Perfect Sphere Tool

Frank2800

Actieve deelnemer
16 jan 2016
35
11
3400 Landen (België)
Beste collega's houtdraaiers,

Aangezien het draaien van een perfecte bal enorm veel tijd in beslag neemt ben ik op zoek naar een toestel dat mij het werk kan vergemakkelijken.
Heeft iemand ervaring met de "perfect sphere tool (http://www.carterproducts.com/lathe-parts-accessories/perfect-sphere)" of gelijkaardige machine. Of nog beter is iemand in het bezit van een plan om een gelijkaardig toestel zelf te bouwen?

Sportieve houtdraaigroeten
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Frank,

Ik heb zelf eentje gemaakt maar kan de foto's niet meer vinden :(

Maar kijk maar eens op YouTube ... er zijn mensen die die dingen van multyplex maken.
 

WR1944

Oud hout
Ooit, in een ver verleden op de LTS, heb ik perfecte ronde nylon bolknoppen gemaakt met een stuk pijp. Ik nam een stuk stalen pijp met een binnendiameter een paar millimeter kleiner dan de uiteindelijke boldiameter. Een stuk nylon werd voorzien van inwendige schroefdraad en op een bout in de klauwplaat geschroefd. De bol werd ruw voorgedraaid. De pijp was buitenom langs de rand schuin geslepen als een beitel. Met die pijp kon ik de laatste beetjes nylon weg schrapen om een perfect ronde knop te krijgen.

Ik weet alleen niet of deze methode ook op hout werkt in verband met het happen.
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Frank, even op You Tube gekeken, vond al snel twee verschillende methodes om een bol te draaien, de sphere tool van jou link was inderdaad nogal prijzig.

Groet Pel.


 

Frank2800

Actieve deelnemer
16 jan 2016
35
11
3400 Landen (België)
Alvast allen bedankt voor jullie input. Het draaien zonder extra "tool" lukt perfect maar duurt echt heel lang. Zoek naar een betaalbaar hulpmiddel, Cfr perfect sphere tool, om een bol sneller te kunnen draaien.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik denk mij te herinneren dat Tuoh een bollensteker zelf gemaakt heeft, hopelijk ben ik just.
Maar waar staat dat nu weer op dit forum?

groeten,
ornament
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Tamelijk wat fabrikanten maken dit soort bollenstekers. Hager is er een van . Killinger zal waarschijnlijk ook wel iets hebben, die hebben nog al veel accessoires.Wiedemann heeft er twee als ik de commentaar onder volgende video goed lees.
https://www.youtube.com/watch?v=e3RWKLqWCzE

groeen
Ornament
 

Frank2800

Actieve deelnemer
16 jan 2016
35
11
3400 Landen (België)
@ O Peatey: hartelijk dank voor de link naar het artikel uit jullie tijdschrift "De Houtdraaibank". Dit is wat ik nodig heb.
Indien er nog houtdraaiers in het bezit zijn van een ander zelfbouw plan of een betaalbaar commercieel exemplaar kennen dan hoor ik het graag.
Sportieve houtdraaigroeten
Frank
 
P

Pel

Guest
Frank, ik vraag me af hoe de hoogte verstelling werkt, want ik zie alleen maar een vleugelmoer, of is het een buis die je tegen het hout aan trekt?

Groet Pel.
 

Frank2800

Actieve deelnemer
16 jan 2016
35
11
3400 Landen (België)
@Pel: hoe de vork in de steel zit weet ik niet maar volgens mij kan je met de vleugelmoer de as in hoogte verstellen. Dit is alvast gemakkelijk zo te maken.
@tuoh: ik had het op je eerste model uit je link, gemaakt uit hout. Je hebt gelijk, dit exemplaar is wel degelijk in hoogte te verstellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.