Houtwormen...

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ik heb recent 2 resten boolplanken eik gekocht. Het betreft 2 stukjes stam die overbleven bij een groot interieurbedrijf (oorspronkelijke bolen waren 6m lang, ik heb restjes van 1.60m gekocht. Het betreft hout dat jaren bij een trappenmaker gelegen heeft. Het zou aan de wind gedroogd zijn. Ik heb het voor een zachte prijs gekocht. Behalve de eigenlijke bolen die van mooie kwaliteit waren, lagen er ook een paar planken van slechte kwaliteit die ze gratis meegegeven hebben. De ene stam is in planken van 27mm gezaagd en van de schors ontdaan. De 2de stam is in planken van 20 a 22 mm gezaagd en heeft veelal de schors nog. Het hout is in mijn ogen van een mooie kwaliteit.

Na aankomst in mijn werkplaats heb ik vastgesteld dat het spinthout gaatjes vertoont van houtwormen. Bij de mooie planken zitten de gaatjes enkel in het spinthout, soms met een uitlopertje in de rand van het kernhout. Bij de twee buitenste planken van de stam (zuiver spinthout?) zitten ze overal. Soms zijn het 5 gaatjes op een ganse plank, soms een paar tientallen. Bij de planken die ze gratis meegaven is er één in het spinthout voor een groot stuk weggevreten (de foto waar ook de lijmklem opstaat). Het hout staat 1dag in de werkplaats, ik heb geen flauw idee of de beestjes actief zijn (heb geen beestjes gezien...)

Mijn vragen:

Is dit gewoon een normaal fenomeen bij windgedroogd houd van een zekere leeftijd, of zit ik met een probleem?

Is het nodig hier iets aan te doen. Heb ergens gelezen op het forum: spinthout verwijderen is beestjes verwijderen... Ik had het er liefst nog aan gelaten om eventueel iets met een volledige plank te kunnen doen met de natuurlijke rand... De planken moeten een of twee jaar wachten in het werkhuis alvorens verwerkt te worden tot kastdeuren. Kan ik zo lang wachten met het probleem (weet niet of het een actief probleem is) aan te pakken?

Als je behandeld, hoe doe je dat dan in dit geval? Welk product? Is het voldoende enkel op de aangetaste plekken in het spinthout te smeren (ik veronderstel dat je dergelijke producten smeert?)? Het betreft 0.8 à 1m³ hout, alles over de volledige oppervlakte insmeren is denk ik geen optie...

Het hout staat in een werkplek in een kelder.... Geen licht... Geen bosrijke omgeving... Wel hout... Hebben die diertjes nog iets anders nodig dan hout om te overleven?

Alvast vriendelijk bedankt voor eventuele bijdragen.

P.S. ik heb geprobeerd het probleem te fotograferen, maar is zeer slecht gelukt, toestel wil niet van dicht genoeg bij scherpstellen...PICT0383.jpgPICT0382.jpgPICT0384.jpgPICT0375.jpg
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Of je het hout met of zonder gaatjes en met of zonder spint gaat gebruiken ligt geheel aan het doel en jou eisen. Maar ik zou de wormen wel zsm bestrijden, althans ruim voordat de temperatuur oploopt. Dan worden ze weer actief en kunnen zich vermeerderen. Bij voorkeur komen ze terug op de plek waar ze vandaan komen, maar ander hout loopt ook gevaar. Bestrijden doe ik met Perfax (op veel plaatsen te koop). Volg de gebruiksaanwijzing. Ik heb wel eens een injectiespuit gehaald bij de apotheek (was gratis en ik kreeg er zelfs drie mee...) en daarmee heb ik gaatje voor gaatje geïnjecteerd. Ging perfect en goed resultaat.

Overigens lijkt het dat de planken staan, maar als je ze langere tijd moet bewaren zou ik ze zeker liggend bewaren. Anders loop je grote kans dat ze kromtrekken.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
De helft ligt, de andere helft staat recht. Als probleempje verholpen is ga ik het definitief leggen. Beïnvloed die perfacs kleur of afwerking van het hout later?
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Inderdaad: Perfacs.
Zó veel ervaring heb ik er ook niet mee, want ik ben na vele jaren nog steeds bezig met de eerste fles. Dus of er houtsoorten zijn waarbij de kleur wordt beïnvloed weet ik niet.
Mijn ervaringen zijn de volgende:
- Onbehandeld vuren: In eerste instantie donkere verkleuring (als nat of vettig hout), maar na verloop van tijd geen enkel kleurverschil.
- Met acrylverf gelakte schrootjes, behandeld met de injectiespuit-methode: kleur van de verf werd aangetast.
- Hout dat met alkyd-verf (terpentine-verdunbaar) is afgewerkt, ook met injectiespuit: geen kleurverschil.
- Antieke notenhouten kast, met donkere was afgewerkt: na verloop van tijd geen kleurverschil.

Ik heb het idee dat de vloeistof bestaat uit een soort petroleum, die diep in het hout trekt en uiteindelijk verdampt. Om die reden denk ik dat het na verloop van tijd geen invloed zal hebben op de nog aan te brengen afwerklaag. Maar op dat punt ruil ik mijn mening graag in voor een betere.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Perfacs.

Ik heb het idee dat de vloeistof bestaat uit een soort petroleum, die diep in het hout trekt en uiteindelijk verdampt. Om die reden denk ik dat het na verloop van tijd geen invloed zal hebben op de nog aan te brengen afwerklaag. Maar op dat punt ruil ik mijn mening graag in voor een betere.

Dat klopt. Het oplosmiddel is een Shellsol - een soort petroleumether. Zorgt ervoor dat de werkzame stof (permethrin) in het hout trekt en verdampt zelf langzaam. Gaat verder geen reactie aan met het hout, en laat ook geen residuen achter. Het enige dat achter blijft is de permethrin - en dat is zo weinig (gehalte werkzame stof is minder dan 1% w/w).
 
P

Pel

Guest
Ik zou het spint er van af zagen, en wat overblijft behandelen, worm is namelijk gek op eikenhout met spint. Als je het hout ergens een week of 3 in een vriescel zou kunnen leggen daar kunnen ze ook niet tegen, maar ja ga, maar eens een kuub hout verplaatsen naar een vriescel?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.