Hout graveren met laser

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Beste medeforummers,

Graag zou ik advies van iemand met ervaring over het graveren/laseren van hout.
Ik ben van plan om een laser aan te schaffen om eens te spelen met de mogelijkheden met het graveren van hout.
Nu wil ik hier nog niet te veel geld aan uit geven om eerst eens te kijken of ik er verder iets mee ga doen en zoek dus advies van iemand met ervaring.
Ik wil voor een € 100 of € 150 een apparaat kopen bij Aliexpress o.i.d. om eens mee te spelen, alleen het werkoppervlak valt me gruwelijk tegen.
het liefst zo groot mogelijk maar na mijn zoektocht kwam ik niet verder dan 38 x 38 mm, heeft iemand toevallig een wat groter formaat voor die prijs ergens kunnen scoren?
Ik heb ook gekeken naar een zelfbouw exemplaar, maar ben bang dat het me niet lukt om alles in te stellen en het finetunen er van.
Dus wie kan en wil me helpen?
Ik had zelf een SuperCarver K2 gevonden maar het werkoppervlak is dus eigenlijk te klein om echt nuttig te zijn.
Mijn voorkeur gaat uit naar A4 formaat , maar 10x15 cm lijkt me ook al leuk om mee te beginnen.
https://nl.aliexpress.com/item/SUPE..._3&btsid=6ac63da3-0814-4ae9-ab8c-ace6123a243b
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Hallo techcom,
Graveren van hout vereist meer stabiliteit en kwaliteit dan laseren.
Omdat bij het graveren van een materiaal een frees contact maakt met het te frezen materiaal en zich er "doorheen" moet werken.
Bij laseren is dit niet het geval.
Kijk anders eens op het cnc forum, www.cnczone.nl. Er is vast wel iemand in de buurt van Tilburg bij wie zou mogen kijken.

Succes en groet,
Jan
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Hoi Jan,

Ik doel ook meer op het laseren in plaats van het graveren, mijn excuses als dit niet helemaal duidelijk was.
Ik denk dat een laser ook toegankelijker is om mee te beginnen dan een frees.
Maar ik zal eens daar op het forum gaan neuzen.
Alvast bedankt voor de info!
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Op zich gaat het laseren in hout, kurk maar ook plastic niet onaardig. Nadeel van de goedkope machientjes is inderdaad het beperke werkoppervlak. Daar kun je wel iets omheen werken door het in meerdere delen te doen maar dan nog. Voor mijn dochter had ik wat zitten experimenteren met het laseren in houten keuken lepels en onderzetters.
Zelf heb ik deze :
https://www.youtube.com/watch?v=2XSc9q_qwp8
IMG_4510.jpgIMG_4511.jpgIMG_4115.jpg
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
bprosman, ben je een beetje te spreken over de kwaliteit van het apparaatje en het resultaat?
Die Supercarver heeft een wat groter oppervlak maar is in feite hetzelfde apparaat als die NEJE van je.
Qua prijs zitten ze gelijk.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Tja , qua kwaliteit... het zijn eigenlijk 2 loopwerkjes van DVD drives. Qua nauwkeurigheid verbaast t me eigenlijk, die letters "Sophie Prosman" zijn maar 3mm hoog. De software heeft wel vaak ruzie met virsusscanner. Ach... voor de prijs (70 Euro heb ik er voor betaald) vind ik t een leuk speelding. Op leer doet hij het ook best leuk. Wel vantevoren de laser goed focussen omdat het ene object dikker is dan het andere moet dat met de hand. Dit waren probeersels, uiteindelijk heb ik het op teakhouten lepels van Action gedaan, beetje (olijf)olie er over , zag er prima uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.