buro achtjes

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Beste allen,

Werken jullie ook met buro achtjes? Om tafelbladen krimpvrij te monteren?
Waar komen jullie die dan?
De plekken die ik nu heb gevonden verkopen ze per heeeeeel veel.. of 4 en dan erg druk..
burau achtje.jpg

Ik hoop dat jullie ergens goede ervaring bij hebben
 
Laatst bewerkt:

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Wellicht een stomme vraag, Maar hoe werkt zoiets?

Met vriendelijke groet,
woody
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik ben ook wel benieuwd.... 1 kant verzonken gat, andere kant misschien ook, maar dan van de andere kant... Hoe gebruik je dit, en waarom?
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Zie hier de uitleg, ik heb gekozen voor deze methode omdat ik in een tafelblad maar heel weinig ruimte heb voor bladwervels of iets dergelijks.
Deze passen in een krappe ruimte.
Ze kunnen dus een beetje roteren als het hout werkt. En je zou de schroeven moeten gebruiken die ook nog iets ruimte hebben in de gaten.
Ik zie verschillende boodschappen over dit type bladbevestigingen.. ik ga ze een kans bieden...

filmpje is trouwens niet heel erg correct.. ik hoop dat de 8tjes wel beweging toelaten.. maar hun ontwerp, het blad zo strak tegen de poten.. dat vertrouw ik nog minder..
 
P

Pel

Guest
Inderdaad Nico het blad ging erg krap tussen de poten, als het maar het geringste gaat werken trekt het m.i. die pocket hole schroeven los.

Groet Pel.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Pel, hoe vind jij verder de 8tjes? Geloof je erin.. of denk je dat er niet goed zal functioneren??

Inderdaad Nico het blad ging erg krap tussen de poten, als het maar het geringste gaat werken trekt het m.i. die pocket hole schroeven los.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Ik heb altijd met klosjes gewerkt die je tegen het blad schroeft en op de zijkant in een groef vallen, dan kan het blad alle kanten op werken. Met die achtjes moet je een dunne schroef gebruiken zodat het blad kan werken, voor een dun tafelblad ± 25 mm dik zal het wel werken met die achtjes, maar met zo'n groot dik eikenblad heb ik er toch een hard hoofd in?

Groet Pel.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ik heb laatst een paar bladen gemonteerd met bladklemmen. Geeft voldoende mogelijkheden tot werken van het hout.
Onder andere per stuk te koop bij Baptist.
bladklem.jpg

Succes,

Tjeerd
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
volgen mij werken die achtjes als volgt.

je monteert ze onder 45 graden op het kader tussen de poten (allemaal de zelfde kant op.)
dan leg je het blad er op
en maakt het vast door schroeven in de het andere gat van de achtjes te draaien.

als het blad uitzet of krimp veranderd de hoek die de achtjes met het kader maken.
als de gaten 3 cm uit elkaar zitten heb je ongeveer 1 cm per achtje speling
zonder dat je ruimte bij de schroefgaatjes nodig hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.