Het reproduceren van architraven

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik ben begonnen met het reproduceren van een set architraven. Hoewel het origineel uit een deel bestaat zal ik deze opbouwen uit twee delen zodat het minder tijd en hout kost. Voorlopig blijft het nog even bij het eerste deel, dat moest er op omdat de wand in de woonkamer anders niet kan worden afgewerkt. Het tweede deel heeft niet echt prioriteit, zal dus pas later eens worden gemaakt.

IMG_2735.JPG
Eerst een reststuk van het origineel verfvrij gemaakt, deze heb ik gebruikt om mijn schaven in te stellen en steeds te controleren. Ik heb eerst groeven en sponningen geschaafd met een Stanley 45 en 78, vervolgens alles met een holschaafje en een rondschaafje afgewerkt.
IMG_2738.JPG
Hier alles gereed, zo'n 5,5 meter in totaal.
IMG_2741.JPG
In verstek gezaagd, tijdelijk vast gezet met klemmen. Zoals je ziet zat de schakelaar in de weg, die moest ik dus ook nog verzetten.
IMG_2744.JPG
De neuten erop.
IMG_2748.JPG
IMG_2746.JPG
Het resultaat.

Was erg leuk om te doen, toch wel tijdrovend omdat ook dit keer het hout lichtelijk krom, scheluw en niet op juiste dikte was. Uiteindelijk was het een stuk makkelijker dan gedacht! Valt ook weinig over te vinden, daarom vind ik het leuk om hier te delen zodat anderen met soortgelijke projecten hier nog wat van kunnen leren. Helaas niet zo veel foto's van het proces zelf, maar als je vragen hebt, stuur me gerust een berichtje.

Mijn tip: Schaaf alle delen achter elkaar met dezelfde instellingen van de schaaf, dan weet je zeker dat alles precies gelijk is en de verstekken goed aansluiten. Ik heb eerst de linker architraaf gemaakt als proef en daarna pas de andere twee delen. De bovenkant en rechterkant zijn wel met dezelfde instellingen geschaafd en dus bijna gelijk, de linkerkant wijkt iets af en dat zie je terug in het verstek wat niet perfect aansluit.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik ben jullie nog een update verschuldigd, dus verder met deel 2 :)

architraven01.jpg
Groeven gemaakt als geleding voor de hollen en ronden
architraven02.jpg
Hier het meeste al geschaafd. Had alleen niet de juiste schaaf voor de holling in het midden, gelukkig heb ik er een kunnen vinden op Marktplaats.
architraven03.JPG
Even improviseren met het verstekzagen, stukje hout op de achterkant gespijkerd en daarlangs gezaagd met mijn Japanse zaag. Simpel maar effectief.

architraven04.JPG
architraven05.JPG
architraven06.JPG

Het resultaat. De neuten zitten er ook al op maar daar heb ik helaas geen foto van. Ze lijken sprekend op de originele, ik ben dus wel tevreden. M'n zus is er ook erg blij mee gelukkig :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.