houtsoort Workbench Project

TryFal

Nieuw lid
7 apr 2015
17
0
Hallo mede forumleden,

Ik sta op het punt een werkbank voor mezelf te gaan maken en wel een Roubo. Nu ben ik mij aan het orienteren op het hout.
Ik heb hier al wat rond gesnuffeld maar nog niet echt een antwoord kunnen vinden omtrent houtsoorten voor een werkbank.

Het liefst zou ik hem van Eikenhout willen maken. Vind dit schitterend hout (ook de kleur), duurzaam en kosten zijn voor mij toch niet van belang.

MAAR...nu is er ook een groot nadeel aan eikenhout, kan sneller splinteren dus als er gereedschap op valt is je blad waarschijnlijk niet meer glad of er is een hap uit.

Wat is jullie expertise hierin? Ik wil namelijk een beetje afwijken van de standaard Maple en Ash voorbeelden. Misschien vraag ik het onmogelijke, maar daarom waardeer ik jullie kennis en input hier altijd! Dus graag hoor ik ideeën of tips die jullie mij kunnen geven omtrent hout soort.

Dit was mijn voorbeeld waarom ik voor Oak wilde gaan:
9.jpg

mvg,

Emiel
 
P

Pel

Guest
Gestoomd beuken, een van de fijnste houtsoorten om mee te werken?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Atmoz

Actieve deelnemer
P

Pel

Guest
Mooie werkbank Atmoz, daar ga je nog heel lang plezier van hebben, onverslijtbaar.

Groet Pel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik ben van plan deze winter ook een werkbank te maken, die ga ik maken van de resten hout die in mijn werkplaats voorhanden zijn, idee van van Frank Klausz. Dat wordt dan bij mij dan een Robinia bovenblad en een grenen onderstel. Ik zou me over je keuze voor eiken geen zorgen maken.

Fons
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Eiken werkbank moet prima kunnen. Mijn werkbank moet nu echt eens een nieuw blad hebben, zou ook wel een eiken blad willen maar dat past niet in het budget ben ik bang.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik kan het ergens wel begrijpen owv de kostprijs, de vele uren arbeid en de schoonheid ervan.. Maar hoort een werkbank uiteindelijk niet een werkbank te zijn? Beschadigingen ga je door de jaren heen toch niet kunnen vermijden lijkt me. Verder ben ik erg onder de indruk van de twee voorbeelden op je foto, de kleur/afwerking is echt geweldig mooi! Mijn stem gaat ook gewoon naar eik dus :)
 

tuoh

Oud hout
Traditioneel is DE houtsoort voor werkbanken inderdaad Beuk, maar andere oplossingen zijn ook mogelijk hoor. Heb hier zelf een werkblad liggen gemaakt uit Yellow Poplar, dat geeft ook geen krimp. Mijn andere werkoppervlakken zijn zelfs opgebouwd uit Mdf:p Zeer duurzaam na een paar laagjes lijnolie, werk er al dertig jaar op trouwens.
Als het wat "decadenter" wat wezen en prijs niet echt een issue is kan je zelfs opteren voor Kersen, is een heel mooie en geschikte houtsoort voor deze toepassing:D
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Als het goed is zijn vrijwel al je gereedschappen harder dan willekeurig welke houtsoort. Dit betekent dat, welk hout je ook gebruikt, als je er een beitel op laat vallen er een beschadiging optreedt. Dit betekent niet dat er gelijk splinters uitspringen of zo, maar dit ga je niet voorkomen. Het is natuurlijk wel zo dat de beschadiging dieper en zichtbaarder zal zijn in een bank van balsahout (zou ik niet gebruiken overigens) dan in azobe.

Dat gezegd hebbend; eiken is een relatief harde houtsoort en is vanuit dat oogpunt prima geschikt voor een werkbank. Als je dat mooi vindt, en het geld geen probleem is, zou ik er gewoon voor gaan.

Groetjes,

Tom
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Mijn werkbank heeft een eiken blad en een essen onderstel en dat gaat prima.
Beuken is veelgebruikt maar het belangrijkste is dat je zorgt voor massa.
Dus een stevig onderstel en lekker dik blad.
Maar als ik de foto zie dan ga je daar niet op besparen.
Er zijn velen die het blad vastmaken aan het onderstel maar de mijne ligt los er bovenop.
Dat kan best als je genoeg massa hebt.
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Waar ik aan denk bij het ontwerp van een werkbank is dat het blad licht van kleur is, dan is beuk het meest geschikt. Maar ik vind dat de delen in de buurt van bankschroef wel van een iets hardere houtsoort zoals padoek oid kunnen.
 

treehugger

Nieuw lid
15 jan 2017
17
0
Beste Trefall,

Tja, ik ga er ook aan een roubo beginnen en heb vele vragen natuurlijk. Maar, allereerst hoe staat het met jou werkbank en heb je foto's ?

laat me iets weten

Philip
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Ik ben zelf aan het knutselen aan een werkbank in beuk!
En zoals hierboven gezegd, je gaat je werkbank sowieso wel eens beschadigen, dat hoort er gewoon bij !
 

treehugger

Nieuw lid
15 jan 2017
17
0
Beste DeCrow,

ben je een roubo aan het maken? Indien ja , wat kost het aan hout ongeveer ?
Beuk of eik of essen ik ben er nog niet uit of gewoon vuren een vriend heeft nog wat Noorse Larynx liggen blijkbaar het is wel constructiehout .... dus misschien niet ...
 

Lei Olischlager

Actieve deelnemer
22 mrt 2018
32
0
Sittard
Emiel,
Ik zou, uit ervaring, kiezen voor Essen of nog beter Hard Maple. Als Essen te droog is, is het moeilijker te verwerken, vandaar mijn voorkeur voor hard maple.
Succes
Lei
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Geen roubo neen. Het verhaal is dat ik ooit, voor ik begonnen ben met houtbewerking, eens toevallig een beuken werkblad kon kopen. Daar heb ik dan poten voor gekocht en in geschroefd. Het was meer een soort knutseltafel eigenlijk. Nu ik begonnen ben met het stevigere werk heb ik ook een steviger tafel nodig, ik ga dus in eerste instantie de constructie op punt zetten, evenals een paar bankvijzen.
Ik heb geen idee wat dit me gaat kosten (ga er nu pas aan beginnen), maar weet dat ik via de avondschool aan gunstige tarieven beuk kan kopen, dus die prijzen zullen niet relevant zijn voor jou.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Christopher Schwarz van oa https://blog.lostartpress.com zegt dat vele houtsoorten geschikt zijn voor een Roubo bank en heeft daar ook nogal wat workshops over gegeven waarbij deze banken van dik eiken gemaakt werden, zie genoemde blog. Een grote voordeel van zeer dikke bladen is natuurlijk dat je deze vele malen opnieuw kunt vlakken, waarna je weer een zo goed als nieuwe werkbank hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.