Garage verwarmen Petroleumkachel

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
3x 90 watt dat is niet veel.
Volgens wat ik berekend heb moet ik 1200 wat hebben voor 24m2

En je zegt dat het heel lang duurt van 11 naar 14 graden te stoken met IR.
Hoe komt dat?

Omdat 270 watt voor het verwarmen van de ruimte heel weinig is. Je bereikt voor dat doel evenveel met 3 ouderwetse gloeilampen van rond 100 watt. Heb je er gratis licht bij (het lijkt een beetje zure boodschap en niet modieus maar het is wel waar :))

mvg
klaas0639

(PS: goed isoleren is natuurlijk nooit verkeerd)
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Niet zomaar wat zeggen.
een gloeilamp geeft minimaal IR straling.
wel warmte.
Dus mijn 300 watt leds zouden ook de schuur kunnen verwarmen.
Denk et niet
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
3x 90 watt dat is niet veel.
Volgens wat ik berekend heb moet ik 1200 wat hebben voor 24m2

En je zegt dat het heel lang duurt van 11 naar 14 graden te stoken met IR.
Hoe komt dat?

De termometer hangt niet op een plaats die aangestraald wordt door de ir-panelen. Opwarming in de buurt van de termometer gaat dus via ir opwarming van veelal houten voorwerpen (oa werkbank) die dan weer de luchttemperatuur een beetje verhogen. Hout warmt wel vrij makkelijk op maar staat de warmte minder snel af. Temperatuurwaarneming is ook iets wat behoorlijk subjectief is.

Eigenlijk is dus een temperatuurregeling van ir warmte met een traditionele kamertermostaat niet echt logisch. De termometer in de ir-straling hangen werkt ook niet. Het kostte dus wat tijd om een redelijk werkende instelling te vinden.

Vaak voelt het al aangenaam in de ruimte voordat de 14 graden bereikt is, maar metalen gereedschappen voelen dan nog vrij koud, dus laat ik de temperatuur nog wat oplopen.

Ik koos ook bewust voor de relatief kleine capaciteit: Stel dat de afkoeling erg groot is in een strenge winter en de panelen een hele periode van 12 uur in werking zijn dan kost dat bij mij 12 uur * 270 Watt * € 0,20 = € 0,65. In een absurd strenge winter van 10 koude weken die bij ons nooit voorkomt kost dat dan € 45,00. Dit is goed te overzien. Is 1200 Watt geïnstalleerd, dan gaat het in zo'n geval naar circa € 225,00 voor alleen die koude periode en dat ziet er al minder leuk uit. Dit zijn natuurlijk alleen de kosten voor dit hypothetische geval. Mijn conclusie is dat ook bij te weinig aandacht voor de werking bij ziekte of lange vakantie (!) de verbruikskosten niet uit de hand lopen.

Tot nu toe is bij mij de temperatuur nooit beneden 10 graden geweest, dus dat is veilig voor lijm en verfprodukten en vanaf die temperatuur is snel een behaaglijke temperatuur te bereiken. Uitgangspunt is wel dat ik ook over een andere warmtebron beschik om de temperatuur op te stoken. Die gebruik ik alleen als ik in de ruimte ben en dus controle uitoefen. Tot nu toe heb ik die kachel alleen nodig gehad om de temperatuur te verhogen van nachttemperatuur naar een aangename temperatuur en nooit om een werktemperatuur te handhaven.

Door de situatie in Nederland met de gasbel zijn wij sinds de jaren 60 erg opgegroeid met de gedachte dat een gasgestookte cv met convectiewarmte het ideaal is. Stralingswarmte is goeddeels uit beeld verdwenen, behalve als je over een vaak extreem dure massawarmtekachel (bijv. tegel- of leemkachel) beschikt.

Uiteraard zijn mensen die eens willen ervaren hoe het werkt welkom.

Rob
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Niet zomaar wat zeggen.
een gloeilamp geeft minimaal IR straling.
wel warmte.
Dus mijn 300 watt leds zouden ook de schuur kunnen verwarmen.
Denk et niet

I3dmaster: Aannemende dat ik je vraag goed begreep ging die over de ruimtetemp. Denk aan het verschil tussen de thermometer-aanwijzing direct voor het straalkacheltje (ja, lekker hoog) of ergens in de ruimte waar de thermometer niet direct bestraald wordt. De laatste geeft de luchttemp. Daarvoor maakt het echt niet uit van welke bron de warmte komt 100 watt is 100 watt. Van een lamp van 100 watt wordt die HELE honderd watt omgezet in warmte.

mvg
klaa0639

PS. Nee je 300 watt lamp kan de hele schuur niet verwarmen. Daarvoor is 300 watt te weinig. En óók je led-vermogen wordt omgezet in warmte.
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
een deel van die 100 watt is ook licht.
Ik meen 5%
anders zou je de lamp aandoen en niks zien alleen warmte voelen.
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Ik zou kijken naar een voortent verwarming voor caravans en een gastank. Stook je veel dan zou je een LPG gastank kunnen kiezen.
We ventileren, ik heb onder mijn garage deur bijvoorbeeld een spleet van 2 cm over de gehele breedte, dat is al voldoende.

Ik krijg binnenkort een pelletkachel voor de cv, de kachelpijp gaat dan de ruimte verwarmen. Er zit nu ook subsidie op een aantal pellet kachels!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
een deel van die 100 watt is ook licht.
Ik meen 5%
anders zou je de lamp aandoen en niks zien alleen warmte voelen.

Ja laten we zeggen 5% in licht. Ook dat licht wordt in de ruimte bij de botsingen met de objecten zoals lucht, wanden en voorwerpen omgezet in warmte. Anders zou het steeds lichter worden.

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja ik volg dit item met extra belangstelling omdat mijn nieuw (gehuurde) hobby-hout-werkplaatsje geen verwarming heeft en geen mogelijkheid tot afvoer naar buiten.
Het is heeft een aantal wanden inpandig. Maar wel koud hoor :). Ik bestrijd de kou nu met een combinatie van gethermostreerd elektrisch radiatorkacheltje van 2000 watt en een regelbaar straalkachel van 500 tot 1500 watt. De kWh-meter (die ik in mijn ruimte heb om het verbruik af te kunnen rekenen) heeft nog nooit zo hard gedraaid.

Ik vrees dat er niet een echte oplossing is dan een beter weer/jaargetijde afwachten . (Verder wil ik dit item niet kapen; alleen mijn belangstelling verklaren)


mvg
klaas0639
 

La Torre

Actieve deelnemer
3 okt 2014
43
1
Nederland en Spanje
Altijd beginnen met isolatie van de ruimte. Dat maakt het verblijf behaaglijker en verdient zich altijd terug.
Verder is goede ventilatie heel belangrijk. De lucht wordt er, in koude maanden, droger van en is daardoor met minder energie te verwarmen.

Maar ook mijn bijdrage is geen antwoord op de oorspronkelijke vraag.
Zelf zou ik geen open vuur of gloeispiralen in een stoffige omgeving willen hebben.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja ik vrees het ook La Torre. Ws zijn een kachel met afvoer of een electr kachel of beter een radiator op de CV voor de achtergrondverwarming in combinatie met een straalkachel voor de tijd dat je in je werkplaats bent de resterende comfort biedende en veilige mogelijkheden

En ...Sjefke32, direct beginnen met de isolatie van die ene muur ( en plafond?) verbeteren :)



mvg
klaas0639
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Wat is er mis met een airco/warmtepomp.
deze levert 3,5 keer zoveel warmte dan een el.kachel voor hetzelfde geld.
Alleen de aanschaf is niet bepaald goedkoop, want je moet wel een gerenomeerd merk nemen anders valt het rendement tegen.

Fred
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Elke open verbranding geeft water en co2 bij de zibro staat in de gebruiksaanwijzing dat je een raam moet open zetten voor ventilatie en afvoer van waterdamp en aanvoer o2. Deze kachel zijn goedgekeurd. Er zijn er vele verkocht. Ze zijn beveiligd en slaan af bij onvolledige verbranding. Ook als ze omvallen staan ze uit. Bij deze kachels heb ik nog nooit van co vergiftiging gehoord wel bij gaskachels cv en geisers.
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Stel dat je een elektrisch kacheltje hebt, en je verstookt op een avondje 4 á 5 kWh; dat kost je ongeveer een euro. Ik heb een 2000 watt ventilatorkacheltje voor 17 euro gekocht. Drie standen, regelbaar, omvalbeveiliging, werkt uitstekend. Ik zet deze een uurtje aan in de garage, en dan kan het ding op de laagste stand. Warm wordt ik verder wel van het schaven.

Voor hoeveel euro aan gereedschappen, schroeven, lijm en vooral.. hout.. ben je op een avondje kwijt? Voor mij kan die ene euro er ook wel bij.

Het wordt anders als je een grote werkplaats een hele dag op temperatuur moet houden, maar voor de hobby is elektrisch verwarmen best aantrekkelijk.
 
Elke open verbranding geeft water en co2 bij de zibro staat in de gebruiksaanwijzing dat je een raam moet open zetten voor ventilatie en afvoer van waterdamp en aanvoer o2. Deze kachel zijn goedgekeurd. Er zijn er vele verkocht. Ze zijn beveiligd en slaan af bij onvolledige verbranding. Ook als ze omvallen staan ze uit. Bij deze kachels heb ik nog nooit van co vergiftiging gehoord wel bij gaskachels cv en geisers.

Ik gebruik al jaren de zibro, met turbo vergasser. Afgelopen week in 30 min van -2 naar 16 graden. Als het warm is zet ik hem uit, tot ik het weer te koud krijg. Tegen het vocht (als het erg koud is) laat ik ook even een elektrisch kacheltje meedraaien. Inhoud werkplaats 52m3
Werkplaats is wel helemaal geïsoleerd en dubbel glas.
Wel de goede kwaliteit olie gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Zoals al eerder gemeld zou ook ik geen verbrandingsgassen in de ruimte willen hebben.
Als je een muur of paneel hebt waar je een buis door kan steken kan je kiezen zoor een LPG tank gestookte gaskachel met buitendoorvoer. Ik heb een 24 liter LPG tank die je bij een tankstation mag vullen. Kon het exacte model niet herinneren maar denk aan dit
 

aat

Nieuw lid
29 nov 2016
16
0
Je kunt ook een rocket kachel/stove maken. genoeg over te vinden op youtube ben je ook meteen
van je zaagsel of afvalhout af daar er twee vormen zijn eentje op zaagsel en een op hout waarmee
ik dan weer aan het denken ben om er een te maken die beide kan stoken.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
In polen gaan ze onverwarmd door met minus 20 buiten. Zolang het rond de 0 graden buiten is zie ik weinig problemen als je je een beetje kleed. Is kleden, isolatie en een warmtelamp precies boven waar je meestal staat niet voldoendE?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
686
Emst
Jaren geleden een geul gegraven naar de schuur en een kasje voor de planten.
Hierin gas/water en stroom en een loze leiding.
In de schuur een aardgaskachel met thermostaat.
Die houd het vorstvrij als ik er niet ben, als ik er bezig ben kan ik hem, indien gewenst, hoger zetten.
Is wat werk, maar verder ideaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.