Het opslaan van lijm en verf in de winter

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Hoe houden jullie de lijm en de verf goed in de winter. Gaat dat in een speciale kast of is de schuur altijd verwarmt?

Bij mij gaat de lijm altijd het huis in en de verf blijft in de schuur staan.

Misschien hebben jullie andere ideeën en tips
 
P

Pel

Guest
Ik laat alles in de werkplaats staan Jefmen, als het gaat vriezen verwarm ik de werkplaats wel een beetje, zodat de waterleiding niet bevriest, er wordt wel eens een pot met een restje verf hard, maar dat komt m.i. meer doordat ik het een hele tijd niet gebruikt heb. Trouwens ik zie mij dat allemaal naar binnen sjouwen, heb er helemaal geen plaats voor, en de lijm blijft voor zover ik weet goed, als hij maar niet bevriest?

Groet Pel.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb niet een grote hoeveelheid verf en lijm en heb een geïsoleerde gethermostreerde kast gebouwd waarin ik het 's winters in opsla. Twee 60 watt gloeilampjes in serie volstaan. Zo houd ik voor de veiligheid de oppervlaktemperatuur van de lampen laag. Nominaal vermogen is dan ruwweg 30 watt.


mvg
klaas0639
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
het probleem is dat ik een slecht geïsoleerde schuur hebt en er weinig aan kan doen. De lijm staat van mij gewoon binnen.

@klaas heb je misschien een foto van je kast?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hoe houden jullie de lijm en de verf goed in de winter. Gaat dat in een speciale kast of is de schuur altijd verwarmt?

Bij mij gaat de lijm altijd het huis in en de verf blijft in de schuur staan.

Misschien hebben jullie andere ideeën en tips

oplosmiddelgedragen verf kan wel tegen wat vorst - maar ook niet te veel. Alle watergedragen mengsels (houtlijm, verf, vernis, muurlatex) moet boven het vriespunt bewaard worden. Als je wilt weten waarom, zet dan maar eens een restje muurlatex buiten in de vrieskou...
 
P

Pel

Guest
Als je in een oud koelkastje zonder motor, een lamp hangt heb je m.i. het zelfde effect voor lijm en verf te bewaren, als wat Klaas0639 heeft met zijn geïsoleerd kastje?

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Inderdaad Klaas de fun om het te maken die mis je, maar diegene die en geen tijd, en weinig geld hebben, zou dit een goedkope oplossing snelle zijn.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.