Afstellen + 6 vragen mbt schulpen PK200 Electra Beckum

spixycat

Nieuw lid
13 okt 2010
6
0
Goedenavond,

Ik heb een tijdje geleden een PK200 gekocht. Het bleek dat de lagers op waren en die zijn vervangen.

Daarna heb ik geprobeerd om er vuren en merantie met te zagen maar hetzelfde fenomeen trad op dat de machine erg veel herrie ging maken, trillen en achteraf denk ik een gevaarlijke situatie (slik). Dus snel met dat proberen gestopt en gaan zoeken en op die manier kom ik op deze site.

Ik ben nu druk bezig om een PK200 af te stellen. Dat is allemaal niet zo eenvoudig. Het aantal dingen die je kan afstellen is zeer beperkt.

Als eerste heb ik geleide rail de afwijking van het blad gecontroleerd is die kleiner dan 0,01 mm dus keurig.

Daarna heb ik de geleider zo precies mogelijk afgesteld op basis van de afdek plaat voor het zaagblad. Die is nu ca. 0,03 mm en dat is denk ik ook precies genoeg. Of niet??

Als derde heb ik geprobeerd om een idee te krijgen wat de afwijking was van het spouwmes t.o.v. het zaagblad. Die lijken te groot omdat het zaagblad en het spouwblad niet in een lijn staan. Naar aanleiding daarvan de volgende vragen:

1) is het spouwmes altijd breder dan het zaagblad?

2) hoeveel mag het zaagblad max. uitsteken t.o.v. het spouwmes?

3) is het correct dat spouwmes met name daar waar het mogelijk voor het eerst in contact komt met het hout belangrijk is : dit is, als ik het goed snap, dè reden van een kick-back en tevens denk ik ook voor onnodige herrie tijdens het zagen?

4) indien de machine goed afgesteld staat is het zagen van het begin van het werkstuk tot het midden van het zaagblad (dus de eerste 15 cm) ongeveer gelijk aan het zagen van de rest? Na het midden is de kans op kickback groot indien het spouwmes niet correct staat.

5) klopt het ook dat een niet goed afgestelde machine tijdens het schulpen erg gaat protesteren door veel vibraties en onverklaarbare trillingen in de machine?

6) is er iemand die kan vertellen wat je maximaal hoogte kan zagen met een goed afgestelde PK200 als het hout een goede kwaliteit merantie is indien een 12 tands zaagblad wordt gebruikt?

Merk op dat dit gaat over schulpen wat zo te lezen wel het meest lastige is en ook het gevaarlijkste gebruik is indien de machine niet goed staat afgesteld.

Veel vragen van een beginnende PK200 zaagtafel gebruiker. Ik heb het idee dat dit een prima machine is ook voor het serieuzere werk, echter het afstellen van deze machine is niet zo eenvoudig als het lijkt...

Alvast hartelijk dank voor alle hulp/advies etc.

André
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
de afwijking van de roltafel is redelijk genoeg om secuur mee te kunnen werken.

1 een goede spouwmes is net zo breed als het zaagblad.
Niet breder.

De spouwmes zorgt ervoor dat het hout niet vast klemt op de zaag.
Gevolg
hier van is aftekening van de zaag op het hout.
Verbranding
Herrie.

2 Zaag steekt meestal van 1 a 4 mm boven het spouwmes uit.
Hou hem zelf circa 2 mm aan.

3 Herrie kan als het spouwmes dunner is als de zaag.
Maar dit is eigenlijk alleen van toepassing bij echt hout en grote platen.
Gezien er spanning in het hout en plaatmateriaal zit.

Daarom wordt er ook in de interieurbouw de platen ook eerst voor gezaag met een overmaat van circa 2 a 4cm. om de plaatspanning eruit te zagen.
Daarna wordt hij aan gezaagd ,haaks gezaagd en dan op maat.

De zogenaamde kickback bedoel je ermee dat de plaat of het hout niet goed voorbij de spouwmes glijd?

4 zie boven

5 Betreft schulpen van het hout maakt de machine bijna altijd wel herrie.Maar het zou kunnen zijn dat de machine te zwaar heeft. Bij schulpen de zaagblad in de hoogste positie zetten. Dan heeft de machine het makkelijker betreft tand en hout hoek.

6 afhankelijk van allerlei omstandig heden.
Maar zou toch proberen de het hout niet hoger te nemen als 2/3 van het zaagblad. Als het blad in het hoogste stand staat.

Dit is echter niet van toepassing bij de oude schulpzagen gezien deze er beter op berekend zijn,

Hoop dat ik voldoende uitgelegd heb.

Er zullen ook andere zijn die niet helemaal met mijn punten eens zijn. Maar dat hou je altijd.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo André,

Jaren heb ik met te vredenheid met een PK200 gewerkt. Wat ik er nog van kan herinneren is dat deze maschine met een erg dun zaagblad wordt geleverd. Daar is natuurlijk het spouwmes op afgestemd.
De maschine is zeker niet bedoeld om dik materiaal te verwerken, daar is de motor niet krachtig genoeg voor. Schulpen gaat goed tot ongeveer een cm of 3 a 4, en dan moet er ook nog op een rustige manier het hout er door gevoerd worden.

Groet Jos
 

tuoh

Oud hout
Veel zaagmachines in het goedkopere segment hebben last van een slingerend zaagblad, de flens langs de kant van de motor word niet juist genoeg evenwijdig afgewerkt, er zit soms enkele honderdsten tot één tiende mm verschil op. ( de flens staat dan niet mooi haaks op de as, je krijgt als het ware het effect van een slingerzaag)

Dit fenomeen kan je snel vaststellen door naar de gezaagde vlakken te kijken, zijn deze mooi glad gezaagd dan is er niks aan de hand, maar zijn de zaagkanten ruw gezaagd met aftekeningen van de zaag in het hout dan heb je prijs.

Eén en ander is ook makkelijk te controleren met een meetklok, klik het ding vast op de zaagtafel, plaats de meetstift tegen de bovenrand van de flens en draai traag aan de zaagas, je zal nu de meter zien uitslaan als er wat aan de hand is.
Als je de binnenste flens op de as schuift om de eventuele slingering op te meten moet je de flens wel vastzetten met de moer, plaats tussen moer en flens wel een vulbus om de flens te kunnen spannen.
Een slecht afgewerkte flens zorgt voor een onrustig zaagbeeld en het is moeilijker zagen, bij het schulpen heeft het hout de neiging om weg te lopen van de geleider, afkorten geeft minder problemen maar de zaagsnede is niet zuiver glad.


Mvg,

André
 

spixycat

Nieuw lid
13 okt 2010
6
0
Dank je wel allemaal voor de antwoorden, ik zal proberen antwoorden te geven op de vragen en ontduidelijkheden.

@primera
Ik moet een stukje zagen van ca. 3 cm 'blind' dus een deel uit een 90x117 merantie balk die reeds al een profiel heeft, echter ik wil er een gecompliceerd profiel in maken die speciaal is voor een draaikiep: ik heb nl 3 draaikiep ramen gekocht waarvan er een een heel mooi profile heeft met zelfs afwatering tussen het afdicht rubber en daar waar de voorkant van het raam tegen het kozijn komt van buitenaf gezien.

En met kickback bedoel de terugslag zoals in het volgende filmpje goed te zien : sVpGi85HfnY[/MEDIA]]
daar kan je heel duidelijk zien het deel van het blad voor de as het werkstuk naar beneden zal duwen, echter het achterste deel van het blad tot aan de as is het deel waar de tanden omhoog komen: als zoals in het filmpje het werkstuk in dat deel wordt gegrepen dan 'gooit' het zaagblad het werktstuk met grote snelheid het werkstuk weer terug dus richting de persoon die staat te zagen en dat is dus erg gevaarlijk. Kickback is denk ik de Engelse benaming en ik weet niet wat het Nederlandse woord ervoor is maar misschien is het terugslag? Je kan trouwens zien in dat fimplje dat er geen gebruikt wordt gemaakt van een spouwmes.

@schrijnwerker
Ik had voorzichtig met een dremel de tanden weer scherp gemaakt onder een goede lamp: echter ik weet nog niet genoeg van het slijpen van bladen en de invloed op bv instabiliteit of het uit balans zijn net zoals bij het verwisselen van een band bij een auto dat deze dan opnieuw gebalanceerd moet worden. Ik denk dat het slijpen van een blad ook een hele wetenschap op zich zelf is.

@joppe
Dat kan heel goed kloppen want ik had een 12 tands 30cm rond blad van een handcircelzaag genomen en daar was het duidelijk dat het spouwmes te dun was: als ik het goed begrijp hoort bij een zaagblad ook een spouwmes òf specifiek dikte blad/tanden die dan dunner zijn dan het blad. M.a.w. ik kan niet zomaar een willekeurig blad pakken maar een die bepaalde breedte tand heeft.

Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk of het spouwmes net zo dik moet zijn als het blad òf dat het spouwmes net zo dik of ik zou denken iets dikker is dan de breedte van de zaagtand (want de zaagtand is altijd breder dan het blad).
Tevens heb ik bij de eerste gerepareerde machine het probleem dat het spouwmes niet op een lijn staat met het zaagblad wat volgens mij gewoon niet goed is: in dat geval werkt het spouwmes maar gedeeltelijk en is er dus een hogere kans op de eerder genoemde kickback (terugslag??)

@tuoh
Ik heb de slinger van het zaagblad zelf gemeten ipv op de as zelf met een micronmeter: met van die vingervoelers die je ook gebrukt bij het afstellen van de speling op bv de kleppen van en de nokkenas en daar kwam ik uit op als ik mij goed herriner op 0,015mm wat denk ik aangeeft dat er met de as niets mis is.

In heb het sterke vermoeden dat het schulpen met een verkeerd afgesteld of verkeerd blad of een blad met een te hoog aantal tanden de oorzaak is dat de machine het zodanig zwaar krijgt dat daardoor de lagers het begeven. Bij een perfect afgestelde machine is het geluid en de trillingen over het hele werkstuk gelijk en heeft de motor en ook de lagers het niet zwaarder dan strikt noodzakelijk. En scherp blad is dan ook belangrijk natuurlijk.

pff heel verhaal : ik hoop dat jullie er chocolade van kunnen maken...
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
de terugslag is de goede benaming voor kick back.
De manier op het filmpje is heel makelijk te voorkomen,
Door een klos aan de pararelle geleider te maken die op 3/4 zaaglengte stopt.

Hier is de spouwmes niet benodigd.

De spouwmes heeft meer zijn functie bij het doormidden zagen van plaatmateriaal en hout.
De spouwmes zorgt ervoor dat het materiaal niet vast klemt op de zaag.

Ik heb de spouwmes geeneens op de zaag zitten.
Dit komt ook mede doordat de beschermkap op de spouwmes zit.
Ik dan heb ik geen zicht op de zaagsnede.

Tevens vind ik de man ook heel erg dom om dit te laten zien wat er gebeurt als je zo zaagt.

Ik doe dit echter al jaren zo en nog nooit zoiets meegemaakt.
Als je de plaat met 2 handen vasthoud kan dit echter al niet meer gebeuren.
Mits de zaag en de geleider goed zijn afgesteld.

Bij mensen die de parallele geleider en de afkort geleider gebruiken zijn dan gevaarlijk bezig!
Want hierdoor gaat het hout zeker klemmen!

Heb dit menigmaal gezien bij stageres!!!
Heb ook iedere keer in moeten grijpen.
 

spixycat

Nieuw lid
13 okt 2010
6
0
kan het kloppen dat met een zeg maar "perfecte" zaagmachine het spouwmes ervoor zal zorgen dat er nooit een terugslag kan optreden, dus ook ongeacht de kwaliteit van het deel dat langs de geleider zal lopen. M.a.w. op de zgn perfecte machine kan je zelfs zagen zonder geleiders? Snap ik het dan?

En dat filmpje is er alleen maar voor demonstratieve redenen om aan te geven waar en wanneer het kan optreden en wat er zal gebeuren met het werkstuk.

Ik denk dat je dit soort gevaarlijke problemen alleen kan oplossen indien je exact snapt wat het probleem is.

Dus nu snap ik denk ik ook de opmerking joppe dat de bladen altijd zo dun waren op de PK200: het blad moet altijd dunner zijn dan het zaagblad.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
een perfecte zaagmachine heb ok nog nooit gezien.

een terugslag krijgen kan altijd wel gebeuren.
Maar dit is meer de fout van de persoon die zaagt dan die van de zaag.

Een spouwmes mag net zo dik zijn als de zaag of iets dunner.

Zonder geleider zul je nooit recht kunnen zagen.
Gezien de spouwmes een beveileging is voor het voorkomen dat het hout klem op de zaag.

Voorbeeld.
Als je met een dunne handzaag gaat schulpen zul je ook merken dat de zaag steeds stroever door het hout gaat.
Dit kan je voorkomen door een wiggetje in de zaagsnede te doen waardoor de zaagsnede open gaat staan.

Zo'n zelfde werking doet het spouwmes ook.
Tevens ook een bescherming dat de achterkant van de zaag beveiligd is.

Maar zonder geleider kan je niet veel.
Dit zijn de hulpmiddelen om recht te kunnen zagen.

Dit geld echter alleen niet voor de Lintzaag.
Gezien deze meer voor figuren te zagen is gemaakt.
 
A

Athanor

Guest
primera zei:
.

Hier is de spouwmes niet benodigd.
Ik heb de spouwmes geeneens op de zaag zitten.

Heb dit menigmaal gezien bij stageres!!!
Heb ook iedere keer in moeten grijpen.

Ik vind het onverstandig en niet zo slim om hier te verkondigen dat je geen spouwmes nodig bent. Vooral voor beginners een boodschap die ze niet moeten horen. Dus mensen altijd je spouwmes op de machine als je onder gewone omstandigheden werkt :!:

Bovendien zou je, zeker aan stagiaires, het goede voorbeeld moeten geven. ;)

Groet van Fons
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
op het werk heb ik ook altijd een spouwmes zitten.
Gezien hier ook grote plaat afmetingen zaag.

Thuis is mijn zaag hier echter te klein voor.
En als ik een spouwmes had zonder de kap dan had ik ook een spouwmes op mijn zaag gezet.
Helaas zit bij mij de kap op de spouwmes. en geen afzonderlijke kap die ik omhoog kan klappen als ik secuur moet werken.
 

spixycat

Nieuw lid
13 okt 2010
6
0
beetje moeilijk te zien in mijn vorige posting maar op het onderstaande fimpje kan je zien wat er kan gebeuren met het een werkstuk dat terugslaat tgv het niet gebruiken van een correct afgesteld spouwmes:




Als je dat stukje schuimplastic van 20 gram vervangt voor een stuk hout van een paar kilo dan zou ik zeggen: maak het verhaaltje af en kleur het plaatje..... brrrrrrrrrrrrrrr Conclusie is duidelijk:

het niet gebruiken van een spouwmes bij schulpen is levengevaarlijk!
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik heb als beginner een half jaar geleden 1 keer ervaren wat het gemis van een spouwmes & beveiliging was toen een plaat terug sloeg. Dat kostte mij bijna mijn duim. (Gelukkig bleef het beperkt tot een flinke hap uit mijn duim...).

Kortom, ik ben met de meesten hier eens. Altijd! spouwmes en indien mogelijk de beveilingingskap erop.
Heel soms haal ik de kap eraf als ik een gleuf wil zagen of dat de balk die geschulpt/afgekort moet worden tussen de 6 en de 7 cm dik is. Dan komt ie namelijk klem te zitten tussen het werkblad en de kap op de CS70.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
spixycat zei:
Ik had voorzichtig met een dremel de tanden weer scherp gemaakt onder een goede lamp: echter ik weet nog niet genoeg van het slijpen van bladen en de invloed op bv instabiliteit of het uit balans zijn net zoals bij het verwisselen van een band bij een auto dat deze dan opnieuw gebalanceerd moet worden. Ik denk dat het slijpen van een blad ook een hele wetenschap op zich zelf is.

het slijpen van een zaag is met de hand een grote uitdaging en zeker met een dremel. je slijpt de zaag nooit helemaal rond dus je kan het beter aan een slijper overlaten met een goede slijpmachine, het kost alleen wat meer maar dan weet je ook dat je zaag goed rond is
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
ik heb zelf ook die zagen van de aldi en die dingen zijn leuk om 2 stukjes te zagen en gooi ze dan maar weg want dan zijn ze al weer bot.
 

spixycat

Nieuw lid
13 okt 2010
6
0
Hi All,

Ik heb het spouwmes verwijderd en geheel schoon gemaakt. Ook het omhulsel van de buitenste lager van de as waarop het zaagblad is gemonteerd heb ik los gemaakt en die was niet schoon. Alles nog eens goed schoon gemaakt en weer in elkaar gezet en nu komt het blad wèl netjes in het midden van het spouwmes. Ik heb het gemeten met een lineaal van spouwmes naar een zaagtand: ik heb aan beide zijde tussen de lineaal en het deel van de spouwmes die het dichtste bij het blad zit ca. 0,05mm speling. M.a.w. het zaagblad is een tikje breder dan het zaagblad wat volgens mij de bedoeling is.

Ik laat nog wel weten hoe die zaagt.

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.