Markeermesjes

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
Onlangs had ik een stuk eiken hout vanuit mijn werk meegenomen om het schaven op te oefenen.
Maar ja.. om daar nou alleen maar op te schaven :p Uiteindelijk waren 2 kanten dus ook haaks en recht geschaaft (whoehoe ) uiteindelijk dus stuk afgezaagd voor de twee markeermessen.
De mes zelf is gemaakt uit de beitel een hele cheapie cheapie schaaf.. (zo'n schaaf gemaakt uit een stuk gevouwen stalen plaat )

Anyhow zo zijn ze geworden
Markeermesjes.jpg
De bovenste (met het korte mesje) is de eerste die gemaakt is. De tweede is naar mijn gevoel vrij goed gelukt. (er zijn uiteraard nog wel verbeter punten.. zoals dat streepje weghalen :) )
Nog wel een aantal vraagjes.

Ik heb de mesjes bevestigd door het pen gedeelte eerst doormidden te zagen en dan met het mesje weer te verlijmen.
Is het normaal dat je de lijn altijd blijft zien?

Ik heb de mesjes afgewerkt met gekookte lijnzaad olie. Maar moet je voor het behandelen met Olie het hout nog schoonmaken met bepaald spul of is op schuren tot 240/400 genoeg?
 
P

Pel

Guest
Ik vind de onderste het mooiste, ik denk ook dat die het handigst in het gebruik is, om dat je het mes langer hebt gemaakt kun je makkelijk in de hoekjes.

Groet Pel.
 

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
Bedankt voor de complimenten :) altijd fijn om even te horen dat iets gelukt is :)

De bovenste markeermes heeft een hoek van ongeveer 75graden, het onhandige hiervan is dat je de mes bij recht omhoog moet houden om te kunnen markeren. De tweede mes heeft een hoek van ongeveer 50 graden, en dat is voor mij precies de juiste hoek. Daardoor kan je markeermes dus als een pen gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.