beitels slijpen

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Ik heb een vraag,

Hoe kan ik mijn beitels het beste slijpen.
Ik heb een Creusen werkbankslijpmachine met 2 stenen.
Een witte en een bruine steen.
Maar welke steen kan ik nu het beste gebruiken of alle 2, of is nat slijpen beter
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ah, je hebt zin in een stevige discussie :)

Van die Creusen kan je het best de witte steen gebruiken. Als je een millimeter ofzo van de rand af bent ga je verder met waterstenen of oliestenen, net waar je zin in hebt. Belangrijk om in de gaten te houden:

- zorg dat je beitel niet te heet wordt op de Creusen. Vingers verbranden = te heet.
- zorg dat je stenen vlak zijn. Vlak. Niet bijna vlak. Niet zo goed als vlak. Niet met een héél ondiep kuiltje in het midden. Vlak.

Ik weet niet hoe je Engels is, maar op Woodtreks.com staan een paar filmpjes over dit onderwerp.

Arthur
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Koelen met water, doen of absoluut niet doen doordat de structuur van het ijzer veranderd door de snelle koeling?

En dan bedoel ik dus eerst slijpen, dan de beitel even dompelen in een bakje water.
Zelf heb ik dit nog nooit gedaan, maar dan moet je wel lange pauzes nemen om af te koelen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Nee, een snelle afkoeling houdt de structuurverandering die bij afkoeling zou ontstaan juist tegen. Zie het harden van staal: eerst verhitten tot de temperatuur waarbij een bepaalde kristalvorm ontstaat, en dan snel afkoelen. Als je langzaam afkoelt krijg je zachter staal.

Het probleem met slijpen ontstaat als je het metaal óf korte tijd op hoge temperatuur brengt (het bekende blauw of zwart worden), óf langere tijd op een lagere temperatuur houdt. Al bij 200 of 300 graden kan je hardheid verliezen, maar dan moet je het wel een half uur op die temperatuur houden voor je dat echt gaat merken. Je bereikt die temperatuur wel met slijpen op een Creusen, maar tenzij je echt gekke dingen aan het doen bent hou je die temperatuur nooit zo lang vast.

Tussentijds afkoelen is dus goed, maar nog beter is om je beitel gewoon niet zo warm te laten worden. Dus: niet helemaal tot aan de snede slijpen en heel regelmatig voelen of je snede niet te heet wordt. Zo lang je hem nog beet kan pakken is de temperatuur nog beneden de 60-70 graden en die temperatuur kan geen kwaad. Maar let op: het gaat snel, zeker als je slijpsteen niet goed schoon is. Regelmatig even afritsen!

Andere mogelijkheid, als je je beitel niet nat wilt maken: hou een aambeeld bij de hand. De grote massa kan een hoop warmte uit je beitel opnemen zonder zelf noemenswaardig warmer te worden.

Arthur
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.