Verbod op twee veel gebruikte houtsoorten.

P

Pel

Guest
Bron Telegraaf 09-12-2016

Verbod op twee veel gebruikte houtsoorten.

Het gaat om de zeldzame tropische houtsoorten palissander en bubinga. Het verbod geldt ook voor bepaalde vintage meubels, maar het effect hiervan is minder ingrijpend dan in de muziekwereld.
De maatregel werd deze week bekendgemaakt door onder meer het toonaangevende muziekblad Musicmaker en vloeit voort uit internationale regelgeving, vastgelegd tijdens een onlangs in Zuid-Afrika gehouden conventie.
De uitspraak van deze zogenoemde CITES-overeenkomst houdt in dat er voortaan strenge beperkingen gelden voor de handel, het vervoer en het in bezit hebben van muziekinstrumenten, maar ook meubels waarin dit hout is verwerkt. Handelaren en gitaarbouwers hebben vanaf 2 januari een speciaal certificaat nodig, waaruit blijkt dat het hout niet clandestien is. „Dat het legaal gekapt is of van een omgewaaide boom stamt en dat het dus niet van stroperij afkomstig is”, aldus Paul Houtgast, eigenaar van Woodstock Music Center in Vledderveen en expert op het gebied van beschermde houtsoorten.
Zo’n regeling gold overigens al voor het nog zeldzamere Rio palissander (Brazilianrosewood), dat in de muziekwereld geldt als de heilige graal. Het toezicht hierop werd enkele jaren geleden ineens fors verscherpt. In Duitsland leidde het tot in beslag genomen gitaren en ook op Schiphol werden instrumenten geconfisqueerd.
Gevreesd wordt nu eenzelfde scenario voor álle gitaren. „In de praktijk zal het vast wel meevallen, maar niemand die die garantie kan bieden”, aldus Houtgast. „Vooral omdat de toezichthoudende ambtenaren vaak ook niet weten wat ze ermee aanmoeten. De diverse houtsoorten lijken enorm op elkaar. Bij twijfel loop je het risico dat je instrument in beslag wordt genomen. Kun je dus nog wel met jegitaar over straat? Naar het buitenland? Moet je nu ook voor een gitaar die al tientallen jaren in je bezit is een certificaat aanvragen?”
Winkeliers moeten vanaf 2 januari voor al hun gitaren met palissander of bubinga een ontheffingscertificaat aanvragen. Doen ze dit niet dan hangt ze een torenhoge boete boven het hoofd. „De gitaar wordt in beslag genomen en er staat een boete van minstens 1500 euro op. En in theorie zelfs een celstraf van drie tot zes jaar”, aldus Houtgast. „Misschien moeten we maar op plastic gitaren gaan spelen...”

GroetPel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Bron Telegraaf 09-12-2016

Het is wel de Telegraaf... Tikje tendentieus is het wel opgeschreven. Ivoor is ook verboden, en in het verleden ook in instrumenten verwerkt. Ik kan me niet voorstellen dat er 'materiaalpolitie' in de concertzaal gaat zitten.
Wel een toffe manier om slechte straatmuzikanten weg te krijgen. Aangifte doen van verboden houtgebruik :)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Hmm, weer een typisch Telegraaf artikel. Alsof de houtpolitie bij alle grenzen klaar staat om je mooie gitaartje in beslag te nemen.

Het feit dat de houtsoorten op deze lijst zijn geplaatst, betekent dat de handel in het hout gereguleerd gaat worden. Als er kant en klare producten de grens over gaan, is niet vast te stellen of de grondststof voor of na het handelsverdrag is aangekocht.

Elk instrument dat nu met dit hout is gemaakt, is legaal, en kun je niet ineens illegaal maken doordat de handel restricties heeft gekregen.

Waarschijnlijk is de beste man uit het artikel wat overbezorgd, en ja, bij de Telegraaf zijn ze daar dol op!!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Volgens mij is het duurzamer om van zo'n boom een muziekinstrument of een meubel te maken, dan dat hij wordt opgestookt. Omzagen gebeurt helaas toch wel, want er is altijd ruimte nodig voor landbouwgrond of weide.
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Is natuurlijk wel wat voor te zeggen maar is dat niet voor alles wat van ver komt.
Alles komt van ver tegenwoordig,hout,fruit en zelfs het gereedschap wat zo lekker goedkoop is bij aliexpress ook al is `inlands` beter.
Hoe ver moet je gaan en waar trek je de streep?
Alles moet tegenwoordig Mondialiseren en globaliseren
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Is natuurlijk wel wat voor te zeggen maar is dat niet voor alles wat van ver komt.
Alles komt van ver tegenwoordig,hout,fruit en zelfs het gereedschap wat zo lekker goedkoop is bij aliexpress ook al is `inlands` beter.
Hoe ver moet je gaan en waar trek je de streep?
Alles moet tegenwoordig Mondialiseren en globaliseren

Nou ja, ik probeer altijd zo goed en zo kwaad als het kan dicht bij huis te houden.
Maar bij heel wat zaken maakt het niet veel uit of ik het uit China haal, of dat ik het bestel bij iemand die het vervolgens uit China haalt.
Dus in die gevallen sla ik die schakel net zo lief over. Kortom, als het dicht bij huis kan voor een acceptabele prijs, gaat daar mijn voorkeur naar uit.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
de telegraaf weet ook wel iets interessants te maken.. ik geloof echt niet dat iemand een gitaar in beslag neemt als er vermoeden bestaat dat het palissander is. Zeker niet omdat 9 op de 10 van die "ambtenaren" het hout niet eens herkennen. ook bubinga dat in het afgelopen jaar gekocht is, word gekocht bij een gecertificeerd dealer, maar volgens mij krijg je daar dan niet perse direct het certificaat bij. Zeker niet als het om gezaagd hout gaat, want dat zou je voor iedere zaag snede een certificaat moeten krijgen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Volgens mij is het duurzamer om van zo'n boom een muziekinstrument of een meubel te maken, dan dat hij wordt opgestookt. Omzagen gebeurt helaas toch wel, want er is altijd ruimte nodig voor landbouwgrond of weide.
Het is inderdaad zo dat veel oerwoud verloren gaat door het om te vormen tot landbouwgrond. Maar dat oerwoud wordt gewoon afgebrand zonder recuperatie van de bomen die er staan, als die al een economische waarde hebben. Het gaat hier over zeldzame en dus kostbare houtsoorten die nog enkel terug te vinden zijn diep in de regenwouden.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Illegale handel in hout bestaat natuurlijk ook niet als je de handelswaar in brand steekt. In de regenwouden gebeurt dit door de locale boeren wel, maar ik vraag me af of ze in Africa ook alles in brand steken.

Als er geld te verdienen is, gaat het op de boot denk ik. En dat is meestal niet die van Sinterklaas.
 

fungus

Actieve deelnemer
24 feb 2015
59
6
Soms is de verkwisting van de mensheid toch nog moeilijk te bevatten....

Een ontdekking die Bob Taylor CEO /eigenaar van Taylor Guitars deed, nadat zijn bedrijf een zagerij in Cameroen, waar ebbenhout verwerkt wordt, overnam ( in 2012 meen ik...).
Ebbenhout wordt gebruikt voor het fretboard/toetsenbord van de gitaar en is in onze ogen altijd het zwarte harde hout geweest.

Bij een kennismakingstocht door het woud kwam hij tot de ontdekking dat er een grote hoeveelheid bomen zomaar lagen te rotten. Bij zijn vraag tot uitleg aan de lokale houtkappers kwam de hallucinante reden voor deze verspilling naar boven.
Bleek dat slecht één op de 10 bomen volledig zwart ebbenhout bevat. De andere bomen hebben witte stippen of lichtere spot's in het hout. De vorige eigenaar van de zagerij betaalde de houtkappers een zodanig laag loon/vergoeding voor deze "minderwaardige" bomen, dat het de arbeid en inspanningen om de bomen tot aan de fabriek te brengen niet waard was ( vervoer en transport door de wildernis zonder hulpmiddellen ).
En dat allemaal omdat de westerse wereld geen genoegen nam/neemt met " gespikkeld" ebbenhout !

Ondertussen gebruikt Taylor Guitars alle ebbenhout, ook het "gespikkelde". De houthakkers verdienen nu een eerlijk loon en de gemeenschap ter plekke kent een economische ontwikkeling die op duurzame basis gestoeld is. Zij zijn ook gestart met kweken van zaailingen en het aanplanten van nieuwe bomen, zodat er over 80 jaar opnieuw ebbenhout voorradig is of tenminste nog bestaat als specie.
De hele verslaggeving hierover in het 3 maandelijks tijdschrift "Wood and Steel " van Taylor, is een interessante lektuur .(Ik zal proberen hoe ik dit eventueel op het forum kan krijgen via een link).
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ohhh crap... Mijn biljartkeu is gemaakt van Brasilian Rosewood.... Dat word dus heel hard rennen die 40 meter vanaf mijn huis naar de kroeg zodat ik veilig binnen ben.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
De hele verslaggeving hierover in het 3 maandelijks tijdschrift "Wood and Steel " van Taylor, is een interessante lektuur .(Ik zal proberen hoe ik dit eventueel op het forum kan krijgen via een link).

Dat zou mooi zijn! Jaap heeft indertijd al eens een filmpje van Taylor op het forum gezet, kun je hier terugzien.

Fons
 
Laatst bewerkt:

fungus

Actieve deelnemer
24 feb 2015
59
6
Ohhh crap... Mijn biljartkeu is gemaakt van Brasilian Rosewood.... Dat word dus heel hard rennen die 40 meter vanaf mijn huis naar de kroeg zodat ik veilig binnen ben.

Dat zal van thuis naar de kroeg waarschijnlijk geen probleem zijn ... de weg terug misschien een grotere uitdaging :p
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Die link zie ik graag tegemoet. Byzonder verhaal zeg, vreselijk, maar wel leuk om te lezen :)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik snap het wel dat als je ziet hoe haaien en dieren met ivoor afgeslacht worden, dat is echt verschrikkelijk.
Maar zo nu en dan zie je op het journaal dat in bijv in Indonesië weer 'ns flinke bosbranden zijn die waarschijnlijk het werk zijn van projectontwikkelaars om op die manier makkelijker en goedkoper aan bouwgrond te komen en Indonesië is nou juist één van de grotere leveranciers van palisander hout.
Nu ga je hier bijna de gevangenis in als je nog wat palisander hebt liggen terwijl daar steken ze de fik erin.
Ik mag wel oppassen, ik heb nog wat ebben, rio palisander en Indonesisch palisander liggen maar de bonnen van de Amsterdamse Fijnhouthandel die heb ik niet meer.
En m'n dressoir van rozehout mag ik wel gaan verstoppen krijg ik 't idee.
En Nederland wil altijd het beste jongetje van de klas zijn maar ik vraag me af hoe men met deze zaken in de States, China en Japan omgaat?
Ik denk dat ze zich daar een stuk minder druk maken, maar Nederland wil altijd de wereld redden zo lijkt het.
Gelukkig zijn er mensen als Bob Taylor die op een goede manier met hout omgaan.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.