welk hout voor deze stoel

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
hallo,

ik ben in september gestart met een opleiding meubelmaken en wil nu deze stoel maken http://www.jordanleerich.com/furniture-my-zen/
het mooiste zou zijn in eik uiteraard maar dat is nogal duur voor een beginner en zeker als je rekening houdt met het hoge risico op fouten :p

Zijn er andere houtsoorten die jullie zouden aanraden die dezelfde stevigheid hebben maar minder kosten? Gezien het frame nogal fijn is, moet het hout uiteraard sterk genoeg zijn om een volwassen persoon te kunnen dragen.... De leerkracht suggereerde yellow pine maar at is niet zo mooi als eik uiteraard
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
amerikaanse eik is een van de goedkoopste harde houtsoorten die je momenteel kunt vinden op de markt. (reken op zo'n 600€-800€ / m³)
europese eik is idd nog steeds zeer prijzig. (1500-1600€/m³)
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.062
109
haal een oude eiken salontafel bij de kringloop, of moet je via de opleiding bestellen?
 
P

Pel

Guest
Je zou het misschien van essenhout of beukenhout kunnen maken?

Groet Pel.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
We mogen op school geen 2dehands hout gebruiken om de machines te beschermen.... in het atelier zitten dagklassen en het avondonderwijs. Ze willen niet riskeren dat er nog oude nagels etc in het hout blijft zitten dat de zaagbladen beschadigt. Niet geheel onbegrijpelijk als er zoveel mensen gebruik maken van de machines. Kost ook wat coor zo'n school.
Bedankt voor de suggesties. Wat vinden jullie van de stoel? Goeie oefening op verbindingen maken he
 
P

Pel

Guest
Hoe groot is de stoel, foto's vertekenen nogal eens, het lijkt mij geen gemakkelijke stoel om een avond in weg te dromen, alhoewel ik kan me natuurlijk vergissen? Het doek wat de zit en rug bekleding is dat leer?

Groet Pel.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Op de site staat eer bij dat het leer is dus daar gaan we maar van uit.
Ik denk dat het heel afhankelijk is van je eigen afmetingen of die stoel lekker zit.

ga in ieder geval voor een taaie houtsoort die ronde lat lijkt me erg dun
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Ik denk ook niet dat het een makkelijke stoel is :)
Rugleuning is 70cm hoog, armleuning 60 cm, en 50cm breed. zitting is idd leer . Het wordt en dure stoel, ik kan het maar beter goed doen ;-)
 
P

Pel

Guest
Zou het kunnen dat hij koperen buis heeft gebruikt, want het blinkt zo op de foto?

Groet Pel.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Ja, da's idd koper. Mooie combinatie vind ik.

Ben net bij de lokale houtboer geweest en ze hadden nog eik liggen: ik heb €26,5 betaald voor een plank van 4,4x10 en 3m lang. Er zit wel een stuk spinthout tussen maar voor een beginner als ik niet erg vind ik
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.