Meld hier je nieuwste hand gereedschap aanschaf !

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Die schaaf heb ik ook (gekregen voor Kerst van het vrouwtje......duizend maal dank) en je gaat er zoooooooooooo geen spijt van krijgen. Ik heb ook een blokschaaf van stanley (een recente) en het is alsof je van een Suzuki alto uit 1998 gaat naar een audi A8 nieuwste versie. Hij is zo goed. Dus have fun! and you will.
 
D

DervishD

Guest
Klinkt goed ironmikie. Vooral de schroefjes in de zijkant om het blad te fixeren lijken me reuze handig. Jammer genoeg heeft Kroon (de huisleverancier bij ons op de werf) alleen Stanley in het assortiment waardoor het schaafje geheel voor eigen rekening komt maar als ie echt zo goed is heb ik dat er wel voor over.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
om nu dol enthousiast te worden van een Audi A8... :|

maar euh, wat ik me wel eens afvraag, wannneer heb je nu welk schaafje nodig ? Een heel lange schaaf, dat snap ik nog, een schaaf met de krul op de punt kan ik ook nog volgen, maar al die andere soorten....

geeeeen idee.
 
D

DervishD

Guest
Je hebt helemaal gelijk ironmikie, wat een prachtige schaaf. Vooral de afwerking en toleranties zijn van een hoog niveau. Het extra gewicht ten opzichte van de Stanley is vooral met het schaven van hardhout zeer fijn. Je betaald er wel 100 euro meer voor dan de Stanley maar dat is het meer dan waard. Er is ook geen enkele fine tuning nodig, deze is vanuit de doos gewoon perfect.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik dacht al dat je er blij mee zou zijn. Zelf zou ik ook wel eens een Lie Nielsen schaaf willen proberen, maar steeds bij het maken van een keuze ga ik toch voor de Veritas. Omdat dit bedrijf kwalitatief hoogstaande produkten maakt en prijstechnisch wat gunstiger is. Ik verwacht eigenlijk ook niet zo veel verschil in kwaliteit.

Nog een paar jaar en ik heb de hele catalogus van Veritas hier thuis liggen.....somebody stop me :)
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik zal eens de verzameling Veritas tools op foto vastleggen. Kan ik zelf ook eens zien of het te gek wordt. Wordt vervolgd.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Goed, ik heb al mijn veritas tools even uitgestald op mijn werkbank. Het is al een aardige collectie, maar ik ben nog niet klaar :)

Op de foto zie je de volgende zaken:

* Bench grinding table met beitel hulpstuk
* Achter de slijpmachine staat de Stone pond (deze gebruik ik alleen maar voor opslag van mijn stenen want ik vind hem te wankel.
* low angle jack plane met extra schaafbeitel
* low angle block plane
* router plane met fence
* medium shoulder plane
* MKII, inclusief de chamber roller
* carcase saw
* Dovetail saw (14tpi)
* soort van kruishout met fijninstelling (metrisch)
* zwaluwstaart afteken hulpstukken (1:6 en 1:8)
* 6 benchdogs
* kleine straightedge
* proppenboren (taps lopend)
* winding sticks
* wooden bar voor mijn tailvise

Volgens mij ben ik niets vergeten. Wanneer ik weer wat cash heb, dan wil ik de skew rabbet plane of de jointer plane.

Tja als ik eenmaal vertrouwen heb in een fabrikant dan ben ik bereid om wat meer te betalen. Als het goed is, dan gaat het in ieder geval mijn gehele resterende leven mee (hoe lang dat ook mag zijn).

ps. mijn vrouw keek maar gauw weg toen ze de foto zag :)

Attached files
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Vandaag mn pakje van Axminster ontvangen. De Veritas MK II en 3 waterstone set.

Even geprobeerd op mn Bahco 25mm en mn Stanley 4. Met mn Stanley werd het Wengé mooi glad!

Nu nog een goede werkbank en dan kan ik helemaal los en dan komt de #6 er erg snel! Therapeutisch dat schaven!

Bram
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@ ironmike : da's inderdaad een mooie verzameling. Veritas maakt goed doordacht gereedschap.

@bram : gefeliciteerd met de nieuwe aankopen. Om wenge lekker glad te schaven moet je inderdaad een super scherpe beitel hebben!!
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
En ja hoor, het is weer zover. Ik kon het niet laten om mijn Veritas collectie uit te breiden met een skew rabbet plane.

Attached files
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
ironmikie zei:
En ja hoor, het is weer zover. Ik kon het niet laten om mijn Veritas collectie uit te breiden met een skew rabbet plane.

Sjonge, ik heb niks met schaven, maar ik herken kwaliteit wanneer ik het zie. :shock:
Prachtig! Design én functionaliteit gaan welzeker samen.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
ironmikie zei:
En ja hoor, het is weer zover. Ik kon het niet laten om mijn Veritas collectie uit te breiden met een skew rabbet plane.
Ach het is een ongevaarlijke"afwijking " dit forum zit vol met gekken :mrgreen:

tikkie jaloers
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Die is inderdaad wel heel erg mooi.

Ik ben ondertussen bezig om een oude tegenhanger hiervan te verzamelen. Jaren geleden toen ik pas met schaven begon kocht ik een Record 044. Dat ding werkte echt voor geen meter, de beitel hapte voortdurend in het hout. Totdat het langzaam tot me doordrong dat de hele voorschaats afgebroken was :eek: .

Later zag ik zo'n schaaf voor weinig op marktplaats staan. Snel gekocht en hij arriveerde hier, echter hiervan was een groot deel van de achterschaats afgebroken. :eek: :eek: :eek: . Een ezel...

Maar nu heb ik op ebay een vervangende body gekocht en een setje beitels. Alles bij elkaar begin ik in prijs aardig richting jouw mooie Veritas schaaf te komen.
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
VGS4_xl.jpg


510001_l.jpg


950111_l.jpg


950037_xl.jpg


APTCGA_l.jpg


en 4x1500mm. Helaas bij 2 schade, maar dat zal wel geregeld worden, heb gemaild
210558_l.jpg
 
D

DervishD

Guest
Dat blokschaafje is een kruising tussen een Stanley, Lie Nielsen en een Veritas :lol:
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
@hubert
die 2de foto onder het zaagje zie je volgens mij 4 boortjes in een houder vertel is waar zijn die voor ?
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
dit zijn de zogenaamde scharnierboren.
De scharnier plaats je waar hij moet komen dan zet je de scharnierboor erop en de ronde kop van de schanierboor centreet zich in het gat waadroor je gaat boren het gat in het midden zit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.