Keukentafelblad van gefineerd multiplex

bloezzy

Nieuw lid
10 jan 2010
4
0
Ik ben van plan een nieuwe eiken keukentafel te maken.

Nu wil ik voor het tafelblad twee platen eiken gefineerd multiplex op elkaar lijmen (2x 18 mm) om zo een mooi dik blad te krijgen van 36 mm. De randen wil ik afwerken met fineerband. Het tafelblad wordt ongeveer 1 meter bij 1,40 meter.

Is dit sterk en slijtvast genoeg als ik het blad daarna ook enkele malen blank aflak? En welke lijm kan ik het beste gebruiken om de platen te verlijmen?

Het onderstel is gewoon vrij standaard.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik ga ervanuit dat je met fineer "echt" fineer bedoeld. Hout dus en geen kunststof. Dit kan je met gewone houtlijm verlijmen. Met meerdere lagen lak zal het met de slijtvastheid wel meevallen. Als er echter een beschadiging optreed heb je wel een probleem om dit weer goed te krijgen denk ik. Ik fineer regelmatig zelf dingen, maar gebruik ook wel eens voorgefineerde platen. Normaal los fineer is ongeveer 0.7 mm dik. het fineer op deze platen is echter nog niet de helft zo dik ! De platen zijn bij aflevering al zodanig glad dat je nauwelijks hoeft te schuren. Als je ooit echter je tafel noodgedwongen wel eens moet schuren zit je in no time door de toplaag heen. Een ander probleem wat zou kunnen optreden is het op den duur afbreken van de kantenband op plaatsen waar je met je onderarmen op de tafel zit.


Ed
 

bloezzy

Nieuw lid
10 jan 2010
4
0
Ik bedoel met fineer inderdaad echt hout.

En als ik ipv kantenband dunne eiken latjes er als een soort lijst (hoeken onder verstek etc.)eromheen lijm. Zou dit goed kunnen? Of kunnen die latjes op den duur gaan werken?
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Zo doe ik het meestal ook. Latjes van 5 mm zijn al voldoende dik om het probleem van uitbreken te voorkomen. De dikte is natuurlijk ook een kwestie van smaak. Bij deze dikte zal werken ervan geen probleem zijn.

Ed
 
A

Athanor

Guest
Kun je dan misschien goedkoper werken met 1 gefineerde plaat en 1 ongefineerde plaat eronder lijmen? Bij een goede houthandel kun je waarschijnlijk ook een dikke (38mm) plaat tweezijdig laten fineren. Kost wat levertijd maar ook wel handig. Eventueel kun je ook kiezen om alleen de randen op te dikken.....

Succes!
Fons
 
A

Anonymous

Guest
Waarom ga je niet eens bij een gebruikte meubel handel kijken?
Ik doe dat zelf ook wel eens als ik wat eiken ofzo nodig heb.
Met een beetje moeite en tijd kun je vaak voor weinig een mooie tafel maken
van gebruikt materiaal.
De handel in gebruikt eiken heeft vaak veel spul op voorraad waar ze wel
vanaf willen voor weinig.


:cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.