Freeshulpstuk voor tandverbinding en zwaluwstaartverbinding?

Jacques

Nieuw lid
4 jul 2010
6
1
Goedemiddag,
Ik ben op zoek naar een frees hulpstuk om een tand-verbinding te maken voor de lengte en breedte verbinding van
10 eenvoudige opberg bakjes. De bakjes komen in de lades van lade-blokken en zijn ongeveer 20 cm lang, 35 cm breed en 10 cm hoog. Het hout heeft een dikte van ca. 10 -12 mm.
Een mogelijkheid is het zwaluwstaart frees hulpstuk van Wolfcraft (4270000).
Heeft iemand daar ervaring mee?
Zijn er andere hulpstukken tot ongeveer € 100,- met vergelijkbare mogelijkheden?

Met vriendelijke groeten, Jacques
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik heb deze ooit eens gekocht. Het werkt heel behoorlijk als je eenmaal de gebruiksaanwijzing hebt doorgeworsteld. Het is natuurlijk niet te vergelijken met de grote jongens als Leigh of Festool. Maar zeker voor tandverbindingen is hij goed te gebruiken. Zwaluwstaarten zijn alleen verdekt te maken en alleen in hout van 16-22mm. Tandverbindingen vanaf 10mm.

Ed
 

Jacques

Nieuw lid
4 jul 2010
6
1
Ed,

Dank je voor de info.
De gebruiksaanwijzing vind ik niet makkelijk te lezen. Ik heb de video van het product een paar keer bekeken en daardoor het ik een idee / voorstelling van hoe je het gereedschap behoort te gebruiken.
Als er geen andere mogelijkheden van die prijsklasse zijn, dan ga ik deze kopen.

Met vriendelijke groeten,
Jacques
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
ik heb laats ook zo hulpmiddel gezien bij CMT orange was rond de € 180,-- maar ik geloof dat je dan wel een betere kwaliteit heb, wil je meer info hebben dan hoor ik het wel.

tendotools heeft er ook één prijs rond € 100, --
 

Jacques

Nieuw lid
4 jul 2010
6
1
Hans,
Heeft Tendotools een freeshulpstuk voor tandverbinding?
Met vriendelijke groeten,
Jacques
 
A

Anonymous

Guest
Ik wil hier even inhaken.

Voor de liefhebber heb ik een Origineel Elu zwaluwstaart hulpstuk staan.
Het ding is zwart met oranje,en er kan ca 300mm tussen de klemmen.
Dikte zal ca 25mm zijn wat ie kan klemmen.
Geen kopieerring,of freesje of gebruiksaanwijzing.
Hij zal gepoetst moeten worden ;)

Hij mag weg voor een goed bod,zeg vanaf 55 euro?

25q7qkz.jpg
 

Jacques

Nieuw lid
4 jul 2010
6
1
@ Hans,
Dank je wel voor het document.
@ Rick,
Het hulpstuk van de Axminister lijkt op het hulpstuk van Tendotools en ziet op het beeldscherm wat steviger uit dan de Wolfcraft. Uit de reacties van kopers lijkt de prijs / kwaliteit verhouding prima (en ze hebben verder de gebruiksaanwijzing wat verbeterd.)
Als ik het goed begrijp wordt een breedte van 12,6 mm gebruikt. Een breedte van 10 mm ziet denk ik mooier uit...
Ik denk dat ik voor de Wolfcraft ga.

Jacques
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik heb die van Wolfcraft gehad en was er niet echt over te spreken, je kan de mal alleen gebruiken i.c.m. wolfcraft freesjes en die zien behoorlijk aan de prijs (en snel bot) De kopieerring die er bij geleverd wordt is een drama om gecentreerd op je bovenfrees te krijgen en ik kreeg de indruk dat ik zonder ervaring sneller was met een handzaag en een beitel. Als ik weer een mal zou kopen zou dat toch zoiets worden als CMT of Tendotools.

mvg
Patrick
 

Woodex

Nieuw lid
24 mei 2013
5
0
Elu hulpstuk

Ik wil hier even inhaken.

Voor de liefhebber heb ik een Origineel Elu zwaluwstaart hulpstuk staan.
Het ding is zwart met oranje,en er kan ca 300mm tussen de klemmen.
Dikte zal ca 25mm zijn wat ie kan klemmen.
Geen kopieerring,of freesje of gebruiksaanwijzing.
Hij zal gepoetst moeten worden ;)

Hij mag weg voor een goed bod,zeg vanaf 55 euro?

25q7qkz.jpg

Ik wil deze mal graag van je overnemen, ik heb de betreffende ELU machine thuis, waarmee ik met deze mal kan werken.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Ik kan het niet laten, maar wil het toch gezegd hebben: vormen zaag en bijtel geen werkbaar alternatief? Maw, zwaluwstaarten met de hand maken? Het gaat om maar tien kistjes. Als ik het zo lees, dan zijn de goedkopere hulpstukken eerder speelgoed dan gereedschap en de betere, lees duurdere, niet verantwoord voor de kleine oplage.
De voldoening als de kistjes eenmaal gemaakt zijn krijg je er gratis bij;).
Groetjes,
Pascal
 

Woodex

Nieuw lid
24 mei 2013
5
0
zoek op Mattias Wandel youtube.
onthoud de praktische stelling dat lijm sterker is dan hout.

Vroegher, toen beenderlijm de standaard was, werd hout (met name ladefront en achterkant) door een zwaluwstaart bijeen gehouden).
Tegenwoordig is lijm sterker dan hout, dus bij spanning breekt een zwaluwstaart verrbinding sneller,
doordat je de nerven doorsnijdt en dus het hout zwakker maakt.
Bij oude stoelen kwam de verbinding (pen) los bij het wippen op een stoel, tegenwoordig breekt de stoel waar de pen in de poot steekt.

lijm is sterker dan
 

Woodex

Nieuw lid
24 mei 2013
5
0
Ik vind meubels zonder lijm nog steeds mooier,
maar het idee dat een meubel van lijm sterker kan zijn dan een houten meubel ga ik niet als onzin betitelen.
Ik heb al de nodige breuken van hout gezien, waar de lijm heel bleef....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.