Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Aangeboden: zaagtafel + grote werkbank

Wegens herinrichting van mijn werkplaats en aanschaf van een grotere en zwaardere zaagmachine bied ik mijn oude zaagmachine te koop aan. Het gaat om een Lurem S250 uit 1974 (zie foto's hieronder). Al een oudje dus, maar werkt nog zeer goed. Ik wilde iets groters en zwaarders om ook wat heftiger werk aan te kunnen.

Ik heb er een jaar of 5 mee gewerkt en vooral plaatmateriaal mee verzaagd en dat ging prima. Hij loopt op 230V en ik heb vorig jaar de onderkast nog volledig dichtgemaakt en voorzien van een afzuigmogelijkheid (100mm). Dat scheelde een hele hoop stof

Hij stond bij mij ingebouwd in een enorme werktafel van 3,60m bij 1,70m uit MDF bestaande uit een zestal open onderkasten met daarboven een dubbele laag 18mm mdf. Dit kan gemakkelijk modulair uit elkaar worden gehaald om te vervoeren. Door de dubbele laag mdf bovenop kan het bovenblad gemakkelijk worden vernieuwd eens in de zoveel tijd. Ik heb dat vorig jaar gedaan na 4 a 5 jaar gebruik.

Het tofste zou ik vinden als iemand geïnteresseerd is in het geheel, aangezien het zo mooi in elkaar past en iemand anders dan nog veel plezier kan beleven aan het werk dat ik er ooit in heb gestoken.

Aan de zijde waar de zaagtafel staat heb ik zelf een langsgeleider gemaakt waarmee je tot +/- 1,50 meter breed kunt zagen. (ik bouwde flightcases en daarbij was dat af en toe zeer handig). Deze geleider is zeer goed haaks en is indien nodig ook bij te stellen. bovenin de geleider is ruimte om wat gereedschap kwijt te kunnen, zoals een duimstok, sleutel voor vervangen zaagblad, zaaghulpje etc. Originele langsgeleider is er ook nog bij, alsook de geleidertafel die je links van de zaagtafel kunt bevestigen voor afkorten e.d.

Rechts van de zaagtafel zit een freesliftje ingebouwd. Die kon ik dus gebruiken in combinatie met dezelfde langsgeleider. De freeslift zelf wil ik graag houden, maar ik kan je wel de plannen erbij geven, zodat je er zelf 1 kunt maken. En bij zeer gretige interesse kan ik overwegen om hem erbij te verkopen met frees en al, om zelf weer een nieuwe te maken

Enige minpuntjes (want ik wil graag eerlijk verkopen, zeker op dit forum):
    - Heel soms begint de zaag niet te draaien als je de schakelaar om zet, maar een heel klein tikje tegen de zaag is dan voldoende om hem op gang te brengen. Dit is bij mij nooit een probleem geweest en kwam ook slechts zeer sporadisch voor, maar ik wil het wel vermeld hebben.
    - Bij te snel doorvoeren van de plaat, kwam er heel soms een minimale slinger in de zaag. Als ik de plaat dan even inhield was dat direct weer weg en kon ik verder. dat leverde een kleine uitstulping in de zaagsnede op van een fractie van een mm. Maar bij niet te gejaagd doorvoeren van het te zagen materiaal was het nooit een probleem.

Prijsindicatie: Ik vind het vrij lastig om er een prijs op te plakken, dus laat het me ook weten als jullie denken dat ik er qua prijs naast zit, maar ik zat te denken aan:
    €300 voor de zaagmachine (ik heb hem voor hetzelfde geld destijds gekocht, en hij is dus iets ouder geworden, maar heb hem in de tussentijd ook een stuk verbeterd, vooral door de afzuiging)
    €400 voor de werkbank incl langsgeleider voor de zaagmachine
    €600 voor alles samen

Ik hoor graag of jullie denken dat dit reëel is.

Ik woon in gent, België, dus dat is ook waar dit allemaal staat. Ik heb wel een Ford Transit en een aanhanger en kom ook nog regelmatig in nederland (vooral het zuiden van het land), dus vervoer is eventueel bespreekbaar.

Hier een aantal foto's. Voor vragen en opmerkingen, shoot!
    IMG_5494.jpgIMG_5495.jpgIMG_5500.JPGIMG_5501.jpgIMG_5496.JPGIMG_5502.JPGIMG_5503.jpgIMG_5504.JPGIMG_5505.jpgIMG_5506.jpgIMG_5497.jpgIMG_5498.jpgIMG_5499.JPG

Hoi Edwin, ik heb je een PB gestuurd over je zaag.

Het systeem van die langsgeleider heb je dat uit staal of alluminium gemaakt? Ziet er degelijk uit

Dat is uit aluminium. Zeer degelijk inderdaad. Een vrij dik hoekprofiel dat met vier bouten aan de zaagtafel en werkbank vastgemaakt is. De gaten voor deze bouten hebben een klein beetje speling, waardoor hij perfect te finetunen is en op dat hoekprofiel zit een aluminium kokerprofiel (ook met een vrij dikke wand). Deze is ook met een stuk of 4-5 bouten in ruime gaten vastgezet, waardoor hij ook in deze richting (wat de belangrijkste richting is) perfect af te stellen is. Op die manier vormt het samengestelde aluminium profiel een perfecte rechte lijn waarlangs de geleider schuift, die altijd evenwijdig met het zaagblad staat. De geleider zelf is volledig opgebouwd uit 18mm berken multiplex met aan weerszijde een laag 6mm trespa, omdat dat wat minder weerstand geeft aan het hout dat erlangs glijdt en omdat dat minder hard slijt. En dan aan weerszijde om kromtrekken te voorkomen.
    Het stuk van de geleider dat over het aluminium profiel valt heeft aan de binnenkant aan weerszijde van het kokerprofiel een aluminium stripje. Het stripje aan de voorzijde is aan de uiteinden vastgeschroefd en kan met een bout met sterknop in het midden worden uitgeduwd, waardoor de geleider klem wordt gezet tegen het kokerprofiel (komt supervast te zitten). Aan de achterzijde drukt dan dus het andere aluminiumplaatje. deze is juist enkel in het midden vastgeschroefd en heeft aan de uiteinden twee stelpunten, dit zijn stukjes draadeind met een inbuskopje erin, die met een inbussleutel dus kunnen worden in of uitgedraaid (en hiermee het aluminium plaatje verder of minder ver kunnen uitduwen) , deze draaien in indraaimofjes, die in het hout van de geleider zitten (de sterknop aan de voorkant ook). Dat heeft dus een perfecte schroefdraad, die niet snel zal slijten. doordat het ene uiteinde van dat aluminiumplaatje kan worden versteld t.o.v. het andere uiteinde kan de stand van de geleider worden afgesteld, zodat hij perfect evenwijdig staat aan het zaagblad. De zaagtafel is dan ook zeer stevig verankerd aan de werkbank, anders zou die uit het lood kunnen gaan staan.

Al met al een systeem waar ik lang over heb nagedacht en het is een soort van een eigen versie van vele youtube filmpjes die ik heb bekeken. Maar uiteindelijk een vrij eenvoudig ding om te maken. De reden dat ik aluminium koos was puur omdat ik dat veel gemakkelijker kan bewerken dan staal. Alleen omdat ik een blad heb voor mijn afkortzaag, waarmee ik zonder problemen aluminium kan zagen.

is het systeem van de langsgeleider ook apart te kopen evt? De werkbank is veel te groot voor mij, maar dat systeem wil ik wel. Of anders wil ik ook wel iets geven voor de plannen?

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten