Schalen koken.

Th.A.Fransen

Nieuw lid
10 jan 2017
14
0
Beste Roestige spijker,als je de kleur zonder de looizuur verkleuring terug wilt hebben kan je met een oplossing van oxaalzuur(een wit poeder oplossen in water) de schalen weer opfleuren Je hebt genoeg schalen om dit te proberen,het werkt zeker. Vriendelijke Groeten. Tom Fransen
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Peter,

Waarom maak je je zo druk om die schimmel? Als het droog is veeg je de schimmel er zo af... Als ik "vroeger" de droogkamer open deed zag ik soms helemaal geen schalen vanwege de schimmelwolken! het stonk, een enorme muffe lucht maar dat was het enige. Met een doek of een stofzuiger was ik er zo vanaf... Het zijn dezelfde schimmels die ook de slaap veroorzaken, dus een beetje respect is wel op z'n plaats! :)


Oei ik begeef me nu op glad ijs :)

Jazeker heb ik respect voor de schimmels omdat ik niets mooier vind dan mooie tekeningen die schimmels in hout maken.
Maar ik heb slechte ervaring met die groene schimmel ( weet niet hoe deze heet ) Hieronder kun je een foto zien van een kastanje schaal die al een tijdje klaar is.
Deze was behoorlijk dik voor gedraaid en heb deze maanden in een zak laten zitten en niet meer naar om gekeken.
Toen ik hem na een maand of 8 uit de zak haalde zat deze helemaal onder de schimmel (vooral die groene).
Nadat ik de wanddikte zeker 3/4 dunner had gedraaid bleef er nog steeds de sporen van de schimmel zichtbaar. Vooral in het kopse hout is de groene kleur diep ingetrokken.
Misschien zijn er mensen die deze groene "vlekken" mooi vinden... maar ik echt niet.

20170117_184823.jpg
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Vervolg.....

Hallo ik kan het niet laten om toch al een update te geven ;)


Dit is na 1 week in papieren zak.
Er zit schimmel op welke ik met een borstel afpoets.
De schimmel zit alleen op de onbehandelde delen, dus niet op de droge houtlijm.

Bekijk bijlage 58396

Bekijk bijlage 58397


Dan weer terug in de zak.

Bekijk bijlage 58404


Na weer een weekje, alweer schimmel.
Als proef heb ik de schaal behandeld met Bio-ethanol. Ongeveer 2 minuten met zo'n schuurlapje inwrijven.
Hierdoor is de schimmel weg en hopelijk blijft deze ook weg.
De schaal 2 uur laten uitdampen en weer terug in de zak.

Bekijk bijlage 58408

Bekijk bijlage 58412

Dit is een foto van een andere schaal.... maar het is voor het idee.

Bekijk bijlage 58414


Na weer 1 week.
Aanzienlijk minder schimmel... het lijkt te werken.

Bekijk bijlage 58415

En weer een week verder.
Nog altijd geen noemenswaardige schimmel.

Bekijk bijlage 58416

Ook heb ik de schaal elke keer gemeten
( in millimeters )

Week 0 - 370*370 (Mooi rond vanaf de draaibank)
Week 1 - 372*370
Week 2 - 371*369
Week 3 - 371*367
Week 4 - 371*364

Hij/zij begint te drogen en vervormen.


Wordt vervolgd

RS de schimmel van sporen in de lucht die altijd en overal aanwezig zijn groeien waneer de conditie daar goed voor is, namelijk meer dan 20% vochtigheid, zo gauw die daalt to onder de 20% kunnen de schimmels niet meer in leven blijven.

Zie waar gezegd was dat na je koken all schimmels dood waren, is natuurlijk waar, maar zoals Ik al zei, de lucht zit vol van de sporen, en die groeien net zolang als de conditie goed is, maakt niet uit wat je gebruikt om de schimmels te doden, er zijn er nog talloze meer die neer dalen, alleen als de vochtigheid laag genoeg is kunnen de schimmel spore niet meer groeien.

Heb je geprobeerd om in een van de schalen een plank tussen de zijden te zetten om het ovaal worden te verminderen ??
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Tom,

Dus als ik een volgende keer weer heb gekookt en het water is afgekoeld en dus ook de schalen, kan ik de schalen in een badje met een oplossing van Oxaalzuur leggen.
Wat is dan de verhouding oxaalzuur/water ?

Hoi Leo,

Nee ik heb geen plankje gebruikt omdat ik zo min mogelijke variabelen wil hebben in deze test.... maar dat ga ik zeker nog proberen bij een volgende schaal die gekookt is..
Maar jij hebt er goede ervaringen mee.... dus is dit weer een mooi hulpmiddel tegen de strijd der natuur :)
 

Th.A.Fransen

Nieuw lid
10 jan 2017
14
0
Beste Roestigeijker,Ja dat kan,ik los een theelepeltje per 100cc op.Na het opkoken van het hout Is het erg gevoelig voor looizuur ijzer inwerking.Ieder kontact met ijzer geeft direct een zwarte plek.oxaalzuu oplssing is de remedie.Het is al eerder opgemerk maar het insmeren van het natte gekookte hout met houtlijm is onwenselijk de lijm droogt niet en gaat schimmelen.Een koele omgeving en papier en tijd werken het best. Tom Fransen
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Oxaalzuur is vies spul en gevaarlijk, Ik heb het gebruikt en heb nog wat staan, Ik heb het niet in een oplossing gebruikt, maar direct op het hout, met Amerikaanse Eik was het zonder succes moet ik zeggen, omdat Amerikaanse Eik zulke open poriën heeft was het opgeloste ijzer te ver in het hout gedrongen, en Ik kon het er gewoon niet uit krijgen, na enkele pogingen heb Ik het toen maar helemaal zwart gemaakt (Ebonized noemen ze dat ;)).

Wat hier ook veel gebruikt word is Citroen zuur, voor het verwijderen van dat, Ik zelf heb dat nog nooit gebruikt, maar vooral door dit tannin en ijzer veroorzaakte zwarte handen worden er mee gereinigd, je kan dat dus ook uitproberen, en is niet gevaarlijk of duur.

Ik ben het hier dus ook totaal mee eens, {het insmeren van het natte gekookte hout met houtlijm is onwenselijk, de lijm droogt niet en gaat schimmelen, Een koele omgeving en papier en tijd werken het best. Tom Fransen}
 

Th.A.Fransen

Nieuw lid
10 jan 2017
14
0
Oxaalzuur is vies spul en gevaarlijk, Ik heb het gebruikt en heb nog wat staan, Ik heb het niet in een oplossing gebruikt, maar direct op het hout, met Amerikaanse Eik was het zonder succes moet ik zeggen, omdat Amerikaanse Eik zulke open poriën heeft was het opgeloste ijzer te ver in het hout gedrongen, en Ik kon het er gewoon niet uit krijgen, na enkele pogingen heb Ik het toen maar helemaal zwart gemaakt (Ebonized noemen ze dat ;)).

Wat hier ook veel gebruikt word is Citroen zuur, voor het verwijderen van dat, Ik zelf heb dat nog nooit gebruikt, maar vooral door dit tannin en ijzer veroorzaakte zwarte handen worden er mee gereinigd, je kan dat dus ook uitproberen, en is niet gevaarlijk of duur.

Ik ben het hier dus ook totaal mee eens, {het insmeren van het natte gekookte hout met houtlijm is onwenselijk, de lijm droogt niet en gaat schimmelen, Een koele omgeving en papier en tijd werken het best. Tom Fransen}


beste Leo van der Loo, oxaall zuur zit oa in rabarber.Het witte poeder dat je oplost in water in een verhouding 1 op 10 moet je niet in je mond stoppen maar verder is het een srerk zuur.Het wordt voor veel meer geld verkocht als ontwerings water.Als ik mijn gekookt en nog heet hout(laatste keer kersenhout )met koperen klinknageltjes op mijn aanbeeld vastklink heb ik meteen looizuur ijzer vlekken.Om die weg te krijgen kwast ik een oplossing van oxaalzuur in water over de pleken en ze vedwijnen veijwel direct.Bekende met zwarte vlekken in hun eiken parket meestal van ijzeren poten na het nat schoonmaken veroorzaakt adviseer ik ook om met oxaalzuur aan de slag te gaan. Vriendelijke groeten. Tom Fransen
 
Laatst bewerkt:

Th.A.Fransen

Nieuw lid
10 jan 2017
14
0
Oxaalzuur is vies spul en gevaarlijk, Ik heb het gebruikt en heb nog wat staan, Ik heb het niet in een oplossing gebruikt, maar direct op het hout, met Amerikaanse Eik was het zonder succes moet ik zeggen, omdat Amerikaanse Eik zulke open poriën heeft was het opgeloste ijzer te ver in het hout gedrongen, en Ik kon het er gewoon niet uit krijgen, na enkele pogingen heb Ik het toen maar helemaal zwart gemaakt (Ebonized noemen ze dat ;)).

Wat hier ook veel gebruikt word is Citroen zuur, voor het verwijderen van dat, Ik zelf heb dat nog nooit gebruikt, maar vooral door dit tannin en ijzer veroorzaakte zwarte handen worden er mee gereinigd, je kan dat dus ook uitproberen, en is niet gevaarlijk of duur.

Ik ben het hier dus ook totaal mee eens, {het insmeren van het natte gekookte hout met houtlijm is onwenselijk, de lijm droogt niet en gaat schimmelen, Een koele omgeving en papier en tijd werken het best. Tom Fransen}


beste Leo van der Loo, oxaall zuur zit oa in rabarber.Het witte poeder dat je oplost in water in een verhouding 1 op 10 moet je niet in je mond stoppen maar verder is het een srerk zuur.Het word voor veel meer geld verkocht als ontwerings water.Als ik mijn gekookt en nog heet hout(laatste keer kersenhout )met koperen klinknageltjes op mijn aanbeeld vastklink heb ik meteen looizuur ijzer vlekken.Om die weg te krijgen kwast ik een oplossing van oxaalzuur in water over de pleken en ze vedwijnen veijwel direct.Bekende met zwarte vlekken in hun eiken parket meestal van ijzeren poten na het nat schoonmaken veroorzaakt adviseer ik ook om met oxaalzuur aan de slag te gaan. Vriendelijke groeten. Tom Fransen
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
beste Leo van der Loo, oxaall zuur zit oa in rabarber./QUOTE]

Ja, en dus? Daar wordt het niet ongevaarlijker van. Zeker niet in pure vorm. Oxaalzuur niet gewoon niet gezond, en dat geldt in meerdere of mindere mate dus ook voor de groenten waar het in zit. Spinazie bijvoorbeeld, of klaverzuring. Rabarber spant wat dat betreft de kroon (is maar goed dat ik het niet te hachelen vind...). Het is niet voor niks dat er traditioneel kalk, of gemalen eierschalen, aan spinazie werden toegevoegd.

Zo is er meer voedsel dat gekend ongezond is, of althans componenten van niet onbesproken gedrag bevat. Google maar eens op basilicum. Daar eet ik overigens geen hap (zelfgemaakte) pesto minder om ;-)
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
beste Leo van der Loo, oxaall zuur zit oa in rabarber.Het witte poeder dat je oplost in water in een verhouding 1 op 10 moet je niet in je mond stoppen maar verder is het een srerk zuur.Het word voor veel meer geld verkocht als ontwerings water.Als ik mijn gekookt en nog heet hout(laatste keer kersenhout )met koperen klinknageltjes op mijn aanbeeld vastklink heb ik meteen looizuur ijzer vlekken.Om die weg te krijgen kwast ik een oplossing van oxaalzuur in water over de pleken en ze vedwijnen veijwel direct.Bekende met zwarte vlekken in hun eiken parket meestal van ijzeren poten na het nat schoonmaken veroorzaakt adviseer ik ook om met oxaalzuur aan de slag te gaan. Vriendelijke groeten. Tom Fransen

Cyanide zit in planten, en maakt het eten van bijvoorbeeld Amandel pitten niet dodelijk, in pure vorm is het zeker dodelijk.

Oxaalzuur is niet dodelijk waneer je de Rabarber stelen eet, maar in pure vorm is het wel degelijk een gevaarlijk vergif.

Nou jij maakt het van poeder of vlokken en maakt het verdund, zo minder gevaarlijk, Ik heb het hier in pure vloeistof, en ben er wel degelijk heel voorzichtig mee.

What Cyanide is.jpg Cyanide.jpg

What Oxalic Acid is.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Cyanide zit in planten, en maakt het eten van bijvoorbeeld Amandel pitten niet dodelijk, in pure vorm is het zeker dodelijk.

[PEDANTIC MODE on] Cyanide zit niet in amandelen; in (bittere) amandelen zitten stoffen die na inwerking van een enzym, dat ook in amandelen zit, o.a. cyanide vrijgeven. De typische amandelsmaak, die je dus alleen krijgt in bewerkte amandelen (spijs, amaretto, amandelolie) wordt door die stoffen bepaald. In zoete amandelen (de amandelen die wij normaliter eten) zit voornamelijk een variant van die stoffen zonder cyanidegroep - als je daar amandelspijs van maakt krijg je wel het benzaldehyde gevormd dat de typische smaak van bewerkte amandelen bepaalt, maar geen cyanide. In bittere amandelen vind je vooral de variant die bij inwerking van het enzym zowel benzaldehyde, als het ook naar amandelen ruikende (op zich wel maf, dat zowel benzaldehyde als blauwzuur naar amandelspijs ruiken terwijl ze chemisch gezien helemaal niet op elkaar lijken) cyanide/blauwzuur gevormd.

Bittere amandelen bevatten vaak genoeg blauwzuur (vormende stoffen) om bij inname van normale hoeveelheden noten gevaarlijk of zelfs dodelijk te zijn.

Bittere amandelen en perzikpitkernen (nauw verwant aan amandelen en bevatten ook bittereamandelolie) worden wel gebruikt als smaakmaker, in lage hoeveelheden - de smaak van benzaldehyde en cyanide samen is anders dan van benzaldehyde alleen, en daar zijn liefhebbers voor - net als voor kogelvis... Bitterkoekjes worden (werden oorspronkelijk) bijvoorbeeld met bittere amandelen gemaakt (vandaar de naam bitterkoekjes).
[PEDANTIC MODE off]
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
[PEDANTIC MODE on] Cyanide zit niet in amandelen; in (bittere) amandelen zitten stoffen die na inwerking van een enzym, dat ook in amandelen zit, o.a. cyanide vrijgeven. De typische amandelsmaak, die je dus alleen krijgt in bewerkte amandelen (spijs, amaretto, amandelolie) wordt door die stoffen bepaald. In zoete amandelen (de amandelen die wij normaliter eten) zit voornamelijk een variant van die stoffen zonder cyanidegroep - als je daar amandelspijs van maakt krijg je wel het benzaldehyde gevormd dat de typische smaak van bewerkte amandelen bepaalt, maar geen cyanide. In bittere amandelen vind je vooral de variant die bij inwerking van het enzym zowel benzaldehyde, als het ook naar amandelen ruikende (op zich wel maf, dat zowel benzaldehyde als blauwzuur naar amandelspijs ruiken terwijl ze chemisch gezien helemaal niet op elkaar lijken) cyanide/blauwzuur gevormd.

Bittere amandelen bevatten vaak genoeg blauwzuur (vormende stoffen) om bij inname van normale hoeveelheden noten gevaarlijk of zelfs dodelijk te zijn.

Bittere amandelen en perzikpitkernen (nauw verwant aan amandelen en bevatten ook bittereamandelolie) worden wel gebruikt als smaakmaker, in lage hoeveelheden - de smaak van benzaldehyde en cyanide samen is anders dan van benzaldehyde alleen, en daar zijn liefhebbers voor - net als voor kogelvis... Bitterkoekjes worden (werden oorspronkelijk) bijvoorbeeld met bittere amandelen gemaakt (vandaar de naam bitterkoekjes).
[PEDANTIC MODE off]

Yes you are pedantic Henk :rolleyes:, but of course you are right, but still you know what I meant for sure, we do need some stuff that’s actually not very good for us if taken too much or in concentrated form, ........I think :confused:

As it says chemicals that are metabolized to cyanide and I did take some liberties in what I said ;)

attachment.php
 
Laatst bewerkt:

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Nog een update.

Tot nu toe heb ik (bijna) elke week gemeten en vanaf februri ook nog gewogen. .... op verzoek van Toxic ;)

Ik denk dat de schaal klaar is om deze na te draaien.
Als ik goed gemeten heb kan ik een wanddikte van 9 á 10 mm halen.
Hieronder het lijstje met de gemeten waarden.

Screenshot_2017-04-10-14-47-44.jpg

Dus als de schaal idd nu klaar is met drogen is dit binnen 4 maanden gebeurd.
Verder heeft de schaal de hele 4 maanden in een dubbele papieren zak gezeten en in mijn kelder is het rond de 60-70% luchtvochtigheid.
Deze schaal was aan de dunne kant voorgedraaid dus een schaal met 10% wanddikte zal dan wel iets langer drogen dan deze (denk ik)

Tot zover ben ik dik tevreden en zal de volgende keer berichten als de schaal klaar is.

Peter.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Peter,
In de topic van het draaien van een hoed heb je het ook over het koken van werkstukken uit vers hout.
Heb je ook ervaring met kersenhout? Ik heb voor de zomer een aantal schalen voorgedraaid uit zoete kers, maar die zijn allemaal bij het brandhout beland. Na enkele maanden waren ze of één na allemaal zwaar vervormd en gescheurd.
Het drogen is gebeurd in een kist met natte krullen.
Ook een voorgaande poging in de winter was op niets uitgedraaid.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Ja, Kers. Heb ik ook gestoomd en geen problemen.
fruithout vervomt heel erg maar door het stomen... geen probleem.

maar... Hoe heb je de schalen voorgedraaid ?
heb je het hart van de boom 2 á 3 cm weggezaagd ?
hoeveel % wanddikte heb je gehanteerd ?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het hart was er niet in. De barsten beginnen ook aan de buitenkant. Ik had ook een aantal schalen met natuurrand gelaten, en daar is duidelijk te zien dat het hout flink krimpt tov de schors. Wanddikte ongeveer 3 cm voor een schaal van ongeveer 35 cm diameter.
Ik heb nog enkele stukken kers liggen. Hier ga ik de proef mee doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.