Schalen koken.

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo allemaal,

In dit onderwerp wil ik een verslag en de resultaten plaatsen over het koken van mijn schalen.



Dit is de opstelling.... gelukkig had ik nog een aantal bakstenen en van mijn baas heb een olievat gekregen.
Voor het vuur gebruik ik een propaanbrander.
Helaas ben ik de gasfles vergeten te wegen voor gebruik en kan dus niet precies zeggen hoeveel gas ik heb verbruikt.
Maar achteraf kon ik niet veel gewichtsverschil merken in de gasfles... dus valt het verbruik denk ik best mee... ik schat zo'n 5 tot 10 euro.

20161217_093355.jpg


Om het hele opwarmproces te versnellen heb ik heet water uit de kraan gebruikt om het vat te vullen.
Ik denk dat er zo'n 60 a 70 liter water in zit + 7 schalen
Een aantal beuk en een aantal peer.

20161217_100000.jpg

Na zo'n 20 min met de brander op halve kracht was het water aan het koken.
Op ons forum heb ik gelezen dat je voor elke inch (2,5cm) een uur moet koken (ik geloof dat Leo dit heeft geschreven)
Ik heb voor de zekerheid het soepje 2,5 uur laten koken (schalen hebben tussen de 2 a 3 cm wanddikte)

20161217_101848.jpg


Hier een filmpje van het koken https://www.youtube.com/watch?v=IRsjXbChZHI


Buiten is het 6 graden dus ga ik er vanuit dat alles snel zal afkoelen.

20161217_160344.jpg

Voordat we boodschappen zijn gaan doen heb ik de gasfles dicht gedraaid.
Tot mijn grote verbazing was de temperatuur na dik 2 uur boodschappen doen nog 65 graden.

20161217_152123.jpg

Weer 2 uur later nog 30 graden.
Ik heb de schalen eruit gehaald om de buitenkant in te smeren met houtlijm.

20161217_174956.jpg

Zoals je kunt zien zijn de schalen behoorlijk verkleurd. Maar als het goed is zal dit oppervlakkig zijn en naderhand bij het nadraaien snel weg zijn en men weer de originele houtkleur te zien krijgen..... de tijd zal het leren :D

Maar toen ik de schalen bij mijn draaibank had staan zoals op de foto kwam er nog best veel rook/stoom vanaf en was het oppervlak van de schalen binnen no-time droog.
In mijn kelder is het 15 graden.... dus de helft koeler dan de schalen zelf zijn.
Omdat ik bang ben dat dit verschil te groot is en heb ik besloten om de schalen weer terug in de ton met warm water te doen en tot morgen wacht met insmeren.

Dit is het verslag tot nu toe.... wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo.

Er heeft olie in gezeten.
Ik heb de ton heel goed meerdere keren met ontvetter schoon gemaakt. ..... en roestige spijker ben ik niet tegen gekomen :)

Ik weet niet of beuk en/of peer looizuur bevat. .... dan is het misschien een combinatie van de stalen ton en het looizuur wat de verkleuring veroorzaakt.


Het is zondag en het water is nu helemaal afgekoeld.

20161218_134556.jpg

Nu kan het insmeren met verdunde houtlijm beginnen.

20161218_125324.jpg

20161218_130335.jpg

Zo. ...de eerste laag zit er op. Ik ga er vanuit dat deze over 2 uur droog is eN dan kan de 2e laag er op.

20161218_134421.jpg
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Hieronder een stuk wat ik gevonden heb over het koken en verkleuren;

Door het hout te koken worden de cellen en de harsen in het hout soepeler waardoor de cellen makkelijker en vlugger het vocht kunnen loslaten. Tijdens het koken zetten zich aan de buitenzijde van het hout een deel van de aanwezige kleurstoffen af waardoor de tekening van het hout verloren lijkt te gaan maar zodra we het hout weer gaan bewerken zien we dat enkel een dunne buitenlaag van kleur veranderde.

Het drogen van hout door koken heeft een duidelijk aantal voordelen ten opzichte van de natuurlijke droging of de geforceerde droging in droogkamers

De voordelen zijn:

De droogtijd is aanmerkelijk korter;
Micro organismen, zoals b.v. schimmels worden gedood;
Er is aanzienlijk minder kans op droogscheuren;
Over het algemeen kunnen de te drogen werkstukken groter zijn dan bij het gebruik van de magnetron.
Om geen ruzie te krijgen met de keukenbrigade, moet je het koken wel buiten doen want de stank is heel behoorlijk. Ook adviseer ik een grote oude pan te gebruiken omdat de houtsappen de binnenzijde van de pan kunnen verkleuren.


Groet,
Jan
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Ik heb wel eens gezien dat men kleine houten projecten in olie kookt maar dat zal vast meer voor het bewaren ervan zijn.

Erg leuk om je verslag zo te lezen en ik ben erg benieuwd wat je er van vind.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hey Pel... ja daar lijkt het idd een beetje op.

Ronald... ik hou zelf meer van warme houtkleur.. maar misschien wel eens een keertje een schaaltje (met natuurrand) dun klaar draaien en dan met een lading meekoken en kijken wat het eindresultaat zal zijn na drogen (zonder houtlijm :)

Jan.... dankje voor de info. Dus ook de droogtijd zal minder zijn..hmmm dat is ook mooi. Dus kan ik misschien over een half jaar een schaal klaar draaien.

Capricorn... Dat zal idd voor het bewaren zijn. Ik hoop dat dit verslag een soort naslagwerk wordt en dat als de resultaten positief zijn andere mensen deze methode ook kunnen gebruiken.


Vervolg verslag :

Gisteren dus na 2 uur een tweede laag gesmeerd. En vanmorgen zag het er zo uit.
(Behalve die linksonder... ik was begonnen met smeren toen me inviel om een foto te maken :D)

20161219_072758.jpg


De schalen voelen nog best nat aan dus denk ik dat nog tijd heb om een 3e laag te smeren.

20161219_072442.jpg


Dit is de 3e en meteen de laatste laag. Als deze droog is gaan ze allemaal in een papieren zak en hoop ik over een half jaar in dit onderwerp al wat resultaten te kunnen laten zien

20161219_073938.jpg


Ps. De rede dat ik ben begonnen met het koken van deze schalen is de schaal hieronder.
Deze heb ik aan de dunne kant gemaakt (met de EasyCore) net geen 2 cm wanddikte en met een diameter van 37 cm was ik bang dat deze zoveel zou vervormen dat uiteindelijk het een verloren zaak zou worden.
Mijn hoop is dat door het koken deze schaal minder gaat vervormen.
Jurriaan had mij geadviseerd om hem meteen klaar te draaien maar daar had ik niet de tijd voor en dit heb ik nog nooit gedaan. ( ja ik weet het.... voor alles is een eerste keer ):D

20161219_072518.jpg

Nu ik er nog eens over nadenk..... zou het niet zo zijn dat de vervorming toch gaat gebeuren ongeacht wel/niet koken ?

Tot over een half jaar... Peter.
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ook met koken zul je vervorming niet voorkomen, maar mijn ervaring bij kersen is dat het wel minder wordt.Of het genoeg minder wordt om deze toch wel tamelijk dun voorgedraaide schalen nog af te kunnen maken - dat wordt interessant.

Maar je kunt natuurlijk prima elke week alles opmeten en als het te zeer dreigt te gaan vervormen de schaal direct op de draaibank gooien....
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Koken in olie kan, maar vaker wordt paraffine gebruikt. Heel dun gedraaid hout wordt daarin gekookt. Pas op voor oververhitting.
Wordt gedaan bij schemerlampkapjes en houders voor waxinelichtje. Geeft een mooi doorschijnend effect. Wel heel dun draaien voor een optimaal effect.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb dit al eens meer geschreven dacht Ik, Maar OK, de reden voor het koken van schalen/hout in water is om de hout vezels de kans te geven om te langs elkaar te bewegen/glijden, did gebeurd omdat de Lignin (lignine?) die de cellen aan elkaar bind en hout en planten hun stevigheid geven, zacht word (meer zoals dikke stroop), en als er dus spanningen in het hout aanwezig is, dit verminderd word.

Maar het hout is nog steeds nat en als het droogt worden hout cellen nog steeds dunner maar niet korter, zodat het dus nog steeds krimpt in de breedte, dikwijls wel minder omdat er minder spanning in het hout aanwezig is.

Het insmeren zoals hier gedaan is, is bijna overbodig, het drogen duurt dus wel langer hierdoor, cartonnen doos of papieren zakken was/is voldoende.

Beuken hout heeft bijna zoveel tannine als Eiken hout, het ijzer van de ton is veel kans de oorzaak van de donkere kleur, zal toch wel niet zo diep in het hout gaan denk Ik, meer in de kopse kant verwacht Ik.

Om die schaal minder te laten vervormen heb Ik een enkele keer een plankje met afgeronde einden in de breedte van een schaal gezet (past precies) en dat hield de schaal rond, Ik ben altijd bang dat het zal scheuren maar dat gebeurde niet :)
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Koken in olie kan, maar vaker wordt paraffine gebruikt. Heel dun gedraaid hout wordt daarin gekookt. Pas op voor oververhitting.
Wordt gedaan bij schemerlampkapjes en houders voor waxinelichtje. Geeft een mooi doorschijnend effect. Wel heel dun draaien voor een optimaal effect.
Vr.gr. Jan Pranger.

Dat koken in paraffine had Ik nog nooit van gehoord, wel van onder dompelen in een mixture van olie en vernis en verf verdunner, zonder hitte te toevoegen, dit word vooral met NIP (Norfolk Island Pine) gedaan nadat het er slaap in heeft, langdurig proces,

NIP turning and finishing.jpg

Een link die echt wel de moeite waard is.

Ouwe Nederlander verwacht Ik.
http://www.pbase.com/saschagast/woodturning
 
Laatst bewerkt:

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Vervolg.....

Hallo ik kan het niet laten om toch al een update te geven ;)


Dit is na 1 week in papieren zak.
Er zit schimmel op welke ik met een borstel afpoets.
De schimmel zit alleen op de onbehandelde delen, dus niet op de droge houtlijm.

2016-12-26 20.48.56.jpg

2016-12-26 20.49.41.jpg


Dan weer terug in de zak.

20170110_083545.jpg


Na weer een weekje, alweer schimmel.
Als proef heb ik de schaal behandeld met Bio-ethanol. Ongeveer 2 minuten met zo'n schuurlapje inwrijven.
Hierdoor is de schimmel weg en hopelijk blijft deze ook weg.
De schaal 2 uur laten uitdampen en weer terug in de zak.

2017-01-02 09.53.30.jpg

20170116_143056.jpg

Dit is een foto van een andere schaal.... maar het is voor het idee.

20170116_143212.jpg


Na weer 1 week.
Aanzienlijk minder schimmel... het lijkt te werken.

2017-01-10 08.43.50.jpg

En weer een week verder.
Nog altijd geen noemenswaardige schimmel.

2017-01-16 14.57.45.jpg

Ook heb ik de schaal elke keer gemeten
( in millimeters )

Week 0 - 370*370 (Mooi rond vanaf de draaibank)
Week 1 - 372*370
Week 2 - 371*369
Week 3 - 371*367
Week 4 - 371*364

Hij/zij begint te drogen en vervormen.


Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Bedankt voor het delen Peter, vind het reuze interessant, immers meten is weten.

Groet Pel.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Peter,

Waarom maak je je zo druk om die schimmel? Als het droog is veeg je de schimmel er zo af... Als ik "vroeger" de droogkamer open deed zag ik soms helemaal geen schalen vanwege de schimmelwolken! het stonk, een enorme muffe lucht maar dat was het enige. Met een doek of een stofzuiger was ik er zo vanaf... Het zijn dezelfde schimmels die ook de slaap veroorzaken, dus een beetje respect is wel op z'n plaats! :)
 
Ik ben wel bang dat je die schalen veel te dun hebt voorgedraaid...
Hopelijk trekken ze niet te fel krom zodat je ze nog helemaal na kunt draaien, maar ik zou de voglende keer toch een dikkere rand aanhouden(10% ongeveer van de diameter, soms wil ik zelfs nog wel iets meer houden dan 10%)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.