.

Maar wat ik hier wil laten zien is eigenlijk waar we 2 jaar terug mee begonnen zijn. onze eigen planken zagen van mooie stammen.
We maken gebruik van een stihl ms661 met een zwaard van 150CM, deze is vorige week binnen gekomen.
Hiervoor gebeurde het met een zwaard van 120cm.

IMG_8331.jpg

Dit is een stam die zaterdag is omgezaagd door ons. deze moet nu nog worden verzaagd.

IMG_8378.jpg

Hier foto van stam waar we afgelopen maandag mee bezig zijn geweest.

IMG_8380.jpg

IMG_8381.jpg

IMG_8385.jpg

IMG_8384.jpg

Hierbij een aantal foto's van afgelopen maandag, In totaal 15 planken gezaagd, 9 van 300cm lang en ruim 85 cm breed. Deze zijn 9cm dik en duurt om te zagen ongeveel 5 a 6 minuten per plank
En 6 van 220cm lang en ruim 90 cm breed. Deze zijn ook 9 cm dik en duurt ook ongeveer 5 minuten om te zagen. Het zagen van de planken doen we met een ketting van STIHL, een ripping chain noemen ze dat. op de 150cm zit een 148 tands zaag. Deze is speciaal besteld door onze vak handelaar in Enschede bij STIHL. Heeft 2 weken geduurd om hem te krijgen en waren de eerste in de Benelux werd verteld die hem zo lang kochten bij stihl.
Vanmiddag laden we ze af van de aanhanger, zal hiervan ook een aantal foto's schieten.
Wat we met onze planken doen zien we nog wel. de eerste die we 2 jaar geleden gezaagd zijn zullen begin volgend jaar eens worden gebruikt.


IMG_6201.jpg

Hier een aantal van onze zagen. op moment hebben de volgende zagen:

Stihl ms150t en 200t boomverzorgings zagen
Stihl ms 180, 025, 026, 028, ms 261, 036, 044, ms 461, ms 661 en den grootste jongen van stihl de ms880.

Mochten jullie interesse hebben in meer foto's van het zagen van planken en of onze boomverzorgings werkzaamheden zal ik wel meer posten,

Anders kun je ook altijd op Facebook kijken onder de pagina Vandeworperik.


Groeten Niek
 
Laatst bewerkt:

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Hoy Niek,
schitterend werk, man
5 a 6 minuten....:confused:
dat is snel voor een planklengte van 3 m!
is het toerental van een 088 dan zoveel trager dan een MS880?
heb je een handlier op je sawmill staan?

ik wil een GB titanium 125 aanschaffen.
enig idee hoeveel schakels?
jan
 
Laatst bewerkt:

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
Hoy Niek,
schitterend werk, man
5 a 6 minuten....:confused:
dat is snel voor een planklengte van 3 m!
is het toerental van een 088 dan zoveel trager dan een MS880?
heb je een handlier op je sawmill staan?

ik wil een GB titanium 125 aanschaffen.
enig idee hoeveel schakels?
jan


Jan,

De reden dat wij de ms661 gebruiken is als volgt. Ik heb namelijk wel eens stammen normaal in plakken gezaagd hier wint de ms661 van de 880 qua snelheid, dit komt door de ketting 3/8ste ten opzichte van een 404 ketting. de 880 moet veel meer materiaal wegzagen. hierdoor is die langzamer. Maar ook de techniek van de 661 is veel uitgebreider, hier zijn ze mee bezig met alle opties en technieken terwijl de ms880 een standaad simpele zaag is die altijd loopt zonder poespas. Dit natuurlijk omdat je in de oerwouden gewoon altijd moeten lopen. qua vermogen vind de 880 wel die zaagt op elk toerental. de 661 zaagt alleen goed op vol toerental. Onze 661 is uit te lezen via usb poort en hier zijn aanpassingen in te doen. Wij willen nog wel een keer een ronsel van 3/8 halen voor de ms880 kijken hoe deze zch dan houd.

We werken niet met een lier, Zagen met zijn 2en en drukken hem er samen door heen.

Over ketting gesproken, wij hadden waarschijnlijk ripping chain te laat binnen dus hebben afgelopen vrijdag speciaal een normale ketting laten slijpen als ripping chain. deze duurde 11 min voor een plank. en ging bijna 1 tank aan brandstof door voor 1 plank. na de middag de stihl ketting er op gedaan die binnen was gekomen die dag. en deze zaagde hem in 6 min en doe je minimaal 2 planken met 1 tank. Dus er zit zeker wel verschil in kettingen en slijpwerk van ketting.

Hoeveel schakels je nodig hebt zou ik niet weten voor een 125cm zwaard.
Wel kan ik het navragen aan onze kameraad die bij de stihl vakhandelaar werkt. deze zou hem ook voor je kunnen bestellen.
onze ketting koste 69 euro per stuk voor zwaard van 150cm.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Jan,

De reden dat wij de ms661 gebruiken is als volgt. Ik heb namelijk wel eens stammen normaal in plakken gezaagd hier wint de ms661 van de 880 qua snelheid, dit komt door de ketting 3/8ste ten opzichte van een 404 ketting. de 880 moet veel meer materiaal wegzagen. hierdoor is die langzamer. Maar ook de techniek van de 661 is veel uitgebreider, hier zijn ze mee bezig met alle opties en technieken terwijl de ms880 een standaad simpele zaag is die altijd loopt zonder poespas. Dit natuurlijk omdat je in de oerwouden gewoon altijd moeten lopen. qua vermogen vind de 880 wel die zaagt op elk toerental. de 661 zaagt alleen goed op vol toerental. Onze 661 is uit te lezen via usb poort en hier zijn aanpassingen in te doen. Wij willen nog wel een keer een ronsel van 3/8 halen voor de ms880 kijken hoe deze zch dan houd.

We werken niet met een lier, Zagen met zijn 2en en drukken hem er samen door heen.

Over ketting gesproken, wij hadden waarschijnlijk ripping chain te laat binnen dus hebben afgelopen vrijdag speciaal een normale ketting laten slijpen als ripping chain. deze duurde 11 min voor een plank. en ging bijna 1 tank aan brandstof door voor 1 plank. na de middag de stihl ketting er op gedaan die binnen was gekomen die dag. en deze zaagde hem in 6 min en doe je minimaal 2 planken met 1 tank. Dus er zit zeker wel verschil in kettingen en slijpwerk van ketting.

Hoeveel schakels je nodig hebt zou ik niet weten voor een 125cm zwaard.
Wel kan ik het navragen aan onze kameraad die bij de stihl vakhandelaar werkt. deze zou hem ook voor je kunnen bestellen.
onze ketting koste 69 euro per stuk voor zwaard van 150cm.

hoy Niek,
heb mijn zwaard ook veranderd van 404 naar 3/8
en is een heus verschil.
met zen tweeën heb je meer gevoel van weerstand als de ketting wil vastlopen.

gebruik je steeds Stihl-kettingen of ook Oregon?
betere ervaringen?

grts
jan
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Goed bezig mannen,

Maar een liertje zou ik wel aanbevelen. Scheelt een hoop zaagsel en uitlaatgassen in je gezicht

Groeten mark
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Vooral dat laatste is bij een 880 een groot probleem;-) en prikt ook wel eens aan de ogen,.. vooral omdat die een 'niet' na-denkende carburateur heeft en dus veel onverbrande brandstof naar buiten uitstoot. ik heb er geen ervaring mee of dit anders zou zijn met de ms661 minder is. een 3/8ste tandwiel gaat goed op een 880 alleen dan moet je inderdaad bladen hebben met een neuswiel 3/8ste of een blad zonder neuswiel met dubbele aansluiting. er is ook een verschil of je 7 of 8 tands tandwielen gebruikt.

persoonlijk zaag ik liever met een 404''ketting, deze is dikker/zwaarder wat uiteindelijk minder rek geeft. brandstof verbruik ligt inderdaad hoger en snelheid lager.
 
Laatst bewerkt:

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
In mijn zoektocht naar een 3/8 zaagblad van 120 cm, merk ik dat de GB-titanium van Wolfswinkel precies het dubbele kost als het blad van Sägenspezi.
Deze laatste heeft een verwisselbaar neustandwiel 404" - 3/8.
Heeft er iemand ervaring met de kwaliteit van Sagenspezi¨?
Grts
jan
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
In mijn zoektocht naar een 3/8 zaagblad van 120 cm, merk ik dat de GB-titanium van Wolfswinkel precies het dubbele kost als het blad van Sägenspezi.
Deze laatste heeft een verwisselbaar neustandwiel 404" - 3/8.
Heeft er iemand ervaring met de kwaliteit van Sagenspezi¨?
Grts
jan

Sagenspezi heeft keurige bladen, heb ze zelf ook wel in verschillende maten liggen. qua ketting gebruik ik alleen Stihl, mijn ervaring heeft me geleerd in deze wereld goedkoop is duurkoop.
Natuurlijk geld dit ook voor een zwaard.
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
[UPDATE]

2 weken geleden deze rode beuk in plakjes gezaagd. de stam was in het midden 142 cm breed. lengte van de stam was 300cm.
Heel wat anders als we gewend zijn qua planken zagen. waar het zagen van een eik van circa 90 cm over 3 meter er 5 a 6 minuten over doet was dit hier toch een tegenvaller.
Het was stof wat van de zaag af kwam. We deden er dan ook 27 min over bij een breedte van gemiddeld 130 te zagen. Het koste 2 volle tanken per plank in het midden.
Maar al met al een paar mooie bladen weten te bemachtigen uit deze stam.

IMG_8704.jpg

IMG_8705.jpg

IMG_8706.JPG

IMG_8707.jpg

IMG_8708.JPG

IMG_8711.jpg

IMG_8712.JPG

IMG_8713.JPG

IMG_8714.JPG

IMG_8717.jpg

IMG_8718.jpg

IMG_8722.jpg

IMG_8723.jpg
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
ook wel leuk om te weten... als je dit als hobby doet, wat moeten die planken dan kosten per stuk voor beuken of eikenhout? die gaan vast in de verkoop, neem ik aan!!
 

Tessamo

Nieuw lid
5 sep 2016
18
0
Wauw zeg....van een boom omhalen tot het verzagen...en later weer toe te passen in meubels of constructies. Mooier kan het niet!
Op vakantie in Canada heb ik al eens met een jaloerse blik staan kijken naar de mannen die bezig waren in het bos, knap werk man!
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Niekosss, dat is mooi werk man.
Hoe heb je de eerste snede gemaakt? Met welke geleider?
Waar haal je zulke lange ripkettingen of is het een gewone ketting en op 10° geslepen?
Is het een 3/8'' of een 404?
Ga je de planken buiten luchtdrogen of in een droogoven?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hoe krijg je die in hemelsnaam op je aanhanger.... zo te zien heb je geen heftruck daar bij je in de bossen :)
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
ook wel leuk om te weten... als je dit als hobby doet, wat moeten die planken dan kosten per stuk voor beuken of eikenhout? die gaan vast in de verkoop, neem ik aan!!


Het is een uit de hand gelopen hobby, Met het verwijderen van bomen verdienen we goed.
planken zaag ik echt omdat ik graag met hout werk.
Me maatje waarmee ik samen doe maak ik nog een mooie keukentafel voor als hij op zich zelf gaat wonen.
Hij heeft minder met het hout. Zelf kijk ik altijd uit naar een zaterdagje planken zagen.
voor mij is dat geweldig om van je eigen planken wat te kunnen maken.
Eventueel ben ik altijd wel bereid iets van de hand te doen voor een kleine vergoeding.
Of als je zelf een stam hebt die in planken te zagen.

Niekosss, dat is mooi werk man.
Hoe heb je de eerste snede gemaakt? Met welke geleider?
Waar haal je zulke lange ripkettingen of is het een gewone ketting en op 10° geslepen?
Is het een 3/8'' of een 404?
Ga je de planken buiten luchtdrogen of in een droogoven?


De eestst zaagsnede doe ik met metselprofielen.
Bij een dunnere boom vaak een houten ladder die ik er waterpas op schroef.
Bij meer als 70 cm pak ik metselprofielen die ik op een strook hout leg die ik aan de kopse kanten schroef.
Dit is mede omdat het hele frame en zaag ruim 20 kg weegt dan verdeel ik het gewicht beter en wankelt de zaag niet op de geleiding.
Kettingen koop ik rechtstreeks bij stihl benelux.
Heb ook bij onze dealer zelf ketting laten slijpen alleen deze zaag niet zo goed als de orginele ripping chain van stihl.
Ketting is 3/8 en zagen met stihl ms661. Planken drogen heb ik op verschillende locaties, in schuren maar ook in buitenlucht. waar ik maar kan opslaan.
Dit mede omdat ik vrij veel heb. toevallig net een schuur gehuurd waar we het ij willen gaan opslaan en een vaste lintzaag ik gaan bouwen.


Hoe krijg je die in hemelsnaam op je aanhanger.... zo te zien heb je geen heftruck daar bij je in de bossen :)


Heb een trekker met pallet vorken tot beschikking. maar deze planken hebben we met zijn 2 en op de aanhanger gemarteld.

 
Laatst bewerkt:

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
bedankt voor de tip van de metselprofielen Niekosss!
Als je profielen boven op je kopse stroop liggen, dan is uw eerste snede (verliesplank) wel vrij dik, niet?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.