Een nieuwe compressor

PBT

Actieve deelnemer
Aangezien mijn ferm met 6l tankje het verreweg begeven heeft ben ik op zoek naar een nieuwe compressor. Maar welke? Ik wil zowiezo minimaal een 50l tank, dit is echt het minimale. Bij het zoeken op internet is mijn oog gevallen op een airprees 360/50, het staande model en een airpress 425/50 2 cilinder. Mag uiteraard ook een tank van 100l zijn, maar dan zal ik hem op zolder moeten plaatsen, wat het weer lastiger maakt om hem (sporadisch 1 of 2 keer per jaar) mee te nemen op montage. De 360/50 is qua aanzuig het minimale wat ik zou willen met het oog op de toekomst (ja ik weet dat de netto aanzuigvermogen lager ligt). Mag zowel op 230v als op 400v zijn. Beide zijn aanwezig, enkel de 400v zal doorgetrokken moeten worden wat verder geen enkel probleem is.

Qua budget, liefst zo min mogelijk natuurlijk, maar dat je een lada niet met een ferrari kan vergelijken snap ik natuurlijk ook.

Qua merk heb ik niet echt een voorkeur. Over de airpress hoor en lees ik goede dingen, en mijn vader die 15 jaar in de pneumatiek heeft gezeten zei dat dit een goede compressor is voor mijn gebruik. Vandaar dat ik deze hier aanhaal.

Ik gebruik hem op dit moment voor wat schoonblaaswerk en tackeren. Afhankelijk van hoe de werkzaamheden zich gaan ontwikkelen komt er ooit een andere stofafzuiging welke in de meeste gevallen een luchtaansluiting nodig hebben voor het reinigen van de filters. Ook staat een stationaire blum beslagboor en een kantenlijmer op het verlanglijstje. Dit is echter afhankelijk van hoe de toekomst eruit gaat zien. Op dit moment 5x zoveel vraag naar massief werk dan uit (spaan)plaat, maar een paar maanden geleden was dit nog andersom. De beslagboor en kantenlijmer zijn echt toekomstmuziek... ik heb het hierbij niet over binnen nu en 3 jaar.
 
Laatst bewerkt:

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Even heel kort: je spreekt over 1à2x per jaar meenemen op montage, én over de mogelijkheid tot 400V.
Hoe groot is de kans dat je 400V hebt op locatie ?
 

PBT

Actieve deelnemer
Die kans is niet heel groot. Ik heb in de 5 jaar dat ik mijn bedrijf heb (en daarvoor 3 jaar beunen) nog nooit een zware compressor gemist. Maar in de werkplaats waar deze 99,99% van de tijd gebruikt zal worden heb ik 400v ter beschikking.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Airpress is op de bouwmarktlijn na, inderdaad goed spul.

50L en hoger zijn echt mega zwaar. Ik heb een 24L, maar op locatie neem ik mijn Senco PC1010 mee want die is stiller, handzamer en lichter. En prima voor een tacker (zo'n 12-15 18gauge spijkers 50mm voordat hij weer aanslaat)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Ik zou een goedkoop rammelbakje kopen voor op karwei. Gewoon een machientje voor erbij. Voor de andere toepassingen die je noemt heb je ook niet veel lucht nodig, dus voor in de werkplaats een staande langzaamlopende krachtstroomcompressor met een gietijzeren cilinderblok. Dit scheelt enorm in de herrie. Een pk of 3 lijkt me meer dan voldoende.
 

PBT

Actieve deelnemer
Voor op montage heb ik een paslode compressor van 6l. Klein en niet al te zwaar, prima om te tackeren en heel af en toe wat schoon te blazen. Maar voor in de werkplaats heb ik een grotere nodig. Herrie is niet zo'n probleem. Ik denk dat de kans groot is dat het gevaarte op zolder of in de kelder zal komen te staan, dit is nog niet duidelijk op dit moment. Zou hem ook nog gewoon echt in de werkplaats kunnen zetten, maar vraag me af of dit wel handig is. Zijn toch altijd dingen die in de weg staan zo'n compressors.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Als ruimte geen probleem is, zou ik zeggen koop wat je kan betalen. Als je over airpress denkt, zou ik in jouw geval de K100-450 overwegen. Geef hem op tijd verse olie en je doet er de rest van je leven mee. Maar voor de helft koop je een HK 425-100. Is wat minder efficient , Wordt daardoor heter, waardoor je werkelijke luchtopbrengst een stuk lager is, maar hij is niet zonder reden goedkoper.
 

MartinM

Nieuw lid
27 aug 2015
18
0
Alkmaar
Heb op dit moment de staande 360/50. Dit is een prima compressor voor schoon blazen, Tacken en ook heb ik er wielbouten met los gemaakt.
Maar vind hem toch wel luidruchtig. Ben daarom toch opzoek naar een stillere en kleinere want mijn ervaring is dat voor incidenteel wat schoon blazen, tacken of opblazen 50L overbemeten is.
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Zelf gebruik ik een low noise compressor van HBM met een 25 liter tank. De low noise compressoren (ook die met meerdere motoren) zijn behoorlijk stil. En dat is in de garage wel erg prettig.

Die 25 liter is wel een beperking merk ik, levert ook een vrij laag aanzuigvolume.
Aan de andere kant is die 25 liter versie wel heel goed verplaatsbaar (wieltjes en laag gewicht).

Sinds ik lucht in de garage heb ben ik het ook meer gaan gebruiken...De 100 liter versie staat nog wel op de verlanglijst :)
 

PBT

Actieve deelnemer
Heb op dit moment de staande 360/50. Dit is een prima compressor voor schoon blazen, Tacken en ook heb ik er wielbouten met los gemaakt.
Maar vind hem toch wel luidruchtig. Ben daarom toch opzoek naar een stillere en kleinere want mijn ervaring is dat voor incidenteel wat schoon blazen, tacken of opblazen 50L overbemeten is.

Voor mij is het zo goed als dagelijks (zelf een timmerbedrijf).
 

PBT

Actieve deelnemer
Sinds 1,5 jaar gebruik ik deze: http://www.bts-tools.nl/index.php/producten/compressors/speciale-akties/airpress-hl-340-90.html . Staat op zolder, maar maakt matig/weinig geluid en is in 2 minuten vol. Wel 220, geen krachtstroom en aardig van gewicht.

bedoel je dan vanaf leeg (0bar) tot vol of vanaf het moment dat hij aanslaat (~6bar) tot vol? Voor de inhoud van de tank vind ik het aanzuigvermogen wat aan de lage kant in vergelijking met de 425/50. Staat natuurlijk wel tegenover dat de tank bijna dubbel zo groot is.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Hij gaat in 2 minuten van 0 naar 8 bar. Voordeel van een grotere tank is dat als je lucht echt even nodig hebt de motor niet iedere keer aanslaat, je buffer is groter. Mijn vorige had 10 liter en bij het schoon blazen van dingen stond hij te hele tijd te "ronken". Met de tacker is het geen wereld van verschil. Nogmaals het is geen apparaat om even mee te nemen, daarvoor is hij te groot en te zwaar.
 

PBT

Actieve deelnemer
Voor op montage heb ik een paslode met 6 liter tankje. Alleen voor zwaardere tackers e.d. zou ik deze dan meenemen, maar heb ik de afgelopen 8 jaar nog niet aan de hand gehad. Ik wil nu gewoon een fatsoenlijke compressor, hoeft echt niet het neusje van de zalm te zijn. 2e hands kan, maar heb zelf geen verstand van waar op te letten bij 2e hands, en hoe is de compressor daar behandeld... ik heb al eens eerder een miskoop gehad, dat wil ik niet nog een 2e keer
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.