Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 41
    Nederland wil altijd het beste jongetje van de klas zijn en gelooft ook dat alles zo gaat als men hier denkt,maar in azie gaat het toch echt wel anders en is met geld alles te koop.
    Men droomt in NL en denkt dat alles volgens hun regels gaat,zelfs de certificaten zijn te koop.
    Wordt het hout in azie in beslag genomen door bv de politie,dan komt het volgens een omweg ook gewoon op de markt en gaat de winst ook in broekzak met degene die de meeste strepen op de mouw heeft en krijgt de rest gewoon zwijggeld.
    In NL droomt men lekker verder en denkt dat de illegale houtkap de kop wordt ingedrukt.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door emy Bekijk Berichten
    In NL droomt men lekker verder en denkt dat de illegale houtkap de kop wordt ingedrukt.
    Daarom is het juist belangrijk om meer voor hout van bij ons te kiezen. Je KAN er gewoon niet op vertrouwen dat exotisch hout volgens de regels gekapt is. Geen enkel certificaat geeft voldoende garantie.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door willem1958 Bekijk Berichten
    Ik snap het wel dat als je ziet hoe haaien en dieren met ivoor afgeslacht worden, dat is echt verschrikkelijk.
    Ik dacht bij dit onderwerp ook aan het stropen van dieren, maar wou het er niet direct bijsleuren. Maar nu je er zelf over begint. In afrika is het illegaal doden van neushoorns een groot probleem. De Aziatische markt wil namelijk vermalen neushoornpoeder als afrodisiacum, en ze betalen daar graag een hoge prijs voor. Totaal absurd, want de hoorn is van hetzelfde materiaal gemaakt als onze vinger- en teennagels. Dus als je de vraag zou kunnen stoppen, zou de handel vanzelf verdwijnen. Hetzelfde met tropisch hout. Als wij er geen meer willen, stuikt de markt vanzelf wel in. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Maar redeneringen zoals "het wordt toch gekapt, dus kan ik er maar beter een meubel mee maken" helpen alvast niet.

Als wij er geen meer willen, stuikt de markt vanzelf wel in.
    Nederland denkt dat ze zo groot zijn op de wereldmarkt dat het een heleboel uitmaakt.
    Als de States en China nou 'ns zo een initiatief zouden nemen dan kon ik het begrijpen.

het wordt toch gekapt, dus kan ik er maar beter een meubel mee maken" helpen alvast niet.
    Nee, ze steken het in Indonesië in de fik en Nederland redt de wereld door palisander te verbieden.
    Dat schiet lekker op zo.
    Als je echt iets wil redden dan moet je met de grootste afnemers in de wereld iets afspreken, dat helpt wel denk ik.
    Dan kan je als tegenargument wel zeggen dat je ergens moet beginnen, nou begin 'ns in Amerika en China, met z'n kwart vd wereldbevolking.
    Dan maken die paar bomen voor Nederland niets meer uit en kunnen wij wel bubinga en palisander blijven gebruiken ipv nu andersom wat geen zoden aan de dijk zet.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Akkoord, Willem, als klein landje maak je op wereldschaal weinig verschil. Maar het zou de grote spelers wel kunnen inspireren. Zo'n regelgevingen zouden minstens Europees moeten gehandhaafd worden. En ze moeten goed doordacht zijn, wat hier dus duidelijk niet het geval is. Maar het is in ieder geval toch een soort bewustmaking.

Maar het is in ieder geval toch een soort bewustmaking
    Dat klopt, wij zijn er ons bewust van dat het hier een stuk moeilijker wordt om met bubinga en palisander te werken.
    Net zoiets als het energielabel hier in Nederland voor oude huizen, helpt ook goed in Sjanghai,.
    Soms kunnen ze daar nauwelijks de straat op ivm de luchtverontreiniging maar wij hebben ze in ieder geval er bewust van gemaakt.
    Ieder z'n mening maar ik vind het nogal overdreven zoals Nederland hiermee omgaat.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Het is wel bijzonder dat bestaande instrumenten en meubels hier ook onder vallen. Lang niet elke eigenaar is op de hoogte van de houtsoort waarvan iets gemaakt is.

In het Rijksmuseum zag ik een kast van (oa.) palissander.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    In de gitaarwereld worden bepaalde houtsoorten nogal verheerlijkt.
    Ik ben zelf akoestisch gitaarspeler en keer op keer komen er gitaarbouwers die allerlei alternatieve houtsoorten gebruiken die uitstekende resultaten geven.
    Het beste voorbeeld van commercieel succesvolle acties zijn de Australische gitaarbouwers Cole Clark en Maton.

Helaas voor veel andere gitaarbouwers geld dat de hoofdmoot van het hout het volgende is:
    (in het Engels want zo vindt je het bij gitaren)
    - Sitka Spruce
    - Mahony (en steeds vaker Sapele i.p.v. Sipo)
    - Rosewood (verschillende soorten)
    - Ebony (voor fretboard en bridge)
    - Koa

Dit is een leuke site van Cole Clark
    http://www.coleclarkguitars.com/abou...uitar-timbers/

Als je bv kersenhout met de juiste olie behandeld heb je toch ook prachtige donkere warme kleuren voor een gitaar? Maakt dat echt veel verschil in geluid?

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ernstjan91 Bekijk Berichten
    Als je bv kersenhout met de juiste olie behandeld heb je toch ook prachtige donkere warme kleuren voor een gitaar? Maakt dat echt veel verschil in geluid?
    Het zal vast mooi worden maar bovengenoemde houtsoorten worden vooral voor hun tooneigenschappen gebruikt.
    En in die context is oliën geen goed idee.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door willem1958 Bekijk Berichten
    Nederland denkt dat ze zo groot zijn op de wereldmarkt dat het een heleboel uitmaakt.
    Als de States en China nou 'ns zo een initiatief zouden nemen dan kon ik het begrijpen.

Nee, ze steken het in Indonesië in de fik en Nederland redt de wereld door palisander te verbieden.
    Dat schiet lekker op zo.
    Als je echt iets wil redden dan moet je met de grootste afnemers in de wereld iets afspreken, dat helpt wel denk ik.
    Dan kan je als tegenargument wel zeggen dat je ergens moet beginnen, nou begin 'ns in Amerika en China, met z'n kwart vd wereldbevolking.
    Dan maken die paar bomen voor Nederland niets meer uit en kunnen wij wel bubinga en palisander blijven gebruiken ipv nu andersom wat geen zoden aan de dijk zet.
    Zo'n opmerking slaat natuurlijk een beetje nergens op, omdat Amerika niet gaat, dan doen wij er ook niets aan. Dat is gewoon kinderachtig, en het beste jonge van de klas zijn is in een sector als hout bizar logisch, waarbij zelfs hout wat van relatief dichtbij komt (oost europa) vaak ook niet van zuivere bron is. Het is natuurlijk mooi als er vele generaties na ons ook nog met hout gewerkt kan worden, ipv dat wij omdat we niet 't beste jongetje van de klas zijn die paar laatste bomen ook laten rooien.

Nederland is een relatief in 't oog springend handelsland met meer macht dan 't lijkt, waarvanuit je een sterke europeese lobby kan voeren. Dat bosbeheer niet goed verloopt en certificering nog niet goed genoeg werkt is geen reden om 't maar dan ook helemaal niet te doen. Moeten we 't gewoon beter doen.

Forum Rechten