Meld hier je nieuwste hand gereedschap aanschaf !

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
ik was wel eens benieuwd naar welke aanschaf jullie ter uitbreding van je gereedschapset heb aangeschaft.
om zelf maar te beginnen een toffelzaagje gekocht van Bacho en éé'n groeffrees van festool
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Vandaag de 6" toffelzaag van pax, 12" kapzaag van lynx, de concave en convexe schraapschaven van pax, decoupeerzaag van bahco en 4 japanse serrejoints besteld in Arnhem.

Ik wou vandaag eigenlijk naar AF gaan, maar mijn vriendin had de auto nodig, dus binnenkort naar AF en ik ben bang dat ik toch ook weer effe bij baptist ga kijken... :roll:
En helaas is bij baptist kijken, kijken, kopen...
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik probeer juist mijn inkoop manies te beheersen. Voorlopig heb ik wel even genoeg gereedschap en wil er juist meer mee produceren. Ik kocht meest antieke dingen en daar zit altijd veel werk aan vast.

Mijn laatste aanschaf is een plaat verenstaal en een plank appel geweest. Dat moet een paar grote kapzagen worden. Ik heb echter absoluut geen tijd op dit ogenblik. Ik ben veel te lekker bezig met de keuken.
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Ik ben sinds enkele weken bezig met een cursus meubelmaken (slechts 8 lessen) om de beginselen van het houtbewerken te leren.
Ik ben er zo enthousiast over dat ik recentelijk een japans zaagje en een setje japanse beitels heb aangeschaft.
Tezamen met mijn zelfgemaakte hamer ben ik nu druk aan het oefenen op de diverse houtverbindingen.
Ik ben bang dat ik de komende tijd nog vaak in bepaalde winkels zal vertoeven. :lol:
 

tantetruus

Actieve deelnemer
16 aug 2010
72
0
Ik heb op de houtbeurs een blokschaafje gekocht (eigen merk van Dick, de bruine) hele lage snijhoek en lekker zwaar.
Goed ding alleen moet ik de beitel nog een keer hol slijpen want dat bevalt me toch beter dan die vlak geslepen bijtels van tegenwoordig.

Verder nog een japans zaagje gekocht van silky, extra fijne kwaliteit met een rugversteviging.
Duur ding (rond de 70 euro) en iedere cent waard.
Nog nooit zo snel, secuur en glas gezaagd, echt de moeite waard.

Verder de laatste tijd nogal op zoek geweest naar goede lijmklemmen. Kwam vreemd genoeg uit op een paar klemmen van ironside die erg lijken op de bessey kliklamp. Magnesium bekken op stalen glijstang en een lange grip waarmee je de klem heel precies en makkelijk kan vastzetten.
Niet goedkoop maar werken super.
Wel rekening mee houden dat je het te lijmen object "los van de grond" opstelt vanwege de slag die je moet maken met de hendel.

Zou eigenlijk nog wat serre joints willen kopen (had daar een draadje voor gemaakt, Silverline serre joint).
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
over lijmklemmen gesproken, heb laatst een test gelezen in klusvisie waarin de éénhandsspan klemmen van wolfcraft als beste uit de bus kwamen, ze hadden ook bessely getest. als er er meer van wilt weten wil ik de test wel plaatsen.
 

tantetruus

Actieve deelnemer
16 aug 2010
72
0
goed plan, die test wil ik graag zien.
Ben net 5 minuten klaar met klemmen overigens en die ironsides werken echt super.

Een ander uitermate nuttig stuk gereedschap dat ik ook gekocht heb spreekt waarschijnlijk iets minder tot de verbeelding maar is voor mij super nuttig;
Ik heb deze week bij de praxis een roller gekocht die worden gebruikt om behang aan te drukken.
Een uitvoering van zo,n 15 cm breed, een soort geel rubberachtig kunststof.
Ik gebruik deze nu om houtlijm op te brengen en dat werkt echt heel goed.
Heb eerst kwasten en creditcards geprobeerd maar dit werkt echt heel makkelijk, snel en zeer gelijkmatig.
Allemaal niet onbelangrijk bij het lijmen.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik wacht nog op mijn laatste aankoop, heb bij Dieter Schmid in Duitsland twee nieuwe beitels gekocht voor mijn #4 en #5, ben heel benieuwd hoe die gaan bevallen, en meteen twee nieuwe MHG korte beitels, had al eens een mee besteld om te testen hoe ze bevallen, en ik vind ze erg fijn.
Binnenkort meer over hoe de schaafbeitels bevallen. Een gaat in mijn #4 anant schaaf en de ander in de zeer matige Chinese replica #5 (ga ik nog eens een nieuwe voor zoeken, ik kreeg al een goede hint voor een stanley hier op het forum.
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
vandaag een tweede geleide rail 140 gekocht met daarbij de 2 bij behorende klemmen. zodat ik wat makelijker de platen van 244 kan zagen.
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
hey tantetruus, :idea: kan je een foto plaatsen van je roller, ik heb namelijk hetzelfde veel voorkomend probleem, :( nml uitstrijken van de lijm. thx :D dif
 

tantetruus

Actieve deelnemer
16 aug 2010
72
0
denk ik niet nodig; gewoon bij de praxis, worden gebruikt om behang aan te drukken.
Geel rubber, 14,5 x diameter 4 cm en ziet er verder gewoon uit als een verfroller (qua handvat).
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb ook wat gekocht:

1192.jpg
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Wauw kees, wat een prachtding! Een Stanley Bailey no 7 (of 8) zo te zien?
Hopelijk voor je is de zool vlak, want het lijkt me een aardige klus om zo'n zool te vlakken.

Via Marktplaats? Daar stonden enkele mooie exemplaren op. Ik krijg morgen of overmorgen m'n no. 5 binnen van Ducotools. :lol:
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Niet van marktplaats. Hij komt ook bij ducotools vandaan. Niet echt goedkoop dus, maar met 90 euro ook weer niet overdreven duur, gezien de goede staat. Het is een Stanley 7C, type 11, dus ergens rond de tijd van de eerste wereldoorlog. Hij is echt prachtig, op de een of andere manier veel eleganter dan mijn Stanleys made in the UK. Nu nog even slijpen. Hopelijk lukt dat van de week nog een keer.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
En de zool is vrijwel vlak. Ik ga hem eerst testen, misschien nog even vlakken. Mijn andere #7 had een hopeloos kromme zool. Die ga ik dan maar op marktplaats zetten :twisted:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.