Werking Festool centreerboor adres voor euroschroeven

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Aan de interieurbouw of gereedschapmakers onder ons: Festool veroopt een centreerboor waarbij expliciet wordt gemeld dat deze absoluut centrische gaten maakt, ik zou zeggen dat dat voor alle boren zou moeten gelden, wie weet waarom deze speciaal is en anders dan anders zou moeten werken?

De festool beschrijving:
• Maakt absoluut centrische boorgaten en daarmee exact afgestelde beslagen en ladegeleiders mogelijk
• met diepte-begrenzing voor 5 mm Euro schroeven



Die dieptebegrenzing snap ik wel, maar is nou de vorm van de boor zo dat de gaten anders worden als anders of is er een andere verklaring?

2e vraag, wie weet een goed adres om de genoemde euro schroeven (online) te kopen?

Scheppie

Attached files
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
@Scheppie,
Ervaring heb ik hier niet mee, maar mijn idee is dit:
Om beslag te bevestigen wil je door de bevestigingsgaten heen boren (alleen dan zitten ze exact op de goede plaats) Alleen moet je kleiner boren dan het gat groot is, dus hoe krijg je de boor dan precies in het midden? Het lijkt me, kijkende naar de afbeelding, dat Festool dit heeft opgelost door een schacht waarin de boor zit, dan zal deze schacht dus precies in het bevestigingsgat passen en de (kleinere boor) hierdoor gecentreerd worden.

Als ik het mis heb kan een ervaringsdeskundige ons vast verder helpen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Hoi, ik snap wat je zegt maar volgens mij moet er een andere verklaring zijn. Wat jij zegt heb ik ook overwogen maar lijkt mij niet logisch.

Hopelijk is er een ervaringsdeskundige?
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Scheppie zei:
Hopelijk is er een ervaringsdeskundige?
Heb ervaring, weliswaar niet met het specifieke Festool ding, maar met een merkloze variant. Het werkt precies zoals Frank zegt. De mantel centreert in het beslag en dus komt het gaat ook in het midden. Werkt prima. Als je (net als ik) vroeger altijd veel schietgebedjes deed opdat alle gaten exact in het midden uitkwamen, wil je niets anders meer.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik heb eenzelfde soort boor van Makita. De werking is als volgt: Op de foto lijkt het alsof de boor gewoon uitsteekt. Deze zit echter in een schacht die aan de voorzijde konisch is. Dezelfde konusvorm als de gaten in scharnieren en ladegeleiders hebben. Het is nu de bedoeling om het scharnier of de ladegeleider op de juiste plaats op je werkstuk te houden of vast te klemmen. Dan zet je de schacht van de boor op het gat waar je de euroschroef of iedere willekeurige verzonken schroef wil hebben. Door de konische vorm van de huls zit deze altijd in het midden van het gat. Door te drukken komt de boor naar buiten. Het gat zal keurig gecentreerd zijn. Tenzij je de boormachine heel erg schuin houdt. Ik weet niet wat het spul kost, maar het merk Piranha, verkrijbaar bij de meeste bouwmarkten, heeft deze boren ook, weliswaar zonder diepteaanslag.
Hopelijk is eea duidelijk.

Ed
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
De makita boren die ik heb zijn ook voor de engelse of amerikaanse markt. Nadeel hiervan is dat de boortjes die gebruikt worden geen mm maten maar inch maten hebben. Als je een keer een boortje breekt is het moeilijk een passend exemplaar te vinden. Dus gelijk een paar reserve boren meebestellen!

Ed
 

WR1944

Oud hout
Het lijkt me dat die Festool centreerboor speciaal gemaakt is om de gaten voor de 5 mm Euro schroeven in spaanplaat e.d. voor te boren. Als ik de foto goed bekijk lijkt me de tip iets taps toe te lopen. De dunne huls om de boor past dan precies in het verzonken gat van het te bevestigen onderdeel. En de vaste diepte-aanslag is daarom ook op die Euro schroeven berekend.
Er zijn ook centreerboren van andere leveranciers die voor bijvoorbeeld scharnieren of deursloten zijn bedoeld. Die werken volgens het zelfde principe, alleen kan je daar dieper mee boren en kan je uit verschillende diameters kiezen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Scheppie zei:
Hoi, ik snap wat je zegt maar volgens mij moet er een andere verklaring zijn. Wat jij zegt heb ik ook overwogen maar lijkt mij niet logisch.

Hopelijk is er een ervaringsdeskundige?

Aan de reacties te zien toch logischer dan het mij leek / lijkt :( Ik vind het best gek om iets op de plaats te houden en er dan doorheen te boren, klemmen van ladegeleiders ook best omslachtig. Misschien maar eens proberen.

Scheppie
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
Euroschroeven zijn er in 2 maten nml 5 mm en 6,3 mm (1/4"). Je moet dan zeker weten dat je de schroeven van 6,3 hebt anders houdt de schroef het niet zo lang vol (5mm schroef in 5 mm boorgat).
Bij mijn LR32 van Festool gebruik ik altijd een 4 mm boorfrees voor het maken van gaten voor de 5mm schroeven, deze koop ik altijd bij Praxis. Nadeel is wel dat ze door de gaten van sommige ladengeleiders vallen. Je kunt zo ook bij verbindingsbeslag kopen dan kun je wel de 6,3 mm versie kopen.
Wie weet er trouwens een adres waar je dwarsmoeren kunt kopen van 8 of 10 mm, ik heb deze nodig om een bed te maken.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
demuis zei:
Euroschroeven zijn er in 2 maten nml 5 mm en 6,3 mm (1/4"). Je moet dan zeker weten dat je de schroeven van 6,3 hebt anders houdt de schroef het niet zo lang vol (5mm schroef in 5 mm boorgat).
Bij mijn LR32 van Festool gebruik ik altijd een 4 mm boorfrees voor het maken van gaten voor de 5mm schroeven, deze koop ik altijd bij Praxis. Nadeel is wel dat ze door de gaten van sommige ladengeleiders vallen. Je kunt zo ook bij verbindingsbeslag kopen dan kun je wel de 6,3 mm versie kopen.
Wie weet er trouwens een adres waar je dwarsmoeren kunt kopen van 8 of 10 mm, ik heb deze nodig om een bed te maken.

Zie hier...

http://www.verbindingsbeslag.nl/N_frame.html?http://www.verbindingsbeslag.nl/N_grp_39-1.html
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.