Ringendoos voor ons huwelijk

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
We gaan weer verder met de fabricage van de ringendoos. Voor het bevestigen van de bodem aan het hout boor ik een cirkelpatroon op de boormachine. Het hout is hard, dus boren en tappen zou voldoende moeten zijn. Ik heb er voor gekozen om er helicoils in te zetten. Deze veerachtige spiraaltjes worden veel gebruikt om een beschadigde schroefdraad op te knappen, of om een schroefdraad in een minder sterk materiaal wat sterker te maken. In aluminium bijvoorbeeld kun je het prima toepassen als er een bout met regelmaat in en uit gedraaid moet worden. Het is een beetje een metaalbewerkers aanpak, maar ja, dat is ook wat ik in het dagelijkse leven ben. Het komt de kwaliteit en fabricage van de ringendoos alleen maar ten goede.

Hier wordt het cirkelpatroon geboord op de coördinatenboormachine:

16-Boren bodem.jpg

Hier worden de gaten met de speciale helicoiltap getapt:

17-Tappen bodem.JPG

Hier de close-up met de gemonteerde helicoils:

18-Bodem close up.JPG

Hier de bodem van de ringendoos gemonteerd met inbusboutjes:

19-Bodem gemonteerd.JPG

Met de bodem gemonteerd kan de ringendoos weer op de machine geplaatst worden. De RVS bodem is hier prima in de klauwplaat te klemmen, waardoor de zaak stevig vast zit voor de tweede kant. Eerst de doos op dikte gemaakt, en daarna de schuine kant eraan gezet. Ook de binnenkamer is hier gedraaid. De ronding van het deksel wilde ik graag doorzetten in het hout, maar ik heb geen beschikking over houtbeitels. Vroeger werd er ook wel eens metaal gestiggeld, met een leunspaan. Dat mag tegenwoordig niet meer, en de leunspaan voor de draaibank hebben we ook niet meer. Hier heb ik geïmproviseerd. Een stang in een beitelhouder als leunspaan, en de oude stiggel van thuis mee genomen. De arbeidsinspectie moet nu even weg blijven:cool:. Voor houtdraaien is het nog steeds de normaalste zaak van de wereld, voor metaal uit den boze.

Er hoeft gelukkig niet veel materiaal te worden weg gedraaid met de hand, en dat is uitstekend gelukt op deze manier.

Hier staat de doos op de draaimachine:

20-Draaien doos tweede zijde.jpg

De flauwe ronding is hier goed te zien:

21-Draaien doos tweede zijde.JPG

Op deze foto is de geïmproviseerde leunspaan te zien die hier bovenop de draaimachine staat:

22-Draaien doos gereed.JPG

Na het schuren van de tweede zijde is de doos klaar voor de afwerking. Het kussentje voor de ringen moet nu thuis geknutseld gaan worden, evenals het in de olie zetten van het hout.
Dit voor de volgende keer!
 
P

Pel

Guest
Bedankt William, voor de tip van de helicoils, ik had er nog nooit van gehoord.

Groet Pel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Het gaat prachtig worden William, goed idee van die helicoils.
Wat je zegt; op zich zou boren en tappen ook voldoende zijn maar dit is een wel een hele speciale opdracht natuurlijk. :)
De foto's doen me denken aan de tijd dat ik zelf achter de bank stond, leuk hoor!
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het laatste deel van dit verslag. Hier wat meer over het kussen en de afwerking.

Voor de afwerking had ik wat meer informatie nodig om een goede keus te kunnen maken. Aangezien kennis je nooit in de weg zit, vond ik het nuttig om hier wat extra tijd en moeite in te steken. Ik heb mij daarom opgegeven voor een houtolieworkshop van de Cokerije. Deze worden met regelmaat gegeven, en hierin wordt dan het een en ander uitgelegd over de verschillende soorten afwerking, zowel met lak als met olie. Ook de verschillende soorten olie die een ander resultaat geven worden hier belicht. Het is een hele zit, maar ik vond het reuze interessant. Het is ook hier, dat ik het besluit heb genomen om voor een natuurlijke afwerking te gaan. Dus niet matter of glimmender maken van het hout, maar de afwerking die na het schuren over bleef wilde ik behouden. Het is juist die afwerking, waarbij de natuurlijke glans en structuur van het hout het ringendoosje zijn uitstraling geeft, althans dat is mijn idee erover.

De afwerking is met verbeterde houtolie gebeurd, dit is pure tungolie van de Cokerije. De eerste laag is met 30% white spirit verdund om het dieper in te laten trekken, en daarna met pure tungolie nog twee maal verzadigd. Dit was voldoende voor het cocobolo om geen olie meer op te nemen.

Voor het mooi opbergen van de ringen wilde ik graag een klein kussentje in de doos maken om de ringen netjes op zijn plek te houden. Dit bleek niet eenvoudig. Alle kennissen en familieleden hebben de lapjesmanden en bakken tevoorschijn gehaald om een geschikt stukje stof te vinden. Zowel kleur als soort stof bleek moeilijk te vinden. Uiteindelijk hebben we bij onze goede vriend die ook het bruidsboeket voor ons heeft gemaakt de juiste stof gevonden. En dan, lijmen, naaien, spannen, schuim snijden, pfft. Ik ben 4 uur bezig geweest voor 1 kussentje, wat een t####ngklus. Je kan beter een stuk hout schaven, dat schiet meer op.

Uiteindelijk is ook dit gelukt, of het lang mee gaat moeten we nog zien, maar voor de bruiloft zaten de ringen in ieder geval netjes.

Hier het kussentje zonde ringen:

23-Kussen.JPG

En hier het kussentje met de ringen:

24-Kussen met ringen.jpg

Hier nog een keer de deksel en de doos zonder het kussen:

25-Eindresultaat.jpg

En zo ziet de doos er dan uit met het deksel erop:

26-Eindresultaat.jpg

Hier de doos na de ceremonie door de fotograaf vastgelegd:

27-Einde.jpg

Natuurlijk is het ook leuk om te zien dat de ringendoos ook daadwerkelijk is gebruikt. Op 1 september van dit jaar was het dan zo ver, wij gaan trouwen. Voor de binnenkomst bij de ceremonie hadden wij twee bruidsmeisjes die voor ons uit liepen. De meisjes zijn de oudste dochters van goede vrienden van ons. De een droeg een mandje met bloemblaadjes, de ander had de eer om het ringendoosje binnen te brengen en aan de trouwambtenaar over te dragen. De jurkjes en jasjes van de bruidsmeisjes zijn door mijn (bijna)vrouw en mijn moeder samen geheel zelf gemaakt. Het meisje dat de ringendoos droeg, is diabetes-patiënte, en voor de insulinepomp is een speciaal zakje op de jurk gemaakt.

Hier de binnenkomst bij de trouwceremonie:

28-Bruiloft binnenkomst.jpg

De trouwambtenaar was erg onder de indruk van mijn knutselwerk. Ze begon de ceremonie dan ook met het laten zien van de ringendoos. Daar waren wij eigenlijk door verrast, maar leuk was het natuurlijk wel.
Hier de ambtenaar met de ringendoos:

29-Start ceremonie.jpg

En als je dan ja hebt gezegd, worden ze natuurlijk uit de doos gehaald, de ringen:

30-Ceremonie Ringen.jpg

Omdat ik ook aan het bruidsboeket en de corsage een persoonlijk tintje wilde geven, heb ik besloten hier ook wat voor te maken. Het handvat van het bruidsboeket is normaal dun plastic, daar heb ik een houten huls omheen gemaakt. Voor de corsage heb ik een conisch houdertje gedraaid, waar in de achterkant een magneetje is gelijmd om hem vast te zetten. Een tweede magneetje in de corsage zelf zorgde ervoor dat deze niet om kantelde op het revers van mijn pak.

Hier het bruidsboeket met het zelf gedraaide handvat:

31-Bruidsboeket.jpg

En hier de corsage met de conische houten houder:

32-Corsage.jpg

Dit was het verslag van de fabricage van de ringendoos. Het was voor mij in ieder geval een bijzonder project, waar ik aan begonnen ben zonder dat ik wist of het allemaal wel ging lukken.
Met een succesvolle huwelijksdag hebben we hier een mooie herinnering om op terug te kijken.
 
P

Pel

Guest
William en echtgenote, het is een prachtig plaatje geworden, het paarse bruidskleed is misschien gewaagd maar zeer mooi, vooral met dat kant, evenals de twee beeldige bruidsmeisjes. Daar mag jou vrouw en jou moeder best trots op zijn dat ze dat met naald en draad gemaakt hebben. Van harte gefeliciteerd met jullie huwelijk.

Groet Pel.
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
William, wat een geweldige persoonlijke post heb je er van gemaakt!! Een prachtig verslag en een schitterend werkstuk, van harte gefeliciteerd en nog heel veel jaren samen, gezond en gelukkig!!

jaap
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nog gefeliciteerd met jullie huwelijk en wat een leuke post zo bij elkaar!
M'n complimenten voor de ringendoos (en de houten houders ook) het ziet er geweldig uit.
Je zou ook ontwerper/designer kunnen worden van dit soort dingen, als ook persoonlijke sieraden enz ook al ben je nu happy met je werk.
Ik denk echt dat als je er de nodige aandacht aan geeft, een verzorgde site vergezeld van foto's van de werkstukken dat je wel'ns best wat klanten zou kunnen krijgen.
Ik zou zo gauw geen site weten waar je een persoonlijke ringendoos kan kopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.