Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Nog twee plekken op de freestafel bouwdagen 5 NOV 2010

De lieveling van BeQwaam: deze freestafel.

En we hebben nog twee plekken op de freestafel bouwdagen 5 nov 09:30 aanvang (tot 17:00).

De tafel die u maakt heeft een uniek lift mechanisme voor fijn afstemmen van de freeshoogte. Eindelijk hoor ik u zeggen! En eindelijk voor een betaalbare prijs!

Bovendien is uw frees eenvoudig in minder dan 30 seconden (!) in en uit te halen. Handig om uw bovenfrees ook uit de hand te kunnen gebruiken.

Neem uw eigen bovenfrees (en zeker de losse aanslagpennen van 8mmx30 mm lang) mee en bouw deze in de freestafel. De tafel zaagt u, freest u en assembleert u onder ervaren begeleiding. Deze workshop geeft menig houtbewerker veel voldoening, u maakt/assembleert met mede cursisten de tafel en u kunt thuis aan de slag met uw nieuwe opstelling.

Voor wie
    De workshop houtbewerken bevelen wij aan als basis.

Opbouw

1.Uitleg van de gebruikte machines / veiligheid
    2.Opbouw chassis
    3.Uw freesmachine inbouwen in de bovendelen
    4.Lunch. U ontvangt van ons een eenvoudige lunch.
    5.Monteren lift mechaniek en plaatsen freesmachine
    6.Zagen en frezen van de achteraanslag
    7.Afwerking en plaatsen HDF plaat met melamine top

Prijs 250,- All-in
    - Freestafel op maat voor uw machine, topkwaliteit Bruynzeel 15mm multiplex
    - Aanslag
    - Hoogteinstelling Krik
    - Schakelaar voor evt extra bediening
    - Gelamineerde toplaag van HDF met melamine (slechts 6 mm dik!)
    - Vleugelmoeren en bouten voor snelle montage/demontage

Deze bovenfreestafel is al in 100 tallen gemaakt voor oa. de volgende freesmachines:
    - Festool 1010, 1400 en 2000 watt type
    - Bosch 1100, 1200, 1400
    - ELU
    - Hitachi 800 en 1000
    - DeWalt vele types oa. 704, 744
    - Skil
    En vele, vele anderen want er is nog geen machine geweest die niet past. Als u maar losse, dus niet gelaste, pennen heeft voor de aanslag. Evt. zelf dan een lasstaaf van 8 mm meenemen.

Graag tot ziens in Baarn

Paul Sanders
    BeQwaam

0355435429
    http://www.beqwaam.nl

Re: Nog twee plekken op de freestafel bouwdagen 5 NOV 2010

Hoi Paul,

Ik heb al een zelf gemaakte freestafel, maar zonder lift.

Ik wil er zelf ook een maken, het idee met die krik is perfect.

is dat een krik die voor zowel omhoog als naar beneden een aparte bediening heeft?

Kan jij mij zeggen welk type ( merk) krik je hiervoor gebruikt?

En eventueel waar die gekocht kan worden.

Al vast bedankt.

Gr. Berton

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Ik heb bij mijn hobby bob zelfbouw zaagtafel (Dikke multiplex plaat met een zware cirkelzaag er onder, vastgeschroefd op een workmate onderstel), welke mee gaat naar klussen waar 'zwaar' hout gezaagd moet worden. een schaarkrik onder de zaag staan. Ik moet zeggen dat dat perfect werkt voor hoogte verstelling zowel naar boven als naar beneden.

@Joris,

klinkt ok!!! Heb je ook foto's en evt een bouwtekening?

ben wel nieuwsgierig!!

Bedankt Joris, is ook een goed idee zo een schaarkrik.

Ik wacht nog even antwoord af over die andere krik.

Ja foto's zouden leuk zijn.

Berton

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010

ik gebruik een zelfgefabriceerde schaarkrik, dit spaart een hoop ruimte in de hoogte (het systeem met de potkrik werkt perfekt maar dan past hij niet onder mijn werkbank.

mvg
    Patrick

Attached files

Hallo Zaag

Ik ben zelf ook begonnen aan zo'n soort tafel als op jouw foto. Nu is mijn blad ongeveer 4 cm dik. Het is een oud buroblad. Ik kan de frees wel onderbouwen maar mijn freesjes komen niet ver boven mijn werkblad uit. Is er soms iets mogelijk met het verlengen van de freesas o.i.d.

Hartelijke groet Hugo

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Dat kan, maar is niet aan te raden. De frees as krijgt hierdoor veel zwaarder op zn donder, met extra slijtage, instabiliteit en uiteindelijk extra gevaar als gevolg. Beter kan je je blad van de onderkant af invrezen (vorm van je bovenfrees, zit die meteen extra stevig) tot het een dikte heeft van 10 a 20 mm.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010

Hoi Hugo,

Ik zou idd geen as-verlenging gebruiken, slecht voor je frees machine, kans op zwabberen en gevaar voor breken bij wat zwaarder freeswerk.

Je kan zoals J.P. een gedeelte weg frezen tot je ongeveer een cm overhoud (hangt wel van het materiaal van je werkblad af) en als dat niet mogelijk is kan je ook een vierkant of rond gat,iets groter als de zool van de frees, in het blad maken en een inleg plaat van bv trespa er in leggen waar je je machine aan monteert. (een stukje trespa heb ik eventueel wel liggen als je dat nodig hebt)

mvg
    Patrick

Hallo Patrik

Jullie hebben wel gelijk, het verlengen is niet zo'n goed plan. Ik heb in de tussentijd al een stuk gegalvaniseerd plaat van 3 mm op de kop getikt. Ik wil de maat van de frees uit mijn buroblad zagen en dan de zool van de frees op de onderzijde van deze plaat monteren. Metaal leek mij wel een goed plan en ik kon daar heel makkelijk aan komen. Ik ben nog aan het denken over de TRESPA ( bedankt voor je aanbieding) . Ik ben er nog niet aan begonnen dus kan ik nog alle kanten op. trespa of metaal? heeft iemand een idee wat beter is?

Het is beter eerst 6 keer te denken dan je 1 keer te verzagen.

Hartelijke groet Hugo

Forum Rechten